TV 23:40:27

1997
17414x
17.08.2005
goma

Klepání na nebeskou bránu - Knockin' On Heaven's Door

Tento film se pro mě stal velmi příjemným překvapením. Když jsem na něj totiž kdysi viděl trailer, tak jsem ho měl zafixovaný jako akční film. Ve skutečnosti o nic takového nejde. Řekl bych, že je to spojení komedie, parodie na akční filmy, ale i dramatu, resp. tragédie. Hned vám vysvětlím, co tím myslím.

Hlavním motivem filmu je totiž zpráva, že vám zbývá už jenom pár dní života. Tuto tragickou novinku se dozví dva relativně mladí muži Martin Brest a Rudi Wurlitzer, kteří nezávisle na sobě přijdou do nemocnice na vyšetření. Martin má nádor na mozku velikosti tenisáku a Rudi trpí rakovinou kostní dřeně v pokročilém stádiu. Jsou přiřazeni na společný pokoj. Martin je spíš takový drsňák, který se s ničím moc nepáře a Rudi je jeho pravý opak – slušňák, snílek. Netrvá to dlouho a oba dva se zkamarádí, také díky flašce tequily, kterou najdou ve stolku u lůžka. Po noci alkoholového opojení se oba probudí v Mercedesu 230SL Baby Blue někde u jezera. Rudi má okno, tak mu Martin zopakuje, co se vlastně stalo. Že v noci vedli rozpravu o tom, že v nebi se mluví jen o moři a Rudi nikdy moře neviděl, tak to teď chtějí změnit. Že ukradli auto a Martin našel v jeho kastlíku zbraň. Pro věčně poctivého Rudiho to je šok, ale nakonec mu Martin pomůže uvědomit si situaci. Oběma jim zbývá pár dnů života a není čas řešit, co je správné a co špatné. Jde jen o to, stihnout věci, na kterých jim záleží a splnit si tak svá poslední přání. Naskytl se ale problém – potřebují natankovat. Nemají peníze, tak Martin použije zbraň a rázem se z nich stanou zločinci, po kterých pase nejen policie, ale i dva mafiáni Abdul a Henk, kteří jsou majitelé toho Mercedesu a v kufru mají zamčený kufřík s milionem marek. Netrvá to dlouho a kufřík samozřejmě objeví Rudi s Martinem, kteří si těchto peněz začnou královsky užívat.

Byla by to celkem normální průměrná kriminální komedie, kdyby ovšem divák necítil v každé minutě filmu ten neúprosně ubýhající čas, který zbývá Rudimu a Martinovi do konce jejich životů. A pokud byste na to v tom množství úsměvných scén zapomněli, tak vám to připomenou občasné Martinovy záchvaty (podobné epileptickým), kdy vždycky potřebuje dostat léky. Určitou dávku komičnosti vnáší do filmu dvojice již zmiňovaných mafiánů. Hlavně Abdul, který je myšlenkově trochu přibržděný a také mě vždycky dostala jeho špatná čeština (němčina), jelikož je Arab, tak mu některé slova dělají problémy. Tady bych vám doporučil, podívat se na film s dabingem, protože pokud si ho pustíte v originále s titulkama, tak budete muset pořád poslouchat němčinu a taky by vám možná Abdulovy přeřeky nepřipadaly tak vtipné, jako když ho uslyšíte hezky česky.

Dalším zajímavým prvkem jsou honičky a přestřelky, které se v některých situacích zvrhnou až v parodii. To nejdůležitější je ale to, že při nich nikdo nezemře a nepadne ani kapka krve. Tím chtěl asi autor zdůraznit fakt, že jediní, na koho čeká smrt, jsou Rudi a Martin. Film vás určitě pobaví a ať chcete nebo ne, tak vás na konci i chytne za srdce. Když si, teď už nejlepší kamarádi, splní každý své poslední přání a pak se konečně dostanou k moři a Rudi už nebude mít strach, že v nebi nebude mít o čem vyprávět.

Režie: Thomas Jahn
Hrají: Til Schweiger, Jan Josef Liefers, Moritz Bleibtreu, Huub Stapel

guest nejůžasnější film