TV 10:28:59

2001
Hodnocení čtenáři[10]:
15901x
28.05.2002

Jay a Mlčenlivej Bob vrací úder

Režisér Kevin Smith se po úspěchu filmu Dogma, kde rozechvěl bránice ateistů a pěkně rozzuřil křesťany, vrací s dalším snímkem, který je, stejně jako díla předchozí, plný narážek, parodie, akce a především vynikajícího stylově ujetého humoru. Tentokrát se jedná o příběh, jehož hrdiny jsou (jak už název napovídá) Jay a Mlčenlivej Bob. V prvních třech snímcích (Mladí muži za pultem, Flákači, Hledám Amy) se objevovali jen na pár minut, v Dogma už tvořili velmi důležitou část děje a nyní se dočkali filmu vlastního.

Jay (Jason Mewes) a Mlčenlivej Bob (sám pan režisér Kevin Smith osobně) jsou „povoláním“ drogoví dealeři, kteří se poflakují před oblíbeným minimarketem a vyvádějí všelijaké hlouposti. Jay je nejukecanější tvor na planetě Zemi a možná i v celém vesmíru, libuje si ve vulgárních výrazech, kterými královsky zdobí své hlášky. Jeho „heterosexuální životní partner“ (přesně takhle se označují a jsou na to hrdí, fakt nekecám) Mlčenlivej Bob je Jayův přesný opak, který promluví jen občas; akorát tu historku o Amy vykládá kdekomu na potkání. Dříve to býval Tichý Bob, ale převedení tohoto snímku do češtiny se chopil nějaký předchozích filmů neznalý překladatel, Jay by řekl čuramedán, a slovo silent přeložil jako mlčenlivý. Jsem zvědavý, jak se bude chudák Bob jmenovat na videokazetách. Nemluvící Bob? Či snad dokonce Šeptající Bob? Překladů filmů by se měl vždy ujmout nějaký problematiky znalý člověk.

Tito dva „heterosexuální životní partneři“ se stali tak slavnými, že podle nich vznikl comics ( viz. Hledám Amy) a nyní se chystá filmová verze, což Jay a TICHEJ (pozorně si to slovo prohlédněte pane překladateli) Bob zjistili víceméně náhodou a ihned se rozhodli natáčení překazit, protože „nechtějí dopadnout tak bídně jako Batman a Robin.“ Vydávají se na cestu a než dorazí do Hollywoodu, zažijí mnoho neuvěřitelných příhod.

Pokud znáte Jaye a Tichýho Boba a viděli jste předchozí snímky, pak máte vyhráno. Víte na čem jste a můžete se báječně bavit. Pakliže vám ovšem tato jména nic neříkají a ještě nikdy jste do světa Kevina Smithe nezavítali, nebude vám dobrá polovina vtipů dávat smysl. Už i předchozí snímky Kevina Smithe byly nadupány odkazy na americkou kulturu, ovšem v tomto eposu je toho zdaleka nejvíce a často jsou tu narážky na předchozí díla, která jsou všechna propojena právě postavami Jaye a Tichýho Boba. Režisér všechny vtípky zvýraznil účastí mnoha slavných hvězd, většinou se zde objeví pouze na pár minut, ale vždy to stojí za to. Kromě postav, které jsme mohli vidět v prvních čtyřech snímcích (např. Ben Affleck, Matt Damon či Chris Rock), zde účinkuje i Mark Hamill, souboje na světelné meče se samozřejmě dočkáte, a Carrie Fischer nebo samotný hororový král Wes Craven či Jason Biggs alias „ten, co to dělal s koláčem“ a mnoho dalších.

Jay a Mlčenlivej Bob vrací úder není lepší než třeba Dogma a nepatří k vrcholům tvorby Kevina Smithe, ale pořád je to vynikající vulgární komedie, která zaručeně pobaví. Vznikla v podstatě pro fanoušky a podle některých zdrojů to je poslední film s Jayem a Tichým Bobem. V každém případě stojí za to do světa Kevina Smithe vstoupit, ovšem znalost předchozích filmů je bohužel nutná.

A ještě přátelská rada na závěr: nejezděte stopem!

Režie: Kevin Smith
Hrají: Jason Mewes, Kevin Smith, Shannon Elizabeth, Ben Affleck, Matt Damon, Chris Rock, Mark Hamill, Carrie Fischer, Wes Craven, Jason Biggs