TV 21:40:46

2003
Millennium Records
9526x
04.02.2005

Various Artists - GOA - volume 3

Po výběru Funky Buddha, nesoucím se ve stylu Goa Trance, přináším bližší informace o dalším o němž si myslím, že je zárukou zajímavé elektronické muziky. Jedná se o třetí díl série kompilací GOA, kterou v roce 2003 sestavil DJ Solid. Podle mého mínění se mu výběr podařil. Jednotlivé skladby na sebe plynule navazují tak, že i když jsou od sebe odděleny, vzniká místy pocit jednolitého rozvíjejícího se proudu hudby.

Vše otvírá Symphony Of Sickness od izraelského dua Lish. Není nijak rychlá (plní spíše rozjezdovou funkci), ale má v sobě zajímavé momenty, jako třeba hudební motiv připomínající mi křik hejna ptáků. Podobně překvapivý nápad je použit i v další skladbě Calming Fender. Mám na mysli odstín kláves připomínajích Vangelise, působících zjemňujícím dojmem oproti strojovému rytmu. Právě strojovitost je charakteristickým znakem Dirty 6teen, kterou složili Phony Orphants. Nekompromisně taneční rytmus žene vpřed jako dobře promazaný stroj. I přesto nepůsobí nijak nezajímavě. Stačí se pozorně zaposlouchat a zjistíte, že v ní není nouze o různé nápady. Dostávám se k prvnímu remixu. Originál vytvořili Felix-Antoine Richer a Jean-Michel Cauvin, říkající si Nuclear Ramjet. Ačkoliv jejich Delta trvá přes 10 minut, neztrácí na zajímavosti, protože autoři dokázali i během takto dlouhé doby stále přicházet s něčím novým. Hodně mne zaujalo použití kláves, zprvu přibližujících se jakoby z velké dálky. Postupem času se rozdělují ve dvě melodie - jednu dominantní (spíše monotónně znějící), druhou více rozvinutou, zaplňující zbylý prázdný prostor. Podobný přístup jako Nuclear Ramjet používají i Trancefeld. Také postupně budují atmosféru přidáváním různých efektů, na rozdíl od Orion, který zvolil energický nástup už od začátku. Dle mého názoru je první CD ukončeno celkem kuriózním remixem skladby Rocker v níž autor použil, vedle el.kytar, jako hudební nástroj také zvuk výfukových plynů z motocyklu !!! Podobná rarita se nachází i v závěru druhého CD. Ale o tom později.

Nejprve druhé CD po pořádku charakterizuji. Až na vyjímky má ostré tempo, jehož důkazem jsou Chromosome a Siesto Sento. Ačkoliv přispěli rychlými věcmi, znovu vše pečlivě propracovali, kde nic nepůsobí zbytečně. Teprve Perlex má mírně jiný přístup. Jeho skladbě White Widow dominují bicí k nimž je přidán další syrově znějící zvuk. Ostatní hudební nápady kolem nich tvoří neustále se měnící kulisu. Rovněž Logic Bomb používá něco podobného, avšak dále přeci jen poněkud zjemnil celkový dojem. Jemnost má v podobných případech často nádech euforie. Přesně to si myslím o projektu Cosma za nímž se skrývá Avihen Livne z Izraele, jehož Out Of Range si k remixu vybrali Son Kite. Pocit euforie vytváří melodie co se v průběhu času postupně střídavě znovuobjevuje a vytrácí. osobně řadím tento výtvor k nejlepšímu co je zde v nabídce. Dostávám se na konec, kde bych rád upozornil na to co jsem avizoval na konci prvního odstavce. Stejně jako na prvním CD i tady se nachází docela raritní záležitost v níž se mezi sebou míchají rockové kytary a klubová taneční elektronika. Jedná se o Mescaline, jíž se prezentují 1200 Mics. Aby nebylo překvapení dost, přidali ještě příležitostně arabsky znějící smyčcové nástroje. Možná vám přijde uvedená kombinace vražedná, ale funguje. Vzájemně vše do sebe zapadá a na závěr se asi nedalo vybrat nic překvapivějšího. Pokud byste chtěli poslechnout krátké ukázky z této kompilace, jsou k dispozici ke stažení zde, aby jste si mohli v případě zájmu udělat konkrétnější představu. Přeji vám, ať vás nezklame a jako jistý bonus přidávám odkaz na článek snažící se poutavou formou podrobně vysvětlit pojem i historii Goa Trance či Psytrance.

Seznam skladeb - CD1:

1. Lish - Symphony Of Sickness
  2. Chromosome - Calming Fender