17536x
11.08.2005
herrspiegelmann

Let Fénixe - Flight of the Phoenix

pic

Ne každý Fénix povstane z popela.

Přestože nejsem žádným velkým čtenářem, když jsem byl mladší, dostala se mi do rukou kniha s dobrodružným názvem "Jen já jediná jsem přežila". Ve své době byla docela úspěšná a popisovala útrapy jisté ženy, která jako jediná přežila pád soukromého letadla kdesi v divočině, načež se musela vlastními silami pokusit dostat zpět do civilizace. Dnes už docela klišovitý motiv, na nějž už bylo napsáno i natočeno iks knižních respektive filmových variací. Jednou z nich je i snímek z roku 1965 Roberta Aldriche Let Fénixe. O 30 let později se Aldrichův syn William, jen tak mimochodem filmový producent, rozhodl, že natočí remake snímku svého otce. A tak se stalo.

Příběh vychází ze stejného scénáře, změn doznaly jen nepodstatné situační a personální detaily, což ve výsledném efektu znamená to, že starodávný Fairchild kapitána Townse neztroskotá na Sahaře, ale v mongolské poušti Gobi (točilo se ale stejně v Africe) a až na hlavního hrdinu jsou pozměněná jména ostatních členů posádky. Vše samozřejmě zasazeno do současnosti. Ale přeci jen, aniž bych chtěl kohokoliv podceňovat, předpokládám, že originál viděl málokdo, tak alespoň pár slov pro osvětlení základní kostry děje; pokud vůbec u snímků podobného charakteru můžeme o něčem jako je děj hovořit.

Frank Towns, v podání charismatického Dennise Quaida, je protřelý pilot a neohrožený kapitán, který se spolu se svým parťákem AJ nechává najímat na rutinní přepravní zakázky. Další "rutinou" v pořadí má být odvoz víceméně nepotřebného nářadí a zařízení z ropného vrutu kdesi uprostřed Mongolska, spolu s partou obyčejných nespolehlivých dělníků v čele s jistou Kelly (Miranda Otto), která celý tento neúspěšný projekt nadšenecky vedla. Ta sice stále věří, že v poušti ropa je, nicméně firma má svá pravidla, a tak se musí pakovat. Následuje obří písečná bouře, sebevědomé rozhodnutí kapitána Townse k jejímu průletu, pád letadla a řešení otázky, co dál. Až na dva nešťastníky přežijí všichni, a tak tu máme narýsováno jedenáct postav, včetně úspěšného byznysmena, který se snaží dovolat pomoci mobilem, jenomže v poušti není signál. Je tu také fyzicky velice zdatný maratonec, který navrhuje, že se vydá přes 300 mil pouští pro pomoc. Jenomže následuje anatomicko-fyzikální vysvětlení, na jehož konci je pouští bloudící černoch odsouzený na smrt. Shodou okolností se ale na palubu dostal i podivínský letecký designer (Giovanni Ribisi), který úplnou náhodou navrhuje pro jistou společnost prototypy letadel, a tak je nasnadě řešení v podobě postavení nového letadla ze zbytků toho starého. Jenomže...

Nejsem sice zrovna znalcem aviatiky ani meteorologem, ale už proces samotného ztroskotání letadla mi přijde poněkud nereálný. Vše je sice moc pěkně počítačově vyvedeno a pokud Vám nevadí trocha akce, snad se Vám to bude i líbit, ale už ze začátku to zřetelně vypovídá o povaze filmu. Hollywoodštější už to ani být nemůže. Při akčních scénách to sice někdy může být ku prospěchu věci, ale v tom ostatním hodně peněz a tým počítačových mágů nestačí. Navíc akce je v celém filmu asi dva a půl. Díry a některé nelogičnosti ve scénáři tak ruku v ruce s nulovou invenčností při vymýšlení hlavních charakterů nezachrání ani to nejlepší herecké obsazení. Tedy ne, že by bylo nějaké závratné.

pic

Zmiňovaný Quaid, celkem zbytečná postava Mirandy Otto plus další vesměs doplňkové postavy z řad "bezejmenných" herců. Postavy jsou už od začátku dost ploché a po celou délku filmu se chovají přesně tak, jak byste od nich čekali, což je podle mě zásadní problém snímku. U filmů jako je tento by ale právě to mělo být tím podstatným. Jedinou výjimku, a pro mě osobně jediný důvod, proč jsem se na film dodíval do konce, je postava Giovanni Ribisiho - Elliott. Sice se "díky" scénáři nedozvíte, kde se vzal ani proč se vzal, ale alespoň víte, že jej nikdo z dalších členů posádky nemá rád. Proč? To si také budete muset domyslet sami. U něj jako u jediného by se snad dalo zpozorovat jakýsi psychologický vývoj (pokud tedy nepočítám vzplanutí vzájemných sympatií mezi Frankem a Kelly, které je ale jasné všem už od chvíle, kdy si řeknou své první ahoj, a to i přesto, že nezní zpočátku nijak přívětivě). Z původně klidného podivína se stává zfašizovaný (určitě tomu nahrává i blonďatý přeliv) s prominutím magor, který je schopen jít za svým cílem jak se říká přes mrtvoly (a to i doslova). I když ani to není vývoj v pravém slova smyslu, jako spíš takové vybarvení se. Svým herectvím a lehce psychopatickým výrazem mě zaujal už kdysi v jednom z dílů Akt X, většina jej ale bude znát hlavně jako ztvárnitele Phoebiného ujetého bratra Franka z populárního sitcomu Přátelé. I v Letu Fénixe je Ribisi skvělý a celý snímek svým výkonem drží nad vodou.

Skoro dvě hodiny tak budete bez jakéhokoliv zájmu a napětí, skoro bych řekl až znuděně, sledovat partu lidí, jak se kdesi v poušti snaží dokázat, že nejsou zas až tak neschopní a zachránit si život. S předstihem si u toho dopředu, většinou úspěšně, budete přemítat to, co se asi tak na plátně/obrazovce v následujících chvílích odehraje. Občas se někdo pohádá, pak se zase usmíří, občas se někdo urazí, občas taky někdo zemře,... Nic co by Vás zvedlo ze židle nebo alespoň trochu překvapilo. Všichni si prostě kdesi v poušti živoří, jak kdyby beztak podobně jako vy věděli, že stejně nakonec všechno dobře dopadne. V jednom momentě mi to dokonce připomnělo kultovní Úsvit mrtvých, kdy se všichni sešli v supermarketu a snažili se poslední dny svého života alespoň nějak užít. Ačkoli tyhlety dva snímky nelze srovnávat (kvalitativně rozhodně ne), určitá paralela by se najít dala.

Pokud tedy nejste vyhranění filmový fajnšmekři ani ortodoxní odpůrci všeho, cokoliv vznikne v Hollywoodu a nehodláte se zatěžovat otázkami kde se vzaly na palubě letadla, převážejícího v podstatě odpad, golfové hole nebo několik galonů pitné vody anebo jak je možné, že člověk, který spadne z písečné duny asi deset metrů od letadla nenajde cestu zpět (já vím, vždyť byla písečná bouře), snad by se Vám snímek Johna Moorea mohl i líbit. Pravděpodobnější ale je, že Vás nechá zcela chladným a brzy už si ani nebudete pamatovat, že jste něco podobného viděli.

Málem bych zapomněl na hudební složku, která je pro změnu jednou z těch lepších stránek věci. Pochvalu zaslouží orientální melodie v rytmu bubnů, které v kombinaci s povedenými kamerovými záběry a žhnoucím sluncem způsobí, že si alespoň na pár vteřin budete připadat jako na poušti. Uslyšíte ale i osvěžují OutKast (Hey Ya) a některé další, populární interprety. Hudba sice film nezachrání, ale i tak, bod k dobru.

Režie: John Moore
Hrají: Dennis Quaid, Giovanni Ribisi, Miranda Otto
Délka: 113minut