TV 18:21:33

2001
Wagram Music
11833x
01.09.2005

Various Artists - Saint-Germain des Prés Café - The finest electro-jazz compilation

Dlouho jsem přemýšlel, jaký hudební příspěvek si mám pro čtenáře připravit. Ve hře byla i změna stylu směrem k tvrdě taneční elektronice, kterou jsem se nakonec rozhodl odložit a místo toho ještě naposledy zůstat u nu-jazzu. Podle čtenosti to zatím vypadá, že si navzdory mému očekávání, nevede zase tak špatně. Což mne inspirovalo k myšlence napsat o něčem nadstandartním. Tím něčím je v názvu uvedená série z níž jsem vybral její první část, pocházející z roku 2001. Byla mi doporučena v obchodě a nebýt laskavého pana prodavače, pravděpodobně bych o ní dodnes nevěděl. Po poslechu dalších pokračování Saint-Germain des Prés Café, jsem ještě více ocenil kvalitu jedničky. Přispěl k ní lepší výběr skladeb z podstatně delšího časového období (1995-2001), než u ostatních dílů. Nezdá se, ale může to udělat hodně, protože ne vždy se objeví tolik kvalitního materiálu najednou. Hudební příspěvky poskytly přední vydavatelství jako třeba Compost Records, Studio!K7, F Communications a další, mající ve svých sbírkách nu-jazzovou muziku.

Už od začátku vnímavější posluchač pozná, že má co dočinění s promyšlenými věcmi například od legendárních Jazzanova - v tomto případě remixovanými od Yukihiro Fukutomi a zejména instrumentálkou Original Oddstep v podání Vert. Pokud se do nich zaposloucháte, oceníte vnitřní bohatost a um muzikantů co sem přispěli plus těch co dokázali přidat k živým nástrojům umělé elektronické vlivy. Napoprvé vám vše přijde jako hračka, ale zdání klame. Čím více různých nápadů najednou, tím složitější bývá přidat další, aby s ostatními dobře ladily. Pokud se zadaří a neuspokojíte se s instrumentálním hraním, lze přidat zpěv. Jestli se povede jej sladit s muzikou, můžete si pogratulovat - pravděpodobně máte zaděláno na příjemný hudební zážitek. Dost často se setkávám s případy, kdy jinak pěkná písnička trpí nesouladem muziky se zpěvem, případně mluveným slovem. Čest vybočujícím vyjímkám, avšak bohužel se s tím nejčastěji setkávám u řady českých pokusů o hip-hop, kdy si často říkám, že lidé co jej vytvářejí, se asi neposlouchají. Jinak by nemohli vypustit do světa věci v nichž třeba už po půl minutě utíká text od hudby způsobem, připomínajícím mi padání brambor po schodech do sklepa.

Jistě - i hip-hop (stejně jako třeba jazz se spoustou dalších stylů) má své lepší i horší momenty. Určitě by si ale jeho autoři měli dát záležet na maximální propracovanosti svých výtvorů. O už zmíněné kompilaci si myslím, že je právě taková.  Jinak bych o ní ani nepsal. Jednotliví autoři podle mne dokázali odhadnout, kdy je ten či onen nápad třeba dále rozvinout a kdy naopak stávající podoba plně postačí. Všech 15 skladeb je díky tomu od sebe i přes společný základ dost odlišných, abyste si mezi nimi mohli najít svou nej... a neměli zároveň pocit nudy.

Už dříve jsem psal o složitosti jazzu i jeho odnoží. Není to hudba určená masám lidí někde na vyprodaných stadionech (alespoň by mne překvapilo, kdyby tomu tak bylo). Spíše se s ní setkáte někde v klubech a lidem co ji poslouchají, pravděpodobně většinou nebude -náct. Nicméně pokud vás bez rozdílu věku nudí většina muziky co se se lyne z pořadů typu Eso či T-music, potom doporučuji zbystřit pozornost, protože toto CD by mohlo být něčím co hledáte - pokud se považujete za pozorné posluchače, nemající hudbu jen jako kulisu, se schopností hlouběji se zaposlouchat. Pro ostatní budou první i další díly Saint Germain des Prés Café s velkou pravděpodobností jen ztrátou času.

Tracklist:

1. Duran Y Garcia - Round Midnight
  2. Vert - Original Oddstep (revired by Grand Unified)