Dneska je pátek, 26.04.2024, svátek má Oto, venku je 15°C, 152 online
TV 18:41:01

2011
4931x
26.03.2012

Tři mušketýři - The Three Musketeers

Paul W. S. Anderson je král akčních „béček“, u jeho filmů jako Resident Evil nebo Rallye smrti člověk ví, co čekat a také to dostane – hlavně divokou akci plnou zpomalovaček. A já ho mám docela rád, protože natočil, dle mě, jednu z nejlepších filmových adaptací počítačových her – Mortal Kombat.

Taktéž vím, že má mnoho odpůrců, jak to prostě u režisérů, kteří servírují nenáročné akční filmy, bývá. Jsou to prostě šikovní „řemeslníci“, kteří vědí, co umějí a nezkoušejí příliš experimentovat.

Proto mě docela zaskočilo, když bylo oznámeno, že Anderson si vezme na starosti novou verzi Tří mušketýrů. Když jsem se vzpamatoval z překvapení, bylo mi hned jasné, že tohle nebude nic, co by Fanoušci knižní předlohy nebo historici ocenili. Nemýlil jsem se, noví Tři mušketýři si jdou vlastní cestou, někdy úplně kašlou na to, co praví dějepisci či co stvořil Dumas, tohle nemá být v první řadě „dokumentární“ film, tohle je rychlá akce okořeněná o historické reálie a kostýmy.

Pokud jste očekávali, že se Anderson bude striktně inspirovat u klasické knížky, tak určitě neznáte jeho předchozí tvorbu.

Ocitáme se sice v sedmnáctém století ve Francii, potkáme tu Athose (Matthew Macfadyen), Porthose (Ray Stevenson), Aramise (Luke Evans), D´Artagnana (Logan Lerman), Milady de Winter (Milla Jovovich), kardinála Richelieu (Christoph Waltz) a další známé postavy, které nesou znaky svých literárních předobrazů, ale Anderson si je uzpůsobil, takže Milady je sice vynikající špiónka, která to hraje na všechny strany, ale také se skvěle ohání kordem, skáče ze střech a provádí další a další akrobatické kousky atd..

Tři mušketýři se prostě dostali do nového tisíciletí a jsou tak prezentováni. Žádné strnulé historické drama, ale zběsile odsýpající podívaná, plná soubojů, přestřelek a vzdušných bitev. Ano, vzdušných bitev, protože tu máme i vzducholodě. Ale ne jen tak ledajaké, tyhle jsou vybaveny plamenomety či „rotačními děly“.

Nejvíce věrní svých předlohám tak zůstala čtveřice hlavních hrdinů. Ti hláškují jedna radost a jsou velmi příjemné obsazeni. Ostatně Anderson dostal do svého filmu opravdu zajímavá jména, kromě výše zmíněných je to třeba i Orlando Bloom nebo Mads Mikkelsen a další. A jelikož všichni věděli, do čeho jdou, tak si natáčení užívali a nepokoušejí se o oscarové výkony, ale své postavy ztvárnili s vervou a často i vítaným nadhledem.

Tři mušketýři jsou občas skoro parodií a vůbec to neskrývají. Je tu dostatek (někdy infantilního, ale fungujícího) humoru, nechybí úsměvný hrdina, který je opravdu k smíchu a třeba taková Milla Jovovich ukazuje, že umí i více, než se neustále tvářit jako kakabus. Scénář jim neposkytuje příliš prostoru pro rozhovory, moc toho nenapovídají, více se tu koná, než mluví, ale není to ke škodě věci. Anderson ví, co umí a dělá to. Ostatně si tentokrát vyhodil z kopýtka a vyšším rozpočtem rozpoutal trikové orgie a nevypadají vůbec špatně. Někdy jsou malinko nedotažené, ale nic do očí bijící to není. Šermířské souboje vypadají pěkně, chorograficky jsou na úrovni, nechybí režisérovy oblíbené zpomalovačky, je se prostě na co dívat, včetně nacpaných dekoltů zdejších krásek.

Tři mušketýři jsou hlavně vizuální zážitek, který neapeluje na milovníky historie, ale na fanoušky přepálené akce s prvky humoru.

Režie: Paul W. S. Anderson
Hrají: Logan Lerman, Milla Jovovich, Matthew Macfadyen, Ray Stevenson, Luke Evans, Mads Mikkelsen, James Corden, Juno Temple, Orlando Bloom, Christoph Waltz, Gabriella Wilde