Virgin Records
72117x
21.09.2003
necrofil

A Perfect Circle - Thirteenth Step

Obal 13th Step

A Perfect Circle je projekt, který se vyznačuje silnou koncentrací hudebních talentů a známých osobností, který se v roce 2000 skvěle uvedl debutem Mer De Noms. Z Mer De Noms se okamžitě stalo kultovní album, které svou kvalitou šokovalo nejen hudební kritiky, ale i velmi velké množství fanoušků.

Nejen díky své kvalitě, ale i díky megahitovému úvodnímu singlu Judith, s klipem režírovaným Davidem Fincherem (Se7en, The Game, Fight Club) a účasti na Fragility Tour V 2.0, kde předskakovali Nine Inch Nails, se Mer De Noms stal podle agentury RIAA komerčně nejúspěšnějším alt. rockovým debutem v hudební historii.

Po 3 letech se APC vrací s novým albem Thirteenth Step, které vyšlo 16. září na labelu Virgin Records. Perfect Circle obměnili svou hvězdnou sestavu, Troy Van Leeuwen odešel ke Queens of the Stone Age a Paz Lenchatin zdrhla ke Zwan, které ovšem koncem srpna opustila a Zwan se tak po nedávném prohlášení Billyho Corgana oficiálně rozpadli.

Jejich místa však doplnily talenty ještě větší velikosti. Konkrétně namísto Paz přišel Jeordie White, známý díky své dřívější práci s Mansonem jako Twiggy Ramirez, a Troye vystřídal ex-Smashing Pumpkins kytarista James Iha. Zbytek týmu tvoří All-Star bubeník Josh Freeze (Tapeworm, Devo, The Vandals nebo Guns n Roses), vokalista a textař psychologů TOOL Maynard James Keenan (MJK) a Mastermind celého projektu Billy Howerdel (spolupráce s NIN, Smashing Pumpkins, TOOL). Na albu více než zásadním způsobem pracovali i mnohé další hudební osobnosti, za všechny stačí jmenovat třeba Danny Lohnera z Nine Inch Nails.

Jak sám frontman MJK popisuje, Thirteenth Step se díky hlubokému průzkumu jeho duše, stalo jak hudebně tak lyričně ještě mnohem vyspělejším a lepším než Mer De Noms. Konkrétně album popisuje jako velmi dramatický a nepříjemný, ale zárověň plně koncepční průzkum temné strany lidské psychiky. A je to právě MJK, kdo měl na finální podobu alba velmi značný vliv. Na rozdíl od MDN, kde pouze poskytl vokály k předem připraveným Billyho kompozicím, se na 13th Step podílel jako co-producent a na výsledku je to znát mnohem větší psychadelií a hlavně velmi silnou koncepční silou celého alba.

Album otevírá osmiminutový opus The Package, který se kromě dokonale zvládnuté instrumentální části může pochlubit obrovskou dávkou zoufalosti, která neustále narůstá, a ke konci se díky neuvěřitelně realisticky naléhavým a procítěným vokálům Keenana dostává až do psychopatických dimenzí. Texty typu "eye on what im after I don't need another friend, nod and watch your lips move if you need me to pretend, because clever got me this far then tricky got me in, I'll take just what i came for then im out the door again" jasně dokazují čím byl onen psycho amok způsoben. Již při poslechu první skladby zaregistrujete jeden z poznávacích znaků alba, čímž je presence nové akvizice Jeordie "Twiggy Ramirez" Whitea, který o sobě dává opravdu HODNĚ vědět svou hrou na bass-guitar a majitele subwooferů tak donutí zredukovat volume svých miláčků, nebo ještě lépe, k poslechu alba na sluchátkách, což doporučují i samotní APC.

Weak & Powerless

Weak & Powerless

Jako druhý song v pořadí je pilotní singl Weak & Powerless s velmi povedeným video klipem, ovšem i přes nepochybnou kvalitu jak textů, tak hudební části je na něm zřetelná snaha o "hitovost" a klasická struktura songu verse-chorus-verse-chorus z něj dělá jedno z relativně slabších míst celého alba. W&P je jinak poměrně typický song o závislosti "white as dracula, as I approach the bottom, desperate and ravenous so weak and powerless over you". Třetím songem je jednoznačná dokonalost The Noose, která členům APC údajně zabrala 40% veškerého času stráveného nad tvorbou 13th Step a na které se velmi zásadním způsobem podepsal Danny Lohner z Nine Inch Nails. Výsledek ale opravdu stojí za to, a The Noose je pravděpodobně nejlepším kouskem z alba. Dannyho vliv a vůbec celkový NIN feeling je znát již v úvodu, kdy intro zákonitě musí evokovat Warm Place z The Downward Spiral. Skladba se začne vyvíjet a skrze nádhernou melodií a NIN_style beaty se začne proplétat Maynardova neskutečně jemná vokální linka. Následně pak song finishuje v naprosto orgastickém závěru, kdy nejen kvůli hudbě, ale i díky textům typu "your halo's slipping down" máte pocit, že posloucháte NIN song s Maynardem na vokálech. Pokud takhle má znít xx let očekávaný projekt Tapeworm, kde své síly spojí právě Keenan s Reznorem, pak rozhodně JE na co se těšit.

Další skladbou v pořadí je Blue, která je z části hudebně velmi zajímavá, ovšem chorus je bohužel opět až příliš typicky hitový a připraven dobývat hitparády, což může potěšit některé náhodné posluchače, ne však mě. Blue výstižně pojednává o tom, že je občas lepší některé věci raději nevědět/nevidět "I just didn't want to know, best to keep things in the shallow end". Song #5 Vanishing má schopnost vás totálně pohltit a silně na vás zapůsobit svým éterickým feelingem. Uvodních 30 sekund působí jako snaha o meditaci a jen jako intro k tomu, co přijde. Ve 35. sekundě na vás Vanishing vyskočí, a díky vašemu šoku, vás pevně popadne, omámí a vezme vás na trip, na který dlouho nezapomenete. Při poslechu se neubráníte pocitu levitace v oblacích a když Maynard po chvíli pronese až nepochopitelně božsky vyznívající mutací svého hlasu "like a thought brushing up against a sign, vanishing like a cyan sunday, slowly disappear", jednoznačně přestanete pochybovat o jeho god_statusu. Šestý track A Stranger je velmi příjemná a melancholická záležitost, která může svým soundem připomínat legendární The Cure a lyričně dokazuje, že přestože by jste chtěli opak, je lepší si některé lidi držet dál od těla. "not the first time I hear all the lies,shy away phantom, run away terrified child I'm better off without you tearing my will down".

zleva: James Iha, Josh Freese, Jeordie White, br /Maynard James Keenan, Billy Howerdel

James Iha, Josh Freese, Jeordie White, Maynard James Keenan, Billy Howerdel

The Outsider je druhý singl alba, který není nepodobný kultovní Judith z Mer De Noms a přestože je to velmi kvalitní a dostatečně agresivní kousek, tak se Judith, z které se stala takřka hymna, nejspíš nevyrovná. Ze songu přímo číší jak lyrická tak hudební bezradnost a zoufalost, kdy MJK v textech přímo uvažuje o sebevraždě "disconnect and self destruct one bullet at a time, what's your rush now, everyone will have his day to die", vzápětí si ovšem uvědomí, že ta kurva za to nestojí a sebedestrukci odloží na neurčito "lying to my face again, suicidal imbecile, think about it, put it on the fautline, what'll it take to get it through to you precious, why would i wanna watch you, such a mess, I'm over this". Po temné mezihře v podobě Crimes následuje dosud nejatypičtější APC song The Nurse Who Loved Me. Tento cover skupiny Failure se od svého originálu liší naprosto maximálně a při jeho poslechu tak máte pocit, že posloucháte intro nějaké pohádky nebo večerníčku. APC odložili kytary a základní synth strukturu songu doplňuje světově uznávané smyčcové seskupení The Section. The Nurse se tak lehce komickým způsobem věnuje drogové závislosti "I'm taking her home with me all dressed in white she's got everything I need some pills, a little cup and pharmacy keys".

Klidná část alba ovšem hodně rychle pomine s příchodem jednoznačného highlightu alba Pet. Kombinace agresivních kytar, psychadelických melodií a Maynardova vokálu je zde dovedena k naprosté dokonalosti. Na této skladbě se opět VELMI výrazně podepsal Jeordie "Ramirez" White, a to nejen hudebně, ale i svým hororovým back vokálem. Co se textové stránky týče, tak se podle mě jedná také o jednu z nejlepších na 13th Step - už kvůli velmi volné interpretaci, kdy záleží jen na vás, s čím přesně si lyrickou část spojíte. Kdy fáze jako "keep your head down child, go to sleep, to the rhythm of a war drums" můžou vyvolat spojitost nejen s autoritativní nebo intimní částí vašeho života, ale také třeba s globální problematikou války a terrorismu. Lullaby navazuje na Pet a rozvíjí tak její ideu a skvěle dotváří koncepční ucelenost alba. Celým songem se proplétá dětsky znějící vokál, který působí velice divným dojmem a skvěle tak přispívá k celkové psychopatii alba. Závěrečná skladba Gravity byla napsána jako jediná ještě starou sestavou APC. Na její tvorbě se tak podílela jak Paz Lenchatin, tak Troy Van Leeuwen, a je to na ní znát. Svým zvukem nejvíce z celého alba připomíná Mer De Noms, což ale rozhodně není mínus. Je to výborně zvolený závěr alba a snad jako jediný song vyzní alespoň částečně pozitivně, kdy se imaginární postava definitivně rozhodne, že i přes veškeré nepříjemnosti, kterými si prošla se vyplatí žít dál (což je samozřejmě věc, o které by se dalo dlouho polemizovat - hlavně pokud žijete v ČR). Pokud nesnášíte happy endy, pak vás závěrečná část songu lyričně nejspíš lehce zklame "I am surrendering to the gravity and the unknown,catch me heal me lift me back up to the sun, I choose to live".

Nemá cenu zde srovnávat, jestli 13th Step je nebo není lepší než předchůdce Mer De Noms, obě alba jsou maximálně odlišná a každé z nich má své kouzlo. Působivé, mystické alt. rockové kompozice nahradily experimentálnější skladby a přímočará sexualita MDN byla nahrazena zoufalejším a psychadelickým motivem. Sice zde nenajdeme absolutní, kultovní masterpiecy a legendární hymny typu Orestes nebo Judith, zato je však album mnohem více koncepční a hudebně pestřejší. Na závěr nezbývá než 13th Step jednoznačně doporučit. Pokud se do konce roku nedočkáme nějakého mega příjemného překvapení, pak se bude jednat o jedno z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší letošní album, které tak dokazuje neuvěřitelnou dávku talentu, jíž členové APC oplývají. Zároveň tak dokazují, že A Perfect Circle není jen side projekt Maynarda Jamese Keenena, ve kterém zpívá, když nemá co na práci s TOOL, ale samostatný hudební projekt, který podle mého skromného názoru TOOL v lecčem překonává.

Tracklist:
  1. The Package
  2. Weak And Powerless