1998
EMI
11179x
18.08.2004
Erased

Waltari - Decade

Ne že by píseň Jungle Rats byla vrcholem bilančního alba skupiny Waltari, nazvaného Decade. Jako osmá v pořadí je ale první na této "bestovce", která nese vročení 1998 a poznámku "novinka". Patří už tradici novinkou přihozenou k notoricky známým věcem zakrýt ruměnec studu za to, že best-album je jen magnetem na vytažení prachů navíc z kapes fanoušků. Avšak Waltari lze velkým dílem vyvinit z tak podlého záměru.

Novinek je na desce víc, a když nejde o novinky, pak jde sice o starší, ale dosud nevydaný materiál včetně některých vzácných live záznamů (finsky a live servírovaný The Dawning Of Doom z dílny německých Die Krupps, byť na albu nepatří k nejvyvedenějším). A nejde-li o jedno ani o druhé, pak jde o kousky sice známé z předcházejících šesti alb, ale rozličně zremixované, zpracované, nově vymyšlené. Album toho nejlepšího za dekádu existence skupiny tak přerůstá standardní koncept výběrové kompilace a stává se do jisté míry svébytným opusem.

Nejen novinky, ale i tendence remixů naznačují to, co poučenější pozorovatel konstatuje u Finů již déle: nákrok k tanečnímu parketu je stále větší. Jungle Rats jsou o tom, o čem vypovídá jejich název, totiž o jungle, o drum'n'bassu, jak o tom nepřeslechnutelně vypovídá začátek skladby. Jenže nebyli by to Waltari, aby jim spíše šablonované tanečno nesloužilo jen jako prostředek k výpovědi diametrálně odlišné: v půli se skladby lomí a nabývá pitoreskně folklórního rázu s finskou hatmatilkou náhle přerušující vševládnou angličtinu. Podobně remix skladby Walkin' In The Neon ukazuje stylové nůžky rozevřené na maximum: extatické dívčí vokály vjedou za vydatné pomoci scooterovsky řvavých hecířů do polotupého houseového rytmu, než jej zcela rozmetá nástup hardcoreových kytar a elektrometalické riffy, jež teprve zvýrazní odvahu Waltari mixovat styly, melodickou invenci na jedné straně a crossmetalové kořeny na straně druhé. Někdy stačí jen drobný prvek - dýdžejské scratche a trochu víc odpíchnuté tempo o sedm let upgradovaly skladbu Rap Your Body Beat z debutu Monk Punk (1991).

Waltari žádné jiné inovativní fígle nepotřebují - mírně parodizující cover Madonniny skladby Vogue z druhého alba Torcha! (1992) je dodnes při síle. Nemluvě o jejich slavné deathmetalové symfonii Yeah! Yeah! Die! Die! (1996), která je zde výtažkem také obsažena. Na závěr malé momento: nechť se poučí všichni ti od nás, kteří chtějí mít Evropu a přilehlý svět na háku.

Waltari jsou patrně nejslavnější evropskou neanglicky komunikující formací.... A samozřejmě nejlepší ve svém oboru na světě!

tracklist:
  1. Atmosfear