Dneska je pátek, 29.03.2024, svátek má Taťána, venku je 18°C, 180 online
TV 13:29:44

2008
19837x
25.03.2008

10 000 př. n. l. - 10,000 B.C.

Už po té, co byly vypuštěny první trailery bylo jasné, že 10 000 př. n. l. bude patřit k těm filmům, u kterých budou zarytí historici omdlévat hrůzou, ale divák, který chce, aby byl uspokojen jeho smysl zvaný zrak bude spokojen. Musím se přiznat, že jsem byl trošku překvapen, že Roland Emmerich, režisér Dne nezávislosti nebo Dne poté, se pustil do historické podívané, která dohromady smíchá lovce mamutů, šavlozubé tygry i egyptské pyramidy, ale nakonec proč ne, vizuálně se z toho dá vytěžit hodně.

Opravdu vás ještě jednou upozorňuji na to, že pokud jste tím typem člověka, který od filmu vyžaduje to, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti, tohle není podívaná pro vás. Emmerich se nesnaží věrně nastínit odraz minulosti, ale prostě jen bere z dějin to, co se mu líbí, aniž by si nějak lámal hlavu, jestli je to reálné a dělá z toho dynamický dobrodružný zážitek.

I když by mohl být o něco dynamičtější. Nebudu vám lhát, od tohoto režiséra jsem čekal trošku monumentálnější pojetí. Závěrečná část sice připomene, s kým máme tu čest, ale předtím se zrovna akčních orgií nedočkáme. Valnou část času sledujeme výpravu pár mužů, kteří hodlají zachránit své bratry a sestry za zajetí. Čas od času dojde k nějaké svižnější vložce (jako je boj s přerostlými, jak „vtipně“ poznamenal jeden z diváků v kině, „slepicemi“ nebo seznámení se šavlozubým tygrem), ale popravdě v prvních pár desítkách minut se spíše mluví a cestuje, než aby se dělo něco, co by vám vyrazilo dech.

Hlavním iniciátorem dobrodružství je sympatický mladý lovec D´Leh (Steven Strait), který žije relativně spokojeně se svým kmenem, ale jednoho dne přijde do jeho vesnice dívka s modrýma očima Evolet (dospělou jí ztvárnila Camilla Belle) a od té chvíli se vše změní. Stará matka zvěstuje příchod čtyřnohých démonů (koňů) a opravdu se tak stane. A muži, kteří je osedlali, unesou plno vesničanů a samozřejmě i Evolet. D´Leh se vydává s pár dalšími, aby je osvobodil…

Aby toto dobrodružství působilo vzletněji, je provázeno proroctvím, které mluví o modrooké dívce, posledním lovu a dalších legendách, aby vše nebylo tak přímočaré. Filmu to svým způsobem propůjčuje určitý nádech mystična, ale není nějak intenzivní, takže nečekejte žádná mocná kouzla a sesílání blesků z nebe, maximálně se dočkáte pár menších zázraků jako oživení mrtvých.

Trošku úsměvně působí, že všichni zúčastnění muži mají sice hlavy „ozdobené“ zacuchanými dredy a jejich tváře zdobí drsné strnisko, ale jejich hrudníky jsou dokonale vyholené, takže se zdá, že žiletka byla vynalezena mnohem dříve, než jsme si původně mysleli. Obsazení je ale sympatické. Alespoň co se týče kladných hrdinů. Camilla Belle je dostatečně sexy, abyste se báli o její osud, Steven Strait je sympaťák s notnou dávkou charismatu, máme tu i malého kluka Bakua (Nathanael Baring), který doprovází hlavního hrdinu a občas se postará o vtipnou vložku, mentora D´Leha ztvárnil Cliff Curtis, který byl také šťastnou volbou. Záporáci jsou na tom, ale mnohem hůře. Nejsou dostatečně slizcí, a ani nemají příliš času se projevit jako pořádní bastardi.

Trošku sporná je i hudba. Je natolik výrazná (snad za to vděčí své „etničnosti“), že vás v každém případě zaujme. Otázkou je, jestli v dobrém nebo ve špatném slova smyslu. Mně k filmu vysloveně sedla, ale určitě bude plno těch, kteří budou opačného názoru. To je ale otázka vkusu a ne objektivní kvality.

Je velká škoda, že Emmerich ubral na tempu a oproti jeho minulým filmům je 10 000 př. n. l. mnohem méně bombastické. A to je v každém případě krok vedle. Titul nemá tendence oslnit příběhově, soustředí se hlavně na obrazovou stránku, ale jeho potenciál vůbec není využitý. Kdyby celý film nabídl to, čeho se dočkáme v posledních minutách, pak by nebyl důvod peskovat, ale nestalo se. Ne, snad, že by bylo 10 000 př. n. l. nudné, ale mohlo být mnohem svižnější a zábavnější. Alespoň, že hlavní role byla obsazena dobře.

Režie: Roland Emmerich
Hrají: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis, Joel Virgel, Affif Ben Badra, Mo Zinal, Nathanael Baring, Mona Hammond, Marco Khan, Reece Ritchie, Omar Sharif

avadakedavra 10 tisíc,či více p.n.l.7/10