TV 19:46:19

2004
Millennium Records
10357x
23.12.2004

Various Artists - Funky Buddha

Tyto dva CD výběry ve stylu Goa Trance, tvořící dohromady jeden celek, obsahují 18 skladeb. Sestavili je Alexander Ligowski a DJ Tulla, kde zejména první z nich představuje v uvedeném žánru jednu z významných postav. Intenzivně skládá i remixuje a jeho jméno je v oblasti Goa či Psytrance (zkrácené pojmenování názvu psychedelický trance) už hodně známé. Přispěl třeba do asi nejznámější série kompilací s názvem GOA, která se v současnosti dočkala už desátého pokračování.

Pro bližší vysvětlení bych měl asi objasnit pojem Goa Trance. Jedná se o druh elektronické taneční hudby doplněný, oproti klasickému trance stylu, nejrůznějšími asymetricky znějícími zvuky či melodiemi, přicházejícími jakoby z velké dálky. Nebo se nechává ovlivňovat různými mimoevropskými kulturami - nejčastěji z Indie či arabského světa. Díky tomu získává občas až mystický nádech s příchutí čehosi tajemného. Dost často se tu také vyskytují třeba lehce zkresleně znějící elektrické kytary. V této souvislosti není bez zajímavosti, že Goa je hodně populární zejména v Izraeli. Kdo má pod pojmem trance zafixovaného Paul van Dyka, bude asi zprvu poněkud zaskočen, protože tohle je proti němu rychlejší i nadupanější.

Nyní bych přešel k samotné recenzi. První CD je tvořeno skladbami co mají převážně rychlý nástup, kde po nepříliš dlouhé chvíli nabírají patřičné tempo. Typickou ukázkou je podle mne třeba Mohadive od Astral Projection vs. Dynamic, působící svou atmosférou místy až kosmickým dojmem. V ještě větší míře si to myslím o Techno Widows od projektu Astrix, kde se zvuk elektrických kytar prolíná s elektronikou takovým způsobem, že tyto zdánlivě odlišné světy zde mezi sebou velice ladí. Jako určitý protipól se tu vyskytuje hudební přístup, jehož základem je dominantní euforická klávesová melodie, představovaná zejména Protoculture remixem skladby Mudjaji od Silver Surfers. Svým pojetím se blíží k Paul van Dykovi a nebál bych se ji označit jako asi nejvíce hitovou z celého výběru. Druhé CD nabízí vůči prvnímu poněkud odlišnější přístup, založený na spíše pozvolnějších začátcích, kde se teprve s přibývajícím časem i použitými nápady posluchač dostává do patřičné nálady. Zejména počátek v podání Cosmic Tone a jejich Africana působí trochu zadumaným dojmem. Znovu dochází k zajímavému propojení, kde kytary v kombinaci s elektronikou střídají vokály afrických domorodců. Toto rozvážné tempo pak "narušuje" To Cool For Fuel od Commercial Hippies vs. Sim 1. Znovu zde dostává prostor ostře tepavý rytmus, ženoucí s menšími přestávkami neustále vpřed.

Zbytek CD už jsou spíše lehce poslechové, funkově znějící, věcičky jako např. Babe watch od Vaishiyas nebo Sexophon od Future Prophecy, kde dostává velký prostor saxofon. Tvoří tak příjemnou tečku za celou kompilací, která podle mého názoru představuje velmi vydařený průřez výše uvedeným hudebním stylem. Myslím si, že by mohla být zajímavá pro všechny, kdo jsou schopni se do hudby hlouběji zaposlouchat a nevnímají ji jen jako kulisu. Pro případné vážnější zájemce přidávám kontakt na vydavatelství Millennium Records - konkrétně rubriku Y.S.E. Na úplný závěr bych rád zdůraznil, že v době napsání této recenze je Funky Buddha dosti aktuální záležitost, mapující nejnovější dění na této scéně.

Seznam skladeb - CD1:

• Astrix - Coolio
  • Silver Surfers - Mudjaji (Protoculture remix)