Dneska je středa, 01.05.2024, svátek má 1. Máj, venku je 17°C, 208 online
TV 23:51:03

1998
10789x
30.03.2003

Případ z Poodle Springs - Poodle Springs

Hrdinou filmu Případ z Poodle Springs je soukromý detektiv Phil Marlowe (James Caan), kterého pro žánr stvořil před více než šedesáti lety americký autor, nejslavnější představitel „drsné školy“, Raymond Chandler. Příběh se odehrává v šedesátých letech a představuje nám Marlowea už postaršího, za to však čerstvě ženatého. Dovolená v Mexiku se vydařila a kromě fotografií si sebou domů do Los Angeles přivezl i Lauru Parkerovou nyní Marloweovu (Dina Meyer). Kromě toho, že je překrásná, je také dcerou jednoho z nejvlivnějších mužů tehdejší doby, který místo do hospody chodí na drink k samotnému prezidentovi Spojených států amerických.

Marloweovi zavolá do kanceláře muž, který se představí jako soukromý detektiv a chová se jako Marloweův dobrý přítel. Řekne mu, že telefonuje ze svého auta, jenž parkuje u doků a v zápětí se ozvou dva výstřely. Spojení je přerušeno. Marlowe se vydává na místo, které mu muž stačil prozradit a opravdu ho tam nalézá s kulkou v hlavě. Marlowe je několik okamžiků na to zatčen a obviněn z vraždy. Je tu hodně nesrovnalostí, které nenechají Marlowea v klidu spát a to i přes to, že ho jeho čerstvá žena s gardou těch nejlepších právníků dostane na svobodu a on s případem v podstatě nemá nic společného… tedy až na to, že ho někdo využil, nebo lépe řečeno zneužil a to si muž Marloweova formátu samozřejmě nemůže nechat líbit. Záznamy z ústředny prokazují, že zavražděný nikomu v době vraždy nevolal, ale Marlowe s někým mluvil. S kým? Detektiv byl zastřelen jednou ranou, ale Marlowe slyšel dvě. Ihned se vydává po stopách, které ho zavedou až do Poodle Springs.

Společnost HBO nás pravidelně zásobuje kvalitními až nadprůměrně dobrými dílky (např. seriál Odpočívej v pokoji). Tento film není vyjímkou, ale žádný nadstandard to není, „pouze“ znamenitě odvedená filmařská práce. Nedočkáme se ničeho extra jako v případě výborné detektivky L.A.- Přísně tajné, avšak příběh nesporné kvality má. Největším lákadlem je ovšem fakt, že jako předloha posloužil román klasika detektivního žánru Raymonda Chandlera, respektive Roberta B. Parkera. Chandler román rozepsal a Parker pak podle jeho zápisků dokončil. Je škoda, že si tvůrci nevybrali nějaké dílo, které napsal pouze Raymond Chandler, zde je přeci jenom místy vidět, že to není tak úplně to pravé. Chandler měl natolik vyjímečný styl, že napodobovat ho je nemožné.

Tento autor se narodil v roce 1888 v Chicagu. Školu vystudoval v Británii a v roce 1917 se zúčastnil války. Psát začal po krachu na New Yorkské burze. Věnoval se převážně scénářům a k detektivkám se dostal jen pro to, že se mu to zdálo jako dobrý nápad. Po povídkách se pustil ve čtyřicátých letech i na romány, jež mu přinesly nesmrtelnou slávu. Svým ojedinělým stylem a postavou soukromého detektiva Phila Marlowea vytvořil jakýsi protipól k Sherlocku Holmesovi a Herculu Poirot a po právu je řazen mezi autory, kteří ovlivnili světovou literaturu. Zemřel v roce 1959 aniž dokončil právě román, který se stal předlohou k tomuto filmu.

Pokud se rozhodnete vyrazit do videopůjčovny a sbalit tam kromě dívky vybírající si klasické staré filmy i tuto detektivku, čekají vás kvalitní herecké výkony v čele s Jamesem Caanem a Hvězdnou pěchotou zocelenou Dinou Meyer. Děj ubíhá svižně, zápletka je jak se patří správně zamotaná, zlosynové vypočítaví a detektiv občas vychrlí krásně suchou hlášku. Navíc se na nějakých sto minut přenesete do sladkých začátků šedesátých let, tedy do doby, kdy to mezi západem a východem pěkně vřelo a Star Trek ještě nespatřil světlo světa.

Případ z Poodle Springs nepředstavuje nic velkolepého, avšak jedná se o kvalitní televizní snímek. Jestli jste příznivci Phila Marlowea, tak vás tento film určitě potěší. Není to přesně ten Chandlerovský styl, ale spisovatel nemá nejmenší důvod obracet se kvůli tomu v hrobě. Myslím, že dál v klidu odpočívá.

Námět: Raymond Chandler a Robert B. Parker

Režie: Bob Rafelson
Hrají: James Caan, Dina Meyer, David Keith, Tom Bower, Brian Cox, Julia Campbell, Michael Laskin, Joe Don Baker, Nia Peeples, La Joy Farr