Dneska je pátek, 29.03.2024, svátek má Taťána, venku je 18°C, 180 online
TV 13:36:52

2008/2009
8414x
16.09.2009

Krvavé pobřeží I a II - Chi bi a Chi bi xia: Jue zhan tian xia

Režisér John Woo už byl mnohým odsunut do škatulky „ten, co uměl, ale v posledních letech už jen zklamával“. Není to nepochopitelné, poté, co světu přinesl nespočet vynikajících akčních spektáklů, které vzniknuly v jeho domovské Číně a pár chutných kousků natočil i v Hollywoodu, jako Operace Zlomený šíp nebo Tváří v tvář, začal ztrácet dech a s přimhouřenýma očima vypouštěl spíše průměrné kousky (Výplata). K tomu, aby se John Woo vzpamatoval, se ale musel vrátit zpět do domoviny a tam se pustil do natáčení nejdražšího asijského filmu (80 milionů amerických dolarů).

Námětem pro jeho film se stalo jedno z nejznámějších období asijských dějin. Konkrétně se můžete těšit na filmový návrat do doby, kdy končila vláda dynastie Han, kdy došlo k legendární bitvě o Red Cliff (chcete-li Krvavé pobřeží).

A jde o tak bohatý námět, že v Asii byl film „rozťat“ na dvě poloviny. První se v kinech objevil v červenci 2008 a druhý, pak v lednu 2009. Celkové stopáž obou částí je delší než 4 hodiny. To mimo Asii si můžeme nechat zajít chuť. Red Cliff bude představen ve formě jediného, dvou a půl hodinového titulu, během tohoto roku.

Jen tak pro zajímavost, jen samotný první díl v jen v Asii vydělal 124 milionů amerických dolarů. Není tedy úplně jasné, proč se distributoři rozhodli zvolit pro ostatní části světa jen jediný film a nechat ve střižně více než hodinu a půl kvalitního materiálu. Na druhou stranu, možná (otázkou je jestli správně) odhadují, že mimoasijský svět není připraven na dvoudílný historický epický film, který překvapivě nevěnuje hlavní pozornost bitvám.

Ne, nebojte se, na válčení samozřejmě dojde, ale netěšte se na jednu akční scénu za druhou, které jsou propojeny vratkým příběhem. Hlavně tu jde o heroické postavy, taktizování, ideály a silné emoce.

Stejně času jako na bojišti, společně s filmem, strávíte nad šálkem čaje, dlouhými rozhovory (ale pozor, rozhodně ne prázdnými), logistikou a sledováním sílících vztahů mezi jednotlivými postavami. Dobrá, jestliže jste očekávali divokou jízdu, kde se bude jen sekat meči, zklamání se Vám nevyhne, ale jestli jste připraveni na film, který nechce být jen lacinou akční podívanou, která uspokojí vaše vizuální touhy, ale jinak už nic, tak Vás čeká příjemné překvapení.

Musíte mít ale určité pochopení pro asijské smýšlení, které věří v silné hrdé jedince, v ideály, v čest, pravé přátelství a podobné hodnoty, které, řekněme si to narovinu, nejsou v dnešním světě, až tak vyznávané (to není tvrzení zklamaného člověka, jen prosté konstatování faktu :)). Může to působit lehce naivně, ale pokud upustíte od svého skepticismu, pak určitě pochopíte, proč jednotlivé charaktery jednají, tak jak jednají.

Jednotlivé postavy jsou veskrze zapamatovatelné, dobře, ne-li skvěle zahrané (i když některé „kamenné“ obličeje, jsou někdy možná až přehnané), herci prožívají své role naplno a je to vidět. Když jedna z hrdinek svírá v rukou umírajícího přítele, pak (jestli tedy nejste tak emocionální jako myčka na nádobí) si budete muset říkat, že jde jen o film, ale sejně s ní budete soucítit.

Pro někoho laciná hra na city, pro někoho snaha režiséra, aby divák prožíval s hrdiny jejich příběh naplno.

Určitým problémem (ne, opravdu to nemyslím rasisticky) může být, že někteří herci jsou si trošku podobní, takže (jelikož je pozornost věnována více než desítce postav) někdy je o něco obtížnější poznat, kdo je zrovna ten, který se ohání mečem.

Přizváno bylo hned spoustu zvučných jmen (zvučných v Asii a pro ty, kteří se v asijské kinematografii vyznají), například Takeshi Kaneshiro, Tony Leung Chiu-Wai, Zhao Wei a další. Hlavního záporáka si měl původně zahrát Ken Watanabe, avšak ozvaly se protesty, že takto důležitou čínskou historickou osobnost by neměl hrát japonský herec, nakonec roli získal Fengyi Zhang.

Pro roli Zhou Yu byl původně zvolen Chow Yun-Fat (o kterém se uvažovalo i pro roli Liu Beie), ale nakonec samotný herec odmítl (objevila se dvě vysvětlení – Chow Yun-Fat prý odmítl, protože neměl dostatek času se připravit, ale také to, že pojišťovací agent z Hollywoodu nesouhlasil se 73 klauzulemi v jeho smlouvě).

Zajímavá „škatulata hýbejte se“, ale ve finále nás může zajímat to, že většina obsazení byla nakonec zvolena skvěle a jejich herecké výkony jsou další silnou stránkou Krvavého pobřeží.

A nároky na ně byly velké. Pokud pomineme ty fyzické, pak byl stejně tak nutný herecký talent, protože zahrát mnohaminutové rozjímání nad šálkem tak, aby bylo zajímavé pro diváka, to není snadné, ale jde to.

Samozřejmě, že čas od času budete mít chuť na akční zpestření a dočkáte se ho. Nejde ale o poeticky uhlazené souboje, ale o krvavé „špinavé“ bitvy ve vířícím prachu bojiště. Hlavní postavy jsou sice prezentovány jako ti, kteří si poradí s větším množstvím rivalů, ale nejsou neporazitelní. Bitvy nejsou tak obrazově vypilované jako například v Kletbě zlatého květu, ale současně také nejsou přehnaně brutální a hlavy a končetiny tu nelétají po desítkách.

Jistě, že občas dojde k tomu, že netušíte, kdo s kým bojuje, ale není to tak časté, jak by se dalo čekat u filmu tohoto ražení. Navíc nám nejsou předkládány jen záběry, kdys se střetnou stovky a stovky vojáků, kteří se pár momentů cupují na kusy, a tím to hasne. I v samotných střetech jsou nám představovány různé vojenské taktiky, takže dojde na momenty, kdy nahlížíte na bojiště z ptačí perspektivy a můžete sledovat, jak si počínají jednotlivé armády. A že některé vojenské postupy stojí za to.

Red Cliff je takový chytrý emocionálně nabitý akční historický spektákl (kratší shrnutí by nestálo za to). Není to žádná jednohubka, kterou si dáte nedělní odpoledne. Nemůžu zaručit, že na každého zapůsobí film(y) jako na mě, ale já jsem byl nadšený hloubkou, citovou plností, hereckými výkony a idealistickým nábojem Red Cliff.

Jinak určitě nepřekvapím tím, že doporučím za každou cenu zhlédnout dvoudílnou verzi, protože mě jen bolí pomyšlení, že divákům mimo Asii se dostane do rukou o více než hodinu a půl ochuzená verze, což si ani nechci představovat.

Režie: John Woo
Hrají: Chen Chang, Takeshi Kaneshiro, Tony Leung Chiu Wai, Chiling Lin, Shido Nakamura, Wei Zhao, Zhang Fengyi, Hu Jun, Nakamuro Shido II, You Yong