Black Orchid Productions
13755x
21.09.2002
acidofil

Rhodian - Too High

skupina

"Too High" pojmenovali svoje cd Brněnští Rhodian(www), těžko říct, jestli nám má název naznačit v jakém stavu byli muzikanti při tvorbě tohoto bezesporu kvalitního cd, nebo jestli je význam úplně jiný ;-)

Momentální sestava skupiny je Martina Abrahamová(zpěv), Olda Hladký ml.(kytara, samply, zpěv, texty) a Marek Loučka(basa, sbory). Musím uznat, že perfektní práci odvádí opravdu každý z členů, precizní ženský zpěv znějící v každé písniček, bezchybné zvládnutí elektrické kytary, kvalitní basovka, občas zajímavé okořenění v podobě samplů, jen trošku škoda že bubeník byl nahrazen počítačem, či jinou šikovnou mašinkou, na druhou stranu je to ale možná výhodou, protože se posluchač dočká mimo klasického rytmu i kvalitních breaků. Již z této sestavy lze soudit o jaký styl se jedná, recenzi jsem sice zařadil pod složku "hardcore", ale musím to uvést na pravou míru a zmínit očividný vliv elektroniky, industriálu, metalu a nejspíš i jungleu na tvorbu autorů. Diky otevřenosti autorů novým směrům je hudba od Rhodian kvalitní a zajímavá.

Dovolím si zde popsat jednotlivé písničky:

Hned první je breakbeatem a elektronikou silně okořeněná "Why Are My Thoughts So Negative?". Díky zpěvu a použitému piánu skladba působí i přes rychlé kytarové riffy poměrně klidně. Vše do sebe perfektně zapadá a tvoří příjemný celek.

"Psycho love" - První dvě sekundy by posluchač čekal klasické ebm, okamžitý nástup elektrické kytary ho ovšem rychle vyvede z omylu. Jako spodek opět použita breaková smyčka, Martina nazpívala v podstatě celou písničku včetně chytlavého refrému.

Značně příjemněji na mě působí následující "Too High". Člověk se neubrání pocitu že poslouchá spíš Ramms+einy se zpěvačkou, přibližně v půlce skladbě začíná znít mužský chorál, který vše značne vylepšuje. Nebýt zpěvu skladba by byla vhodný doplněk k nějaké temné 3D akční řežbě.

Příjemným zpestřením je čtvrtá skladba "Veil of Neon" začínající samplem z jednoho z Monthy Pythonových filmů, celý začátek působí spíše jako zvukové zachycení vystoupení jakéhosi divadla, či podobného spolku, ovšem po minutě a dvaceti vteřinách se ozve refrém "Even if you don't want to, keep smiling, even if you dont want to keep smiling and forget about dreams". Už z onoho refrému, u kterého je slyšitelně použit pro zkreslení hlasu před par lety tolik populární vokodér lze poznat že jde o jeden z kusů aspirujících na hit ;-) Celá skladba má značně variabilní části, nalezneme zde jak filtrované smyčcové akordy hojně používané například v drum&bassu tak i klasický HC kytarový zvuk Rhodianu, tentokráte ovšem spojený s poměrně tanečním spodkem.

V pětce pojmenované "Behind Windows World Spy" se nedá přehlídnout podobnost, nebo spíše vliv Paradise Lost, úplně hlavním instrumentem tentokráte není elektrická kytara, která dokonce občas není slyšet vůbec, ale možná spíše zpěv, který je táhly a propracovaný stejně jako celá písnička. Piáno v pozadí dokresluje už tak gotikou nasátou atmosféru, velice podařený kousek!

"Outsider" - 100% HC positive, k tomu se nedá snad ani nic dodat, zpěv je agresivní, stejně jako kytary, bicí, všechno je značně rychlé a nabité energií proste HC.

O sedmé skladbě se dá napsat prakticky to samé jako o čtvrté, i když zvukově je víc nabytá a ještě víc taneční. Jestli někdy vyjde z alba nějaký singl(y), tak si troufám tvrdit, že to bude právě "My Dancing In Green" jednoznačně aspirující na nejlepší z desíti částí toho cd.

"Investigate Your Destruction" - stejný případ jako "Outsider", akorát chvilkama klidnější a je použito víc elektroniky..

Jako poslední zařadili Rohondian na CD skladbu "How To Live, How To Die", jediná skladba v které je absence ženského zpěvu, který je nahrazen mužským, což vůbec není na škodu. Všechno je pomalé a utahané čemuž naznačuje už jen stopáž necelých 8 minut, celou písničku jsou hojně zastoupeny smyčce a nevědět jakáže skupina to právě hraje, tak bych si řekl, že někdo vyměnil CD za jiné. Až když zazní vysamplované moudro v podobě hudebního úryvku z konce filmu Monthy Python's - The Meaning Of Life si opět vzpomenete co že to právě dohrálo za skupinu…

Ještě nás čeká bonusová stopa v podobě "Investigate Your Destruction (Destructive remix)", začátek jak vystřižen od Fear Factory, po zpěvu je ale opět vše jasné, většina skladby je pekelně rychlá a zpříjemňuje ji halda samplů a zvuků synťáků..

Celé cd lze hodnotit jako na české poměry nevídaně kvalitní kus, už pár dní mi rotuje v mechanice a jen tak se neoposlouchá, jediné co mu lze vytknout je možná až přílišná podobnost některých skladeb(proto neni hodnoceni 10/10). Pokud máte rádi Fear Factory, Paradise Lost, nebo jiné tvrdší kapely, nevadí vám používání breaků a kvalitní ženský hlas tak neváhejte a cd si kupte(cena kolem 200,- Kč!), nebo stáhněte třeba v mp3.

Nutno dodat, že k sepsání recenze mně donutil jejich nedávný koncert v pražském Rock Cafe, který byl natolik kvalitní že mi přišla škoda nepodělit se o to s ostatními, snad příště přijde ještě víc lidí. Pokud chcete udělat aspoň něco pro kvalitní českou hudbu a pro sebe(jak hudebně tak vizuálně - nechat si ujít pohled na Martinu svíjející se do rytmu je takřka trestuhodné ;-)), tak si nenechte ujít jejich nadcházející koncerty(viz www).

Na závěr snad ještě dodat, že Rhodian jsou fajn nejen tím jak kvalitní a variabilní muziku tvoří, ale i svým přístupem k mp3 a šíření hudby vůbec, důkazem toho je tato věta na zadním obalu jejich CD "Unauthorized copying, lending, public performance and broadcasting of this record welcome!"

1. Why Are My Thoughts So Negative?
  2. Psycho Love
  3. Too High