2004
Hodnocení čtenáři[10]:
13025x
28.09.2005
SirPesZ

In Flames - Soundtrack To Your Escape

Vážení čtenáři, vážené čtenářky, dámy a pánové, chlapci a děvčata. Dnes jsem si pro vás připravil tuto recenzi na Švédskou kapelu In Flames (v překladu v plamenech, mně je sice upřímně jedno, jak se jmenují, ale třeba jsem sám?) a jejich nejnovější album Soundtrack to your Escape, které pochází z roku 2004 (já vím, že se to dá přečíst tam vlevo, ale necítil bych se dobře, kdybych to nenapsal). Není to sice žádná novinka, v dnešní uspěchané době se na nás každý měsíc rojí tuny nových alb (a někdy i interpretů), ale to, co vám hodlám představit je téměř klasika a ta neumírá.

Dobře bobře, přejdu konečně k věci. Aby čtenář dostal alespoň rámcovou představu o této kapele, něco málo o ní napíšu. Kapelu tvoří pět lidí o složení zpěv, dvě kytary, basa, bicí (jména, bydliště a teklefoní čísla jsou nepodstatná a proto je ladně přeskočím). Jak jsem již řekl, jsou to seveřané ze severu a hrají tzv. Melodický Death Metal. Co si pod tím představit? Bubny a kytary jsou klasicky death metalové (= bravůrně zahrané v šíleném tempu), spíš je rozdíl ve vokálu. Pro death typický "bliják" je nahrazen "zpěvem" (samozřejmě doplňovaným chrčením, ale prostě to není onen některými zatracovaný a jinými vyzdvihovaný blijavec, je to jakýsi kompromis a mně se velice líbí, sám nejsem velkým fanouškem blití do mikrofónu). Tak to by bylo malé představení kapely a můžeme se pustit do samotného alba.

Nemé cenu popisovat písničku po písničce. Zmíním se jen o několika skladbách a pak to nějak celkově zhodnotím. Album otevírá píseň s názvem In Search For I a hned po první vteřině je jasné, že to nebude žádná měkárna. Píseň velice rychlá, myslím, že se hodí na začátek, není to sice žádná pecka, na kterou by se vzpomínalo i za deset let, ale už jen ten refrén za to stojí. Je to takové malé sklidnění ve zběsilém kytarovém kolotoči. Druhou F(r)iend ladně přeskočím, stejně se mi moc nelíbí a přistoupím ke třetí The Quiet Place, která mě hned na první poslech učarovala. Myslím, že je to jeden z největších hitů tohoto CD. V této písničce se také setkáváme s plnně melodickým zpěvem, ale kytary také nezahálí a bicí s basou se taky činní. Příjemný je i "druhý zpěv" (nejspíše od kytaristů nebo basáka), který podlazuje některé části písně a velmi se mi zde líbí. O páté Touch Of Red se zmiňuji hlavně díky velice pěknému refrénu a zvládnuté práci hudebníků (hlavně bubeníka a v některých pasážím i kytary). Potom následují další velice zdařilé kousky Like Your Better Dead a My Sweet Shadow, ale zmíním se až o somé Evil In A Closet, protože to je první death metalový ploužák, který jsem kdy slyšel. A že to je death poznáte až při refrénu. Ale po celou dobu můžete slyšet libé tóny kytary nádherné podbarvení bubny. Potom následují skladby Borders And Shading, Superhero of the Computer Rage, Dial 595-escape, Bottled (tato píseň řadím mezi slabší kousky, ale předchozí jmenované jsou velmi pěkné práce, hlavně co se kytar týče). A konečně závěrečná třinácka (ne Gambrinus!) Discover Me Like Emptiness, začíná pomalu a klidně, ale na to jim neskočíme, že milé děti? Ano, správně. Písnička se rozjede, aby se následně opět spomalila, zrychlila, spomalila a tak dál. Je to další velice hezky zvládnuté dílko, které ve vás zanechá ty správné pocity a to také, že jste smutní, jelikož album zkončilo. A co proti tomu dělat? Setřete slzičku a pusťte cédé znovu, třeba přijdete na části, kterých jste si na první poslech nevšimli.

Tak a to by bylo. Jen to nějak shrnout. Album je rozhodně jedno z nejlepších, které In Flames vydali a i člověku, který se do těchto končin metalu zatím nedostal (jako jsem byl i já) přijde velice přijemné na poslech. Samozřejmě, že všechny písničky nemůžou bejt pecky, ale alespoň se o to snaží. A délka alba je tak akorát. Prolínání pomalých a rychlích pasáží je velice dobře udělané a netrpí komerčními manýry, další plusko, hoši, máte u mě pistáciovou zmrzlinu. Za slabší kousky alba ztratili ten jeden bodík do desítky, což je velice dobré score a rozhodně album doporučuji dalším generacím.

tracklist:
  1. In Search For I
  2. F(r)iend