Dneska je úterý, 19.03.2024, svátek má Josef, venku je 5°C, 43 online
TV 11:23:56

2007
13120x
09.07.2007

Cesta bojovníka - Pathfinder

Filmy, kde se objevují vikingští válečníci nemají zrovna štěstí. Vikingové s Antonio Banderasem v hlavní roli se žádného monumentálního úspěch nedočkali (mně osobně se ale líbili) a stejně tak ani Cesta bojovníka se rozhodně oslňujícími výdělky chlubit nemůže.

A objektivně řečeno, Cesta bojovníka si za to může sama. Jedná se skutečně o film, který je plný režisérských uklouznutí, jenž celkový dojem. A přitom potenciál měl Pathfinder dobrý. Jasně, stěží se dá vykřesat z příběhu o pomstě víc než jen zběsilá jatka plná soubojů, ale čas od času není takový film vůbec k zahození. Jenže tento titul selhává přesně v tom, na co se soustředí největší pozornost.

Jsou to hlavně spád a souboje. I když po pár minutách se veškerá pozornost věnuje bitkám, chybí jim náboj a kromě toho, přestože během nich často dojde ke zpomalení času, jsou nepřehledné a stěží se orientujete v tom, z koho to vlastně cáká krev. Soubojům chybí invence, nepřináší nic nového a rozhodně nezvedají adrenalin v krvi. Po chvíli už budete jen unuděně sledovat, jak se někdo cupuje na kusy. A to doslova. Film je docela brutální, takže „lahůdek“ ve stylu vyloupnutých očí nebo usekaných hlav se tu dočkáte požehnaně.

Současně je ale pravdou to, že pokud se zrovna nebojuje, tak záběry na nádhernou přírodu, hrátky světla a stínu, scény z potemnělého lesa a další podobné momenty mají své kouzlo a vizuálně mají co nabídnout. Dokonce se v neakčních sekvencích daří budovat tajemnou atmosféru. Kameraman má očividně rád filtry, takže se drtivá většina filmu odehrává v chladných barvách a toto pojetí funguje natolik dobře, že vám je při sledování až skoro zima.

Pro mě byl hlavním kladem Karl Urban v roli vikingského mladíka, kterého jeho rod nechal na pobřeží Ameriky, kde se ho ujali Indiáni a vychovali ho jako svého. Když se po patnácti letech severští bojovníci vrátili s jediným cílem – zlikvidovat všechny domorodce a usídlit se zde, rozhodl se hlavní hrdina postavit na stranu těch, kteří ho jako dítě neodvrhli. Kupředu ho táhne pomsta, jelikož nájezdníci vyvraždí celou jeho vesnici a neušetří ani ženy a děti.

A od té chvíle už sledujete hlavně to, jak se Karl Urban s mečem vrhá na barbarské Vikingy a likviduje je jednoho po druhém. Pomáhá mu v tom pár lidí včetně pohledné Indiánky zvané Starfire (Moon Bloodgood). Karlovi charisma nechybí, s mečem se ohání také vcelku zkušeně, takže vybrat ho do hlavní role nebyl krok vedle. Naopak chybí výraznější záporák, protože Vikingové jsou od sebe těžce rozlišitelní a všichni jsou stejně brutální, takže prostě nemůžete zvolit jednoho, kterého budete nenávidět nejvíce.

Nerad to přiznávám, ale jsem trošku rozčarovaný. Mohla z toho být pořádně dobrodružná krvavá akce, ale díky zmatenosti a nenápaditým soubojům ztrácí Cesta bojovníka na kvalitě. Jde tu hlavně a především o bitvy, ale protože ty se nepovedly, tak je jasné, že za nepovedený musím označit celý film. Ale, díky Karlovi Urbanovi a nádherným scenériím se z Cesty bojovníka stává koukatelná záležitost, která vás sice nenadchne, ale ani příliš nezklame. Je to škoda, protože jak ukázal film 300, tak historické akčňárny s lineárním příběhem, ale lákavou vizuální stránkou fungují. Cesta bojovníka ale bohužel funguje jen tehdy, když se nebojuje. A to není dobře.

Režie: Marcus Nispel
Hrají: Karl Urban, Russell Means, Moon Bloodgood, Jay Tavare, Clancy Brown, Nathaniel Arcand, Ralf Moeller, Kevin Loring

guest RE: Proč?9/10