Dneska je úterý, 19.03.2024, svátek má Josef, venku je 3°C, 32 online
TV 09:59:44

2007
26039x
21.04.2008

Hvězdný prach - Stardust

Pořád na to čekáme, pořád doufáme, že se konečně na plátnech objeví důstojný zástupce žánru fantasy, který nebude kopírovat Pána prstenů nebo Harryho Pottera. A přátelé, radujme se, je to tu. Hvězdný prach je úplně jiný, než konkurence. To sice způsobilo, že výdělky v kinech nebyly nějak astronomické (při rozpočtu 70 milionů, vydělal film necelých 136 milionů dolarů), ale v žádném případě nelze Hvězdnému prachu upřít nesporné kvality a originalitu. Ano, není to jako dobrodružství prstenu, který vládne všem nebo čarodějnického učně, ale je to stejně kouzelné a působivé. Stardust je plný fantasie, magie, ale také překvapivé brutality a černého humoru. Pokud byste opravdu trvali na tom, aby byl film k něčemu přirovnáván, tak by mohl být vzdáleným příbuzným Kletby bratří Grimmů. Ale ve Hvězdném prachu je magický svět vnímám jako něco naprosto běžného a reálného. Příběh se odehrává právě v něm a chvilkami i v klasické anglické vesnici zvané Zeď, odkud pochází mladík Tristan (Charlie Cox). Ten se živí jako obchodník a naivně miluje mladičkou dívku Victorii (Sienna Miller), nic neobvyklého pro člověka jeho věku. Jenže žena jeho snů je pohledná a poměrně náročná a nespokojí se jen tak s někým. A protože jí Tristan nemůže uspokojit po finanční stránce, rozhodne se jí přislíbit modré z nebe, respektive téměř modré z nebe. Souhlasí s tím, že jí přinese padlou hvězdu. Jenže ta se zřítila za zeď, která je hranicí do světa magie. Ale ani to Tristana nezastaví a rozhodne se překročit ji, stejně jako to před mnoha lety udělal jeho otec. Ovšem po hvězdě v podobě křehké dívky Yvaine (Claire Danes) pase i trojice čarodějnic v čele s Lamií (Michelle Pfeiffer), které touží po jejím srdci, které je příslibem věčného mládí. Kromě toho se ještě hvězdě dostane do rukou náhrdelník, za kterým byli vysláni synové zemřelého krále. Který z nich ho uzme, stane se novým panovníkem. A jelikož vladař vychovával své potomky s myšlenkou toho, že lest je to pravé ořechové, jeho potomci jsou schopni čehokoliv. Je to ještě o něco propletenější, než se na první pohled zdá, ale scénář není tak neprůhledný, abyste se v něm nakonec ztratili. Naopak, není problém se dobře orientovat a užívat si roztomile překombinovaného děje, který na jednu stranu zavání až romantickým seriálem pro ženy na mateřské dovolené a na té druhé přináší několik zajímavých zápletek a odboček. Hvězdný prach nabízí bohatou plejádu hvězd, která se obvykle představují v dost nezvyklých rolích. Chválu si samozřejmě zaslouží jak Charlie Cox, který se ze zmateného a ne zrovna přitažlivého mladíka transformuje v charismatického elegantního lamače ženských srdcí, tak i Claire Danes, jejíž Yvaine se postupem času propracuje z rozmazlené ukňourané fiflenky v křehkou krásku toužící po lidské lásce. Michelle Pfeiffer je jako zlem prolezlá kouzelnice naprosto úchvatná, nebojí se narušit zažitý obraz sebe jako éterické krásky a klidně ze sebe nechá udělat oslizlou stařenu s povislými ňadry. Setkáte se i Robertem De Nirem, který ztvárnil kapitána Shakespeara, ale i když se zpočátku zdá, že jde o drsného bojovníka, časem se ukáže, že tento „tvrďák“ si libuje v růžové a ženských šatech. Uvidíte, respektive uslyšíte i Iana McKellena, který Vás provede dějem a na chvilku se na scéně objeví i Peter O´Toole jako vladař země.

Hlavní slabinou Hvězdného prachu je relativně nízký rozpočet (mimochodem, je milé vidět, že v době, kdy si většina celebrit na plátně ani neuprdne, aby za to nedostala dvacet milionů dolarů, se objeví i pár hvězd, které nekoukají v první řadě na peníze a zúčastní se projektu, který nedisponuje astronomickými dotacemi). To se odrazilo na kvalitě triků. Nejsou vůbec špatné, ale některé scény by si zasloužily trošku lepší technické provedení. Ale tvůrci pravděpodobně tušili, že vstupují na tenký let, když netvoří kopii fantasy hitů posledních let a raději se drželi zkrátka, co se týče financí. Krotili se v oblasti triků, ale zase se „rozšoupli“ jinde. Nešetřili na humoru, který se prolíná celým filmem, je sice poněkud drsnější, ale rozhodně vyvolá úsměv na rtech. Hvězný prach je i docela násilný, i když ne přehnaně. Jen se tu často probodávají vedlejší postavy, podřezávají se krky a párají zvířata. Hvězdný prach je magický fantasy příběh, který je bezpochyby kvalitní. Není to standardní zástupce žánru. Není až tak vážný a nedrží se nepsaných pravidel, takže může být pro některé diváky z počátku ne úplně přijatelný. Ale časem snad většina z vás odhalí jeho kouzlo a jeho naivní romantika, příjemné herecké výkony, spletitý příběh a působivost vás potěší jako mě. Ještě doporučuji poslechnout si návykovou písničku od Take That, která provází titulky. Je sice silně popová, ale přesto slušně poslouchatelná.

Režie: Matthew Vaughn
Hrají: Charlie Cox, Claire Danes, Rupert Everett, Sienna Miller, Peter O´Toole, Michelle Pfeiffer, Ian McKellen, Nathaniel Parker, Sarah Alexander, Kate Magowan

MrsDarkwood Hvězdný prach10/10