TV 13:21:08

2006
Millennium Records
10892x
21.09.2006

Various Artists - Goa Tribes

Předchozí recenze na muziku v tomhle stylu mi dala připomennout, že jsem o ní už dlouho nic nenapsal. Proto chci rovněž přispět svou troškou do mlýna, aby na delší čas nezůstalo jen u jediné. Goa scéna je dnes už hodně rozsáhlá, neomezující se pouze na několik tvůrců, takže na jakémkoliv výběru najdete spoustu neznámých jmen, často příjemně překvapujících úrovní svojí tvorby. Což beru jako důkaz rozvoje potřebného v každém druhu muziky, aby nezakrněla. Obě CD Goa Tribes jsou toho jasným důkazem. Jak napovídá podtitulek na obalu, jedná se mimojiné i o pomalejší progressive směr, přítomný převážně v druhé části. Zde doporučuji oba remixy od Silicon Sound - zejména skladbu R.P.N.G.C., plnou nádherných klávesových ploch, které na rytmickém spodku velice vyniknou. Nebývají časté a o to více potěší, pokud se objeví. Vždycky si pak uvědomím jaká je škoda, že většina hudebních pořadů pro mladé je opomíjejí, nemající často ani potuchy o jejich existenci. Zpravidla vše končí u DJ Tiesta, jehož beru jako startovní čáru, pokud chcete poznat další oblasti stylu trance. A věřte, že stojí za to je poznat, jelikož ještě nejsou ve velkém zasaženy honbou za penězi jako dominantní hodnotou. Autor výběru DJ Tulla bude dobrým průvodcem všem, kdo mají zájem. Má za sebou už nejednu kompilaci a tato patří určitě mezi vydařenější. Tradičně nejčastěji 2x9 skladeb, kde jsem nenašel žádnou co by byla nepovedená.

Některé z nich obsahují i překvapivé nápady jako vysamplovanou část někdejšího hitu No Good (Start The Dance) od skupiny The Prodigy z doby jejich nástupu ke slávě. Už přes 10 let stará věcička je znovu oprášena do nové podoby i stylu. Pouze upozorním na chybu - není čtvrtá na seznamu, ale třetí. Z nových tváří stojí za vyzvihnutí třeba švédské duo Ibojima od nichž sem byla zařezena uvolněná  Alcaloids From Here. Jestli je jejich debutové album také tak dobré, určitě o něm napíšu příště, pokud se k němu dostanu. Osobně si velice cením vyváženosti výběru jako celku. Nic nepůsobí nepatřičně a pozvolná gradace od razantního nástupu až po pozvolnější závěr je ukázkou, jak má vypadat kompilace k níž se lze s radostí vracet i po mnoha letech. Co vás neomrzí třeba po půl roce a pak jí vyhodíte tak rychle, jak jste ji koupili nebo jinak sehnali.

Jen bych poněkud polemizoval s názvem GOA, protože jak zde už minule naznačil Iron Storm, Goáčko není tak umělé jako Psychedelic Trance v jehož duchu se nese drtivá většina přítomného materiálu. Proto jsem nakonec změnil jeho zařazení, nemající však žádný vliv na jeho kvalitu. Je sice těžší pokud máte pracovat převážně pouze s umělými zvuky, protože může dojít ke ztrátě invence, ale když jsou nápady, obejdete se i bez elektrických kytar atd. Možnosti dnešní techniky už jsou rozsáhlé a možnost všelijakých úprav zdánlivě všedních věcí kolem nás ve mně vždy vzbuzují zájem. Někdy nevěřím svým uším, kam až lze zajít. Pak s klidným svědomím oželím většinu hudební produkce, valící se na mne odevšad z různých rádií.

Tracklist CD1:
  1. Elec3 & Psynina - Stardust
  2. Brain Damage - Flux