TV 09:56:41

2004
Good Looking Records
8914x
04.01.2005

Various Artists - Studio-X2 X17DB(2CD-)

Tyto dvě CD jsou v pořadí již druhým pokračováním předešlého prvního dílu s názvem Studio X od britského vydavatelství Good Looking Records v jehož čele stojí LTJ Bukem. Jméno tohoto člověka je v dnešní době pro mnohé příznivce drum´n´bassu spojeno s vysoce kvalitní a zajímavou muzikou - viz třeba jeho album Journey Inwards z roku 2000, kde se dokázal s lehkostí sobě vlastní v některých případech přenášet i mimo svůj obvyklý hudební žánr.

První CD nabízí podle mne typickou ukázku současného drum´n´bassu, hudebně silně spřízněného s LTJ Bukemem, plného různých ozvěn či zasněných klávesových pasáží. Snad nejvíce tato charakteristika platí pro skladbu Aurora Boreal. od Alex DB. I přes její celkem svižné tempo je to pohlazení pro duši. V omezené míře platí to samé i na další dvě skladby - Too Right od Nu Moon a Biorhytms od Greenfly, kde na zajímavosti přidává hlavně občasné použití jazzově znějícího piana. Osobně se mi právě tahle věc svou propracovaností líbí ze všech nejvíce. Nejsou tu ovšem jen takto zasněné věci, ale i více hutnější, kde do popředí vystupují ostřejší zvuky nebo melodie. Jako příklad uvádím, snad poněkud paradoxně, znovu Greenfly, prezentující se zde svou lehce syrově znějící Gulfstream a Virtual Realmz od J-Laze u níž jsou nepřeslechnutelné vlivy africky znějících bicí.

Tolik ve stručnosti o obsahu prvního CD a nyní bych se přesunul ke druhému. Připadá mi rovnež nanejvýš zajímavé, protože obsahuje (vedle informací převážně o LTJ Bukemovi ve formátu CD-ROM) dohromady sedm remixů originálů z úvodního CD, jenž tady dostaly podstatně tanečnější náboj, směřující někdy už spíše k junglu. Rozhodně si však nemyslím, že by to bylo na úkor jejich kvality, jak dokazuje třeba Epic remix skladby Virtual Realmz. Postaral se o něj John B a vytvořil dílko kde skloubil patřičné tempo i zvukovou razanci s místy odpočinkovými pasážemi, sloužícícmi k postupně narůstajícímu euforickému zavěru. Za obzvláště vydařenou předělávku považuji Drumsound & Simon Bassline Smith remix originálu Too Right od Nu Moon. Zde to už od samého začátku pořádně "tepe" do uší, kde autoři nenechávají nikoho na pochybách, že toto rozhodně nebude žádný čajíček, ale docela dost rozjetá věcička, mající asi nejblíže k junglu. Tihle dva se s tím opravdu nemazlili - ostatně jako i ostatní zbyvající. Myslím si, že díky nim dostalo druhé CD tu správně klubovou atmosféru a vytváří tak příjemný dojem z celé této kompilace.

Jsem přesvědčen, že fanoušci výše zmíněného hudebního stylu budou s výsledkem spokojeni a rozhodně bych doporučil i ostatním, co se zatím k podobnému typu muziky nedostali, aby si tenhle výběr minimálně poslechli, protože jako určitá vstupní brána poslouží podle mne více než důstojně. Více k tomu na závěr nemohu asi více napsat a pouze přidat odkaz na vydavatelství www.glo.uk.com, kde naleznete bohatý výběr jejich zatím vydaného hudebního materiálu.

Seznam skladeb - CD1:

1. ALEX DB - Aurora Boreal
  2. J-LAZE - Virtual Realmz