Dneska je úterý, 19.03.2024, svátek má Josef, venku je 4°C, 39 online
TV 10:40:30

2006
10733x
11.02.2007

Zběsilý útěk - Running Scared

Když v Hollywoodu hledají dokonalého představitele psychopatické Rusa (popřípadě nacisty), pak je první na seznamu Karel Roden. A stejná role mu připadla i v americkém thrilleru Zběsilý útěk. Ten by vám rozhodně neměl uniknout, a to nejen proto, že se zde objevuje zmíněný herec, ale hlavně z důvodu toho, že jde o temný film, který nešetří krví, stylovými scénami a hutnou atmosférou.

On také svět zločinu není místo, kam by se většina z nás chtěla dostat (tedy alespoň doufám). Zběsilý útěk je oním typem filmu, který si nedělá hlavu s přístupností. Když krev, tak ať jí je hodně, když drsný pokec, tak pořádně sprostý. Servítky nejsou na místě. Však se také v amerických kinech titul honosil přístupností „R“ (diváci do sedmnácti let musejí mít doprovod dospělé osoby). Tím pádem sice přišel o tržby, které by do pokladen přinesli teenagerové, ale na druhou stranu to nabízí pár výhod. Minimálně tu, že prostředí a chování postav není přizpůsobeno tomu, aby nedošlo k „morální újmě“ mladistvých, což je u thrillerů docela nepříjemný problém. On se špatně nastiňuje koloběh života zločince, když se musí mluvit slušně, sex je reprezentován maximálně polibkem na tvář a v přestřelkách teče asi tolik krve, jako když se říznete o papír.

Díky tomu, že je film určený pro dospělé už k podobným situacím nedochází. Už úvodní přestřelka (jsou tu sice pouze dvě, ale pořádné) jasně ukáže, že tady žaludek diváka nikdo nešetří. Přeseknuté „achilovky“, ustřelené rozkroky a podobné momenty jsou tu vcelku běžné. Zběsilý útěk se odehrává v místech, zabydlených charaktery, které byste určitě za sousedy nechtěli. Zdejší prostředí je plné zkorumpovaných poldů, brutálních pasáků, pedofilních sadistů, na slušného člověka byste tu narazili jen zřídka.

Joey Gazelle - Paul Walker

Joey Gazelle - Paul Walker

Hlavní postavou je tu Joey Gazelle (Paul Walker), který pracuje pro mafii, ale přece jen není takový bastard, jak by se mohlo na první pohled zdát. Není to žádný skaut, a když se mu někdo nelíbí, tak mu klidně zlomí prostředníček nebo přišlápne kulky (rozumějte varlata), ale miluje svou přítelkyni a jejího syna a jeho duše není tak černá, jak byste se mohli po prvních pár minutách domnívat. Během jedné noci se ovšem dostane do dost velkých problémů, když kluk ze sousedství Oleg (Cameron Bright) ukradne zbraň, o kterou se měl Joey postarat. A to se jeho šéfům zrovna nelíbí.

Začíná noční honba za revolverem, který, pokud by se dostal do špatných rukou, mohl způsobit velké problémy. Ovšem dějová linka ono hledání trošku zkomplikuje a pistole cestuje z ruky do ruky a během jejího stíhání se do cesty pletou individua, která nerozumí ničemu jinému, než hlavni namířené na čelo.

Vulgarita a násilí jsou tu běžné, na rozdíl od některých hororových titulů tu není brutalita spíše směšná, ale nepříjemně reálná, takže když je například jednomu ze zabijáku ustřelena půlka hlavy brokovnicí, není to nic, co byste chtěli vidět znovu. Naštěstí tu nejde jen o to, šokovat diváka, ale co nejlépe nastínit svět zločinu, ve kterém se nikdo s nikým nemazlí.

Průšvihem je to, že děj je někdy zbytečně absurdní, některé náhody jsou až příliš nereálné (například párek pedofilů, který unese Olega do děje nepasuje). Otázka je, jestli vůbec šlo o to, aby příběh působil uvěřitelně nebo o to, aby byl co nejvíce ujetý.

Přikláním se druhé možnost, které nahrává i obrazové zpracování. Tvůrci si očividně oblíbili různé hrátky s obrazem a tak tu máme spoustu návratů v čase (po určitém momentu se vše odehraje zpomaleně a opačně, abyste měli šanci zjistit, co se vlastně stalo), různé barevné filtry, který mění odstín, zrnitost atd.. Kdyby se to režisérovi vymknulo z rukou, tak by to mohlo působit zmateně, ale k tomu nedošlo, takže jde o příjemné zpestření.

Zběsilý útěk je přesně typ filmu, na který by se v Čechách do kina asi nehrnuly široké davy, ale jde o takový titul, o kterým řeknete: „Hele, to je fakt hustý, to si puč“. A je to pravda, je to husté a skočte si pro to do videopůjčovny. Je to krvavý stylový thriller, který hýří nápady (hlavně ve vizuální oblasti) a navíc ukazuje, že Paul Walker není jen blond hezounek, kterému to sluší za volantem, ale klidně zvládne i diametrálně odlišnou roli od té, kterou se proslavil ve filmech Rychle a zběsile.

Režie: Wayne Kramer
Hrají: Paul Walker, Cameron Bright, Vera Farmiga, Chazz Palminteri, Karel Roden, Johnny Messner, Ivana Milicevic, Alex Neuberger, Elizabeth Mitchell, Idalis DeLeon

guest hovnocuc10/10