Dneska je úterý, 19.03.2024, svátek má Josef, venku je 0°C, 42 online
TV 08:56:59

2010
9808x
20.04.2010

Souboj titánů – Clash of the Titans

Všichni původní film z roku 1981 milujeme, všichni se nostalgicky usmíváme při pohledu na roztomile rozpohybované loutky sloužící místo digitálních efektů, Souboj titánů je prostě klasikou, kterou známe a obdivujeme všichni. Ale svět filmu se za těch 29 let posunul někam jinam. A tak přišel čas na remake, novou verzi, která osloví nastupující generaci.

A nový Souboj titánů ví, co dnes diváci chtějí, dynamickou svižnou podívanou plnou dechberoucích scén. Psychologie postav nebo hlubší příběh prostě není to nejpodstatnější, spousta lidí do kina vyráží, aby si oddechla a užívala si rychle plynoucí zábavu bez toho, aby si museli lámat hlavu u překombinovaného děje a ronit slzy u niterných emocí hlavního hrdiny. Někdy má každý z nás náladu chytnout do rukou pořádný kotel přesoleného popcornu, půl litru coly a sledovat rychle odsýpající akční podívanou.

To nabízí nová verze Souboje titánů. Přesně na ni sedí známé klišé – nic víc, nic míň. Jít do kina s tím, že se vám dostane stejné podívané jako u původního filmu je, a neurazte se, hodně naivní. Remake málokdy překoná nebo se přiblíží originálu a chytří režiséři to prostě vědí. Louis Leterrier je jedním z nich a tak se vydal vlastní cestou.

Příběh je přímočarý, s ničím se nezdržuje, s hrdiny a se seznámíte jen tak, aby se neřeklo, žádná hluboká studie jejich duše se nekoná a několik postav je tu hlavně do počtu. Ale tohle nejsou a ani neměly být hlavní taháky filmu. Pokud si ho chcete užít, dám vám pár rad – nesnažte se srovnávat s první verzí, nečekejte žádnou scénáristicky brilantní záležitost a budete spokojeni.

Jestliže vás i přes mé dobře míněné rady :), zajímá, na kolik se liší příběhy, tak jádro je sice stejné – polobůh Perseus (Sam Worthington) musí zachránit princeznu Andromedu (Alexa Davos) před zuby krutého tvora Krakena. Ale hlavním záporákem je tentokráte Hádes (Ralph Fiennes), který kuje své vlastní plány, aby z Olympu svrhl mocného Dia (Liam Neeson).

Co ale zamrzí je, že hrátky a diskuse mezi bohy jsou osekány na minimum. Kdyby jim bylo věnováno více prostoru, tak to vůbec neuškodí. Stejně tak bych ocenil, kdyby bylo představeno, alespoň okrajově, více nesmrtelných z Olympu, takhle se na vrcholku legendární hory ocitnete jen párkrát a většinou uvidíte jen dialog mezi Diem a Hádem a partu nastrojených lidí, kteří pokukují kolem.

Chuť vám ale spraví, že se v partičce hledající cestu k zabití Krakena objeví minimálně dva výraznější hrdinové. Kněžka Io (Gemma Arterton) a nekompromisní bijec Draco (Mads Mikkelsen), kteří jsou jediní z „týmu“, jenž vám uvíznout v paměti. Ostatní jedinci účastnící se výpravy už na tom tak dobře nejsou a většinou jsou odsouzeni k rychlému zániku. A pravdou je, že oba výše zmínění by si asi zasloužili více prostoru. I tak se jim ale podaří zajmout, Gemma Arterton je nesmírně roztomilá a Mads Mikkelsen je správný vojenský drsňák s chladným uvažováním.

Sam Worthington (kterého mám rád) mi upřímně řečeno do role řeckého hrdiny 100%-ně nesedl, ale není vysloveně špatnou volbou. Jen z mého subjektivního pohledu vypadá příliš „moderně“. Nemá onu zvláštní záři antického hrdiny, ale pořád v něm vidím někoho, komu spíše sednou role novodobých vojáků. Naštěstí má takové charisma a je dostatečně sympatický, abyste bez problémů přežili jeho moderní „look“.

Určité výtky lze směřovat k tomu, že byl film narychlo (až po dotočení) převeden do 3D, protože upřímně řečeno, šlo jen o to, abyste zaplatili více za lístek a v podstatě, pokud pominete to, že vás na nose tlačí těžké brýle, si nějakého 3D ani nevšimnete. Je využíváno minimálně (ve smyslu výraznější efektů, jinak postavy a některé předměty „vystupují“ z plátna, ale za moment už to ani nezaznamenáte).

Triky na to také nejsou úplně nejlépe, rozpočet byl omezený (125 milionů), což se na počítačových efektech prostě odrazit musí. Dnes už stěží natočíte film s kvalitní trikovou stránkou pod 150 melounů (i když jsou samozřejmě výjimky). Ale nenechte se zastrašit, není to nic, co by vám zkazilo zážitek. Většina akce je zvládnuta dobře, pár momentů je dokonce skvělých a několik scenériích je vysloveně nádherných.

Zaslechl jsem stížnosti na provedení Medúzy a Krakena. Je to otázka vkusu. Mně osobně se provedení Krakena líbilo, mám slabost pro zmutované chobotnice :), Medúza vás pravděpodobně nejvíce praští do očí. Ne, že by byla navrhnuta špatně, ale její „digitálnost“ bije do očí. Na ní je nejvíce zřetelný nedostatek financí. Ovšem opravdu bych nerad, abyste měli dojem, že triky jsou tak hrozné, až to bije do očí, ale v některých momentech je zřetelnější, že pár dolarů scházelo.

Vím, že s mým hodnocením někdo nebude souhlasit. Je to naprosto v pořádku. Já osobně jsem se odprostil od originálu (přestože ho mám nesmírně rád) a bral jsem novou verzi jako samostatný film. Je svižný, je zábavný, dal mi přesně to, co jsem očekával – pohodovou filmovou oddechovku, která se s ničím příliš nepáře. Můžete namítnout, že s ohledem na kvality filmu z roku 1981 je to málo, ale já říkám, že pověst původního Souboje titánů pošramocena nebyla právě díky tomu, že se tu nikdo nesnažil kopírovat ho do posledního detailu, ale byla zvolena vlastní dynamičtější cesta.

Režie: Louis Leterrier
Hrají: Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Jason Flemyng, Alexa Davalos, Mads Mikkelsen, Luke Evans, Izabella Miko

Původní Souboj titánů z roku 1981...