Laibach - WAT“Barbarians are coming from the East…to burn down your cities and your Disneylands”Laibach je prostě a jednoduše legenda. logo Laibach sice nikdy celkově nezklamali a vlastně ani zklamat nemohou, neboť každé album je komplexním dílem, ale v kontextu jejich tvorby dle skrovného mého soudu právě poslední dvě desky znamenají něco jako rozpačité přešlapování na místě. Zde ale musím z hlediska objektivity připomenout, že základní principem při posuzování jejich hudby je vědomí, že Laibach nedělají hudbu pro hudbu. Je totiž vždy součástí širšího konceptu, jakéhosi wagnerovského Gesamtkunstwerku sestávajícího dále vedle hudby z prohlášení, ideových postojů, obalů desek a klipů, kterými vždy reagují na aktuální události nebo myšlenky, jež ovlivňují lidskou civilizaci nebo přinejmenším její západní část, jenž je postavena na židovskokřesťanské myšlenkové tradici, na jejímž základě členové Laibach coby občané evropské země vyrostli. Dlouhých sedm hladových let se muselo čekat na nový opus od pánů ze slovinských továren a jeskyní. Deska WAT (We Are Time dle titulní skladby) na první poslech připomíná konglomerát mezi NATO a Kapitálem, ale po pečlivějším proposlouchání posluchač odkryje mnohem sofistikovanější a temnější podtóny a to nejen díky tomu, že tentokrát jsou texty skutečně hodně apokalyptického rázu. Při psaní tohoto tohoto pokusu o recenzi sleduji videozáznam brémského koncertu Laibach z října 1987 a uvědomuji si, že takovou sílu, agresi a mohutnost už pochopitelně nemůžeme očekávat. To je vcelku logické, neboť by bylo od Laibach poněkud směšné a od nás pošetilé, pokud bychom to neustále vyžadovali a kdyby pánové (členům skupiny je dnes něco okolo 40 let) ustrnuli a do konce svých dní stále předváděli to samé. Album WAT je deska, která ukazuje jak Laibach zní v 21. století. Taneční rytmy nejsou ani v nejmenším stupidní a i včetně dvou rychlejších výjimek nejde všeobecně o něco, čemu se hanlivě říká “tucka”. Singlovka Tanz mit Laibach je vedle Now you will pay jedna z výše zmíněných dvou skočnějších skladeb, ale v podání Laibach se nejedná o primitivní diskorytmus, ale o “nejčistší a nejradikálnější formu militantně organizované rytmičnosti technicistní výroby a jako takové o nejvhodnější prostředek mediální manipulace” jak prohlašovali v jakémsi manifestačním proslovu ve skladbě Perspektiven na albu Rekapitulacija 80-84 z roku 1984. Zvuk nového alba je tanečního rázu, což pro někoho může být velké zklamání. Osobně mám ale dojem, že Laibach se díky faktu, že k tomuto “stylu” stejně plánovali dospět v rámci své koncepce již před 20 roky, vyrovnali se svým případným dalším fungováním mnohem lépe než Test Dept. o kterých po posledním techno albu Tactics of Evolution z roku 1997 už není slyšet a neoficiálně se již pár let šušká, že se dokonce rozpadli. Myslím si, že nemá smysl popisovat jednotlivé skladby, jelikož na ty si každý musí udělat svůj názor dle vlastního soudu a vkusu sám. Zjednodušeně lze ale říci, že se poctivě vyrovnali se zvukem nového století a i přesto, že jako nástroj jejich současné manipulace je, jak řečeno výše, po bruitismu a nazikunstu právě disco, tedy taneční struktura, se kterou jiní hudebníci zcela určitě umějí pracovat mnohem lépe, Laibach vždy a to i na tomto albu, zůstávají sví a zcela originální a to nejen díky poznávacímu znaku kapely – dnes už naneštěstí poněkud unavenějšímu, i když stále jasně pevnému basu Milana Frase. Co se týče koncepce nového alba, nemám v této chvíli dostatečné informace, abych mohl napsat, co je ideovou podstatou desky. Velmi na mně působí, a to především díky sedmé skladbě Now you will pay, jako velmi protiteroristicky, možná až protiarabsky (i když ne v etnickém, neřku-li rasistickém slova smyslu) zaměřená. Jde ale jen o subjektivní dojem, lepší bude počkat si na oficiálně podaná prohlášení, která budou doprovázet vydání desky. Deska je hodně sebereflektivní, čímž mám na mysli především skladbu WAT, která vyvolává dojem, že se skupina se svými posluchači loučí a rekapituluje svou více než dvacetiletou tvorbu. Dokonce se dá říci, že tohle může být (nedej B-že!!!) i poslední deska souboru. Kdo ví, nechme se překvapit, jako závěrečná skladba však bude WAT na koncertech působit velmi dobře (kdo si dobře poslechl text, ví o čem píši). Co je jako obvykle velmi zajímavé, je vizuální stránka nového programu. To, že Laibach byli svého času díky své image alpských horských myslivců považováni za nacisty, což na jejich koncerty často přitahovalo hordy neonacistických dutohlavých primitivů, je známá věc. Jejich současné uniformy na nových propagačních fotografiích ale působí skutečně více než explicitně jako uniformy SS nebo Wehrmachtu stylizované do tmavomodrého tónu. Zpěvák Milan má ke všemu na svém saku knoflíkovou pentli, jež připomíná látkovou sponu, kterou nosili držitelé Železného kříže II. třídy. Navíc můžeme na obalu singlu Tanz mit Laibach, mimochodem věnovaného americko-německému přátelství, vidět fez s Totenkopfem SS, což je pokrývka hlavy příslušníka z muslimské divize Waffen SS s názvem Handschar. Znamená to snad jakýsi současný implicitní protiarabský nebo přeci jen spíše protiteroristický postoj Laibach a vyjádření jeho sympatií ve válce proti terorismu neboli War Against Terrorism? Mnoho otázek, zatím žádné odpovědi… Singl Tanz mit Laibach vychází 25. srpna a kompletní album 8. září. Můžeme se jen těšit. Jaeger O.S.L., 16:30 CET, 27. 7. 2003
tracklist:
P.S. Dle posledních informací to vypadá, že se Laibach živě dočkáme ještě letos a to 29. 11. v rámci každoročního festivalu Alternativa. Copyright © 2000-2024 teenage.cz. ISSN 1213-9564. Jakékoliv šíření toho článku, nebo jeho částí (zvláště pak na BLOGY) je bez souhlasu autora zakázáno!!! TIP: Slyšeli jste i Vy toto album? Podělte se v komentářích o Váš názor a přidejte vlastní bodové hodnocení!
|