Rammstein - Rosenrot![]() Rammstein – Rosenrot Industriálně metaloví Rammstein přicházejí s deskou s poetickým názvem Rosenrot. Tento nový opus nastupuje poměrně brzy po Reise, Reise, původně měl nést „ponižující“ nálepku „co se nevešlo na Reise, Reise“ (s titulem Reise, Reise II), na poslední chvíli byl však název změněn. Berlínská formace Rammstein se proslavila svým prvotním počinem Herzeleid bezmála před deseti lety. Po poslechu Rosenrotu jsem si uvědomila, jak markantně se tvorba kapely v průběhu let proměnila. Rosenrot je vyloženě klidné album, plynně navazuje na Reise, Reise, které bylo samo o sobě mírnější. Když ale srovnáme novou desku (zejména) s dvěma prvními, uslyšíme velký rozdíl. Tytam jsou nasrané vokály, vztek vystřídaly klidné balady a ostrá ironie. Rosenrot je opravdu „měkčí“ hudba než na jakou jsme byli doposud od Rammstein zvyklí. Dominují pomalejší melodie, hodně jsou slyšet velmi zajímavé klávesy. Změnily se také kytary, jsou více melodické, dunivě pochodové riffy uslyšíme jen několikrát (Spring). Obsah CD tedy přesně vystihuje svůj poetický název. Co se ale příliš nezměnilo je nálada textů. Tradičně v nich nalézáme jak lásku (zvrácenou v různých formách a u různých pohlaví), tak i ironii. Till Lindemann se totiž ve svých textech chce věnovat kontroverzním tématům, které často pocházejí z reality i z jeho života. Pilotní singl Benzin slouží jako oslava pyromanie, tak příslovečné pro Rammstein, kteří jsou známí svou velkolepou světelnou show. „Ich brauche Geld für Gasolin/Explosiv wie Kerosin/Mit viel Oktan und frei von Blei“ zpívá Till. (Potřebuji peníze na gazolín/explosivní jako kerosin/bohatý na oktan a bez olova.) Ve stejně spalujícím duchu natočila kapela i videoklip. Za pozornost stojí flák Mann gegen Mann – agresivnější kytary (refrén) a hlavně zajímavé téma – homosexuální láska. Rammstein tím chtěli ukázat společnosti, že homosexualita je v dnešní době už běžně přijímanou normou. Aby si byli jisti správným významem svých slov, konzultovali text i se samotnými čtyřprocentními jedinci. „Mann gegen Mann/meine Haut gehört den Herren/gleich und gleich geselt sich gern“ (Muž proti muži/má kůže patří mužům/stejné se stejným se sloučí rádo). Ale jak už jsem řekla, většině skladeb vládnou melodie, ne ostré kytary – Rosenrot, Wo bist du, Stirb nicht vor mir. Kompozici uzavírá sladká balada Ein Lied. Neposlouchá se to špatně, ale když už člověk slyší pátou píseň ve stylu ubrečeného Ohne Dich, zatouží po starém Herzeleid-feelingu. Tak kam se ztratili ti staří Rammstein? Záchytnými body jsou naštěstí stopy, které nejsou úplně sterilizované sladkým slovíčkařením. Na plné čáře u mě vyhrává již výše uvedená Mann gegen Mann. Stirb nicht vor mir je příjemně ozvláštněno ženským vokálem (zpívaným v angličtině – jak netypické u vlasteneckých Rammstein). Exotické prvky uslyšíme v Zerstören, kde se s tím kluci konečně přestali párat (v textu narážky na americkou politiku). Co si nesmíte nechat ujít, je alternativní píseň Te Quiero Puta! – španělské rytmy a poměrně nepublikovatelný název, opravdu podivuhodné. Před koncem alba vás znovu ukolébají další dva slaďáky (Feuer und Wasser, Ein Lied). Tak, album vyšlo a teď přicházejí na scénu tradiční nářky fans nad tím, jak jejich miláčkové vyměkli. Ale není to koneckonců pravda? Je. Rammsteiny ale drží při životě, to co mnoho kapel nikdy nenašlo, zvrácené a kouzelné poetično, které stále vyvolává nová a nová udivení. tracklist:
Totaltime: 48:27 Copyright © 2000-2023 teenage.cz. ISSN 1213-9564. Jakékoliv šíření toho článku, nebo jeho částí (zvláště pak na BLOGY) je bez souhlasu autora zakázáno!!! TIP: Slyšeli jste i Vy toto album? Podělte se v komentářích o Váš názor a přidejte vlastní bodové hodnocení!
|