TV 22:33:48

2002
15501x
26.08.2003
Lou

Star trek: Nemesis

Již na svou jubilejní desátou filmovou výpravu se vydává vesmírná loď Enterprise a jako vždy ji čeká mise plná dobrodružství, tajemství, akce, filozofie… zkrátka všeho, co k fenoménu jménem Star Trek patří. Tentokrát se děj točí okolo Romulanského impéria, kde právě došlo k převratu a vlády se chopil tajemný Shinzon, jenž si vyžádal návštěvu Federace. Nejbližší lodí je Enterprise, která se na příkaz Hvězdné flotily vydává do srdce Romulanského impéria, aby zjistila zdrcující pravdu- Shinzon je totiž Picardův klon! K tomu všemu ještě cestou naleznou na opuštěné planetě androida, který vypadá stejně jako Dat a snad nejtemnější díl Star Treku může začít.

Představovat Star Trek je zbytečné, protože pochybuji o tom, že by ho někdo neznal. Je pravděpodobnější, že nebudete znát svou matku než Star Trek, jenž se drží na výslunní již téměř čtyřicet let a za tu dobu se rozrostl ze seriálu na filmy, knihy, komiksy, počítačové hry a kdoví kam ještě. Rozsahem předčí i Bibli. Určitě jste alespoň jednou viděli nějaký díl s chlápkama v pyžamech, kteří se baví s lidma v latexových maskách. Původní posádku z let šedesátých nahradila v osmdesátých letech Nová generace, která však už také pěkně zestárla, po ní se objevil seriál Hluboký vesmír devět, Voyager a nyní se natáčí seriál Enterprise, což je jakýsi prequel, který se odehrává ještě před úplně prvním Star trekem. Orientujete se v tom ještě? Jestli jo a nejste trekkie, tak před vámi smekám. Ve Star Treku: Nemesis vystupuje posádka Nové generace a je to celkem její čtvrté filmové vystoupení.

Na režisérské židli vystřídal Jonathana Frakese, který režíroval předchozí dva filmy a hraje komandéra Rikera, Stuart Baird, jenž nikdy na Star Treku nepracoval, což byl také důvod, proč ho producenti zvolili. Ve Star Treku už totiž bylo všechno a něco nového mohl přinést jen člověk „zvenčí“, v tomto případě Stuart Baird. Povedlo se mu to poměrně dobře. Vtiskl tomuto filmu svůj jasný rukopis a vede nás dějem jiným stylem, než na jaký jsme u Star Treku zvyklý. Pod jeho vedením je snímek svěží, temný, plný akce, humoru, ale jaksi je zase mírně potlačena filozofie a vztahy mezi členy posádky nedostávají tak velký prostor, jaký by si zasloužili. Stuart Baird přinesl do této space opery originalitu, ale je to na úkor neznalosti světa Star Treku. Jonathan Frakes je Star trekem odkojený, přesně ví, co a kde má být, ale Stuart Baird takové zkušenosti nemá a je to vidět.

Star trek: Nemesis je jedním z nejtemnějších dílů celé série, rovnat se s ním může snad jen Khanův hněv nebo První kontakt. Stylem má tento snímek hodně blízko právě ke Khanovu hněvu. Po romantické devítce (Star trek: Vzpoura), která člověka příjemně pohladila na duši a zanechala v něm jen příjemné pocity, je tohle změna o sto osmdesát stupňů. V tomhle díle by se dala temnota krájet. V devítce se kamera kochala překrásnou krajinou plnou zeleně, zde se však většina děje odehrává v šeru či tmě.

Zároveň se jedná i o snad nejakčnější díl Star Treku. Závěrečná bitva je dlouhá a plná zvratů, navíc má konec, který byste asi nečekali, i když k vývoji děje se perfektně hodí. Star Trek byl vždy převážně směsicí sci-fi a dobrodružství, akce zde byla zastoupena málo, postupem času se však tato část objevuje více, je výraznější a delší. Tento film má navíc i hodně z thrilleru. Akční scény jsou nasnímány a sestříhány dobře, ostatně Stuart Baird má v tomto zkušenosti. Triky byly opět vylepšeny a vypadají fantasticky.

Herci nám už dost zestárli, Nová generace už dávno není nová. Nechybí zde ale nikdo ze staré známé posádky. Worfova přítomnost není tentokrát přímo vysvětlena (normálně Worf pobývá na Hlubokém vesmíru devět). V osmičce (Star trek: První kontakt) ho Enterprise zachránila z poškozeného Defiantu při útoku na borgy, v devítce měl prostě dovolenou a v tomto filmu bude na Enterprise asi kvůli svatbě Williama Rikera s Deannou Troy. Pro oba je to zároveň poslední mise na Enterprise, poté Riker konečně usedne na kapitánské křeslo své vlastní lodi, odejít má i Beverly Crusherová. Jedním z témat tohoto filmu je rodina, kterou se posádka Enterprise pro všechny stala a zejména pro Picarda, který nikdy neměl děti. Jeho důstojníci mu jsou vlastně jako jeho děti a on se teď cítí osaměle, když důstojníci opouští Enterprise, domov, a jdou dál svou vlastní cestou. Toto téma bohužel nedostalo tolik prostoru, kolik by zasloužilo. Stuart Baird tomu nevěnuje moc pozornosti, není v tom moc obratný, zaměřuje se víc na akci, což je škoda, protože Star Trek staví hodně na propracovaných vztazích mezi členy posádky. Je to také jeden z mnoha důvodů, proč je Star Trek tak úspěšný.

Nosnou konstrukcí příběhu je však střet Picarda s Shinzonem, kterého ztělesňuje mladý herec Tom Hardy. Hraje poměrně slušně, i když hlavní záporná role by se lépe hodila staršímu herci. Shinzon je v podstatě variací na Khana, představuje zlo, nenávist. Mládí strávil v Romulanských dolech na dilithium, které se ze všeho nejvíc podobají koncentračním táborům soudruha Stalina, a nyní touží pouze po pomstě. Je to temná část Picardovi osobnosti, takto by kapitán dopadl, kdyby prožil to, co Shinzon… a nebo možná také ne. Další důležitou postavou na straně zla je telepaticky nadaný Shinzonův místokrál, kterého si střihnul Ron Perlman (Blade 2, Vetřelec: Vzkříšení). Divák si ho ale moc neužije, protože se stále skrývá pod latexovou maskou, což je škoda. Dina Meyer (Hvězdná pěchota) v roli Romulanky Donatry mnoho prostoru nemá. Kate Mulgrew (admirál Janewayová) se na obrazovce objeví opravdu jen na chvíli, stejně jako Whoopi Goldbergová coby Guinan.

Star trek: Nemesis má být poslední film z posádkou Nové generace a vše tomu opravdu nasvědčuje. Posádka se rozchází a navíc ten konec, kterému bych rád věnoval odstavec, ale to by vůči vám nebylo fér, a tak to neudělám. Závěr je překvapující, ale přesto je tam jedna scéna, která nabízí pokračování, takže uvidíme, jestli se Paramount rozhodne natočit další film s Novou generací, nebo jestli vznikne film s jinou posádkou, či zda dokonce nevznikne film žádný. Těžko říct. Tento film v kinech nevydělal mnoho, což byl důvod, proč k nám putoval přímo na video a nezavítal na plátna, ale oproti tomu zisk z prodeje DVD byl prý obrovský.

Pokud jste skalní fanoušek Star Treku, tak jste tento film už zcela jistě viděli a vlastníte ho doma na DVD a není třeba vám ho doporučovat, jste-li příznivcem seriálu nebo jen dobré sci-fi, tak byste určitě měli vyrazit do půjčovny a pustit si Nemesis na DVD. Film je v širokoúhlém formátu, má nádherný obraz, český dabing 5.1, dokument o natáčení, jenž v podstatě neříká nic zajímavého a vystřižené scény, které také nepřinášejí nic zajímavého, ale pár jich stojí za to. Rozhodně se ale nejprve podívejte na film a poté až na bonusy. Star trek: Nemesis je temný, akční thriller, který díky novému režisérovi působí svěžím dojmem, avšak místy tu kolísá ta pravá star trekovská atmosféra.

P.S.: Doufám, že Paramount přeci jenom další film natočí… jinak si obstarám disruptor a dojdu si na ně. Odpor je marný!

Scénář: John Logan, Rick Berman a Brent Spiner

Režie: Stuart Baird