Dneska je úterý, 17.09.2019, svátek má Naděžda, venku je 12°C, 121 online
TV 02:22:45

informace o recenzi

Styl
Rok
2003
Label
Warner Music
Hodnocení autorem:
star star star star star star star star star star
Hodnocení čtenáři[4]:
star star star star star star star star star star
Čtenářů:
15116x
Přidáno:
29.10.2005
Autor:
apokalypsa
 

De La Soul - The Best Of

obal
Skupina De La Soul působí na scéně již dost dlouho na to, aby si mohla dovolit vydat průřez svou tvorbou a neudělat přitom ostudu ani sobě ani hip-hopu jako takovému. Naopak spousta dalších by se od ní mohla učit jak jej dělat. Původně jsem nepředpokládal, že bych se zde nějak více rozepisoval o historii i kořenech tohoto hudebního stylu. Ale nepříliš stará zkušenost s jistým rómským mladíkem, prezentujícím se jako jeho velký fanoušek, avšak neznajícího v tomto směru takřka nic, mne přivedla ke změně postoje. Proto ať zasvěcenější jedinci následující řádky raději přejdou a vám ostatním se pokusím ve stručnosti napsat to co považuji za nezbytný základ.

Prapočátky se tradují na přelom 70. a 80. let, kdy vznikal jako projev svébytnosti černošského etnika v ghetech velkých amerických měst. Charakteristickým rysem se staly výrazné bicí v kombinaci s nejrůznějšími efekty v čele se skrečováním z gramofonových desek, jimž sekundoval zrytmizovaný mluvený projev. Mezi hlavní historické představitele patřil zejména Afrika Bambaataa, člověk jemuž se přezdívalo Elvis rapu. Právě on byl tím, kdo hip-hop (tehdy nazývaný rap) postupně zpopularizoval i mezi širší veřejností. Velký kus práce odvedlo také vydavatelství Tommy Boy Records. Každopádně nezůstal Afrika osamocen. Začali se objevovat i další, které nově vzniknuvší styl oslovil. Někteří později přestali, jiní (jako třeba dnes legendární Public Enemy) vydrželi a stali se klasikou. Vrátím se k De La Soul. I oni patřili k těm co se na konci 80. let dali dohromady a začali do světa vypouštět svoje výtvory. Jedná se o projekt z New Yorku, jehož členy jsou Kelvin Mercer, David Jolicoeur a Vincent Mason. Od začátku byla pro jejich tvorbu typická snaha o maximální propracovanost co jim, myslím, vydržela až do současnosti.

Uvedený výběr mapuje období mezi roky 1988 - 2001. Najdete na něm 17 skladeb, pečlivě seřazených do kompaktního celku. Podle mne se skupina trefila do období konce 80. a počátku 90. let, které považuji v oblasti hip-hopu za nejlepší. Asi nejvíce je to patrné při poslechu skladby Ring  Ring  Ring (Ha Ha Hey). Po hudební stránce je velmi pestrá s množstvím různých nástrojů i melodií, jimž dominuje zvuk saxofonu a kytary - věci s nimiž se v současnosti moc často nesetkávám. Mám tím na mysli rozvinuté nápady a nikoliv neustále se opakující kratičké útržky melodií. Snad právě proto se stala nejznámějším hitem. K dalším nadprůměrným zařadím houpavou prvotinu My Myself And I, stejně jako A Roller Skating Jam Named "Saturdays". Začíná jako disco ze 70. let, aby byla postupně skrze skreče přetavena žádoucím směrem. Smysluplně smíchat různé styl dá vždy dost práce. Ovšem když má člověk nápad jako tady, jde všechno mnohem snáze.

Poslední částí výběru jsou společné projekty skupiny s různými přizvanými hosty, kteří nějčastěji obstarali vokální doprovod. Avšak některá spolupráce podle mne nedopadla příliš dobře a trochu sráží celkový dojem. Konkrétně třeba skladba Thru Ya City či All Good mi přijdou hudebně chudé a kdyby tu nebyly, nic hrozného by se asi nestalo. Naproti tomu se mi moc líbila Baby Phat. Chvíli se zdá rozkouskovaná tak, že si řeknete cosi ve smyslu: "Jak tohle může fungovat dohromady?" Ale za chvíli zjistíte, že může - a docela dobře:-) Inu, De La Soul si dokážou poradit s ledasčím a jak už jsem zmínil na začátku hodně současných hip-hopových skupin by si je mohlo brát za vzor. Zejména tím, jak dokáží sladit muziku s textem. Nic se jim netluče, všechno ladí. Což považuji za poměrně zásadní k celkovému vyznění každé písničky bez rozdílu hudebního žánru. Když se tak nestane, může se dostavit pocit, jakoby kolem vás padaly do sklepa brambory.

Rád bych rovněž dodatečně upozornil na raritu, kdy vedle tohoto samostatného alba, existuje jeho další verze v níž je k němu přidáno ještě jedno CD, obsahující remixy.

 

Seznam skladeb:

  1. My Myself And I
  2. Say No Go
  3. Eye Know
  4. The Magic Number
  5. Potholes In My Lawn
  6. Buddy - featuring Jungle Brothers, Q-Tip & Phife
  7. Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)
  8. A Roller Skating Jam Named "Saturdays"
  9. Keepin' The Faith
  10. Breakdawn
  11. Stakes Is High
  12. 4 More - featuring Zhané
  13. Oooh
  14. All Good? - featuring Chaka Khan
  15. Thru Ya City - featuring D.V. Alias Khrist
  16. Baby Phat - featuring Devin The Dude & Elizabeth "Yummy" Bingham
  17. Watch Out

Copyright © 2000-2019 teenage.cz. ISSN 1213-9564. Jakékoliv šíření toho článku, nebo jeho částí (zvláště pak na BLOGY) je bez souhlasu autora zakázáno!!!

TIP: Slyšeli jste i Vy toto album? Podělte se v komentářích o Váš názor a přidejte vlastní bodové hodnocení!


 

Přidej i ty svuj názor!
Fox_girl De la Soul - nejwíctip
apokalypsa RE: je hiphop a hiphop
guest je hiphop a hiphop9/10
guest Man
guest Sendwork8/10
apokalypsa RE: něco tu chybí
Timbo něco tu chybí
SirPesZ RE: RE: RE: RE: ad Hipec
Flasha RE: RE: RE: ad Hipec
SirPesZ RE: RE: RE: RE: RE: RE: ad Hipec
guest RE: RE: RE: RE: RE: ad Hipec
SirPesZ RE: RE: RE: RE: ad Hipec
apokalypsa RE: RE: RE: ad Hipec
SirPesZ RE: RE: ad Hipec
apokalypsa RE: ad Hipec
SirPesZ ad Hipec
guest kak
Judge_Dredd ****8/10
 přidat komentář Přidat komentář  zobrazit všechny komentáře Vypsat všechny (18)


příbuzné odkazy
De La Soultexty