Interscope
13268x
06.05.2005
herrspiegelmann

Spiderbait - Tonight Alright

Zatraceně jedovaté pavoučí kousnutí.

Dovolím si tvrdit, že Spiderbait jsou u nás vcelku neznámým pojmem. A dovolím si taky tvrdit, že donedávna byli neznámým pojmem i ve zbytku světa. Pochopitelně vyjma australského kontinentu, odkud tahle tříčlenná partička pochází. Donedávna. A to už je Tonight Alright jejich šestým albem v průběhu devíti let. Těch předchozích pět však neopustilo břehy rodné Austrálie. Když jsem kamarádce pouštěl v rámci ochutnávání nově objevených hudebních počinů úvodní singl alba, po úvodních vteřinách poslechu se mě s ironickým posměškem dotázala, jestliže prý to je Ivan Mládek. Na tak stupidní otázku jsem jí nehodlal odpovídat a i ona po poslechu celé písničky nakonec uznala, že „to šlape“. Sám bych nenašel výstižnějšího výrazu. Tohle totiž opravdu šlape. A Ivan Mládek? Na toho zapomeňte. Elektrické banjo v podání kytaristy Damiana „Whitt“ Whitteyho by Mládka smetlo z pódia i s Pešákem. Krom Whitta tvoří Spiderbait ještě baskytaristka Janet English, která se v některých skladbách ujímá i zpěvu, a hlavní perzóna celého bandu - zpívající škopkobijec Mark „Kram“ Maher. Tihle tři se dali dohromady v australském městečku Finley, jenž byste s jeho ani ne 2000 obyvateli na běžné mapě jen těžko hledali. Po dlouhých letech hraní na domácí půdě se rozhodli, že zkusí štěstí i jinde. V Kalifornii se potkali s producentkou Sylviou Shivy, která se už starala o takové veličiny jako jsou třeba Red Hot Chili Peppers, Tool anebo multiinstrumentální génius Prince, a výsledek jejich spolupráce si teď můžeme poslechnout na albu Tonight Alright, které......no prostě šlape.

Přestože je album celosvětově distribuované, nemalou měrou se o jeho úspěšnost postaral i výše zmiňovaný singl. Stačilo, aby Black Betty zazněla na soundtracku k mediálně proklamované komedii (alespoň v USA) Without A Paddle a také se objevila jako součást hudební složky populární videohry Need for Speed Underground 2 a kde kdo už věděl, s kým má tu čest. Tahle jednoduchá ale nesmírně chytlavá halekačka vystavěná na řezavém kytarovém riffu a pořádné řežbě do bicích je bezesporu největším hitem celého alba. Paradoxně je také jediným kouskem, jehož autorství nepřipadá na kolena osádky Spiderbait. Nicméně do celkové tvorby Spiderbait zapadá naprosto perfektně.

Aniž bych to myslel nějak špatně, Spiderbait jsou vidláci. Ať už soudě dle místa jejich původu nebo podle hudby, kterou hrají. Na upřesněnou, v hudební terminologii se jejich styl nazývá méně hanlivým způsobem – jižanský rock. Pro větší představu si představte takové tvrdší ZZ Top nebo stylově spřízněnější, avšak méně známější Nashville Pussy. Sami členové Spiderbait se přiznávají k lásce k AC/DC, jejichž vliv je v hudbě Spiderbait rovněž znát. Když se v souvislosti se ZZ Top mluví o tom, že jejich hudba spokojeně vrní jako řádně promazaný a naleštěný Harley, při poslechu Spiderbait se vám vybaví řádně oprýskaný

Ford Mustang model ´76, jak si to řítí po prašné dálnici někde na americkém (nebo chcete-li australském) zapadákově. Za jeho volantem si představte někoho s vizáží bubeníka Krama, který má všechno jak se říká „na háku“. A i když občas přibrzdí, nezpomaluje.

Poctivý svižný rock tu prezentuje dvanáct písniček, které sice nejsou nikterak propracované ani originální a kolikrát se i dostaví pocit, že už jste to někde slyšeli. Například vybrnkávaný začátek takové Fucken Awesome, která je jedním ze songů zpívaných baskytaristkou Janet, je více než podobný začátku profláklého Song 2 od Blur. Při celkovém poslechu to ale vůbec nevadí a na možné „předlohy“ brzo zapomenete. Síla alba je především v jeho jednoduchosti a energii. Podle slov autorů zní celé album co nejautentičtěji, tak, jak kdyby jste stáli pod pódiem někde na koncertě. Jednoduché a snadno zapamatovatelné riffy, jenž se na vás valí z Whittyho naboosterované kytary spolu s upozaděným a zdeformovaným zpěvem bubeníka Krama vás posadí na zadek. Písničky se kolem vás provalí v ďábelském tempu a rozhodně to na vás zanechá následky. Šanci znovu postavit se na nohy dostanete až u závěrečné Picky. Její hladivá a houpavá kytara symbolizuje, že Kramovo spřežení dojelo do cíle. Rozhodně mu ale nedošel benzín.

Málem bych zapomněl na úplný závěr. Na konci alba je jako třináctá zapsána skladba, s názvem Black Betty extended version. Neskrývá se za ní však nic jiného, než ani ne o necelou minutu prodloužená verze největší vypalovačky alba, jejíž umístění na tracklist já osobně považuji za zbytečné.

Tracklist:
  1. Take Me Back
  2. Live In A Box