1983
Hodnocení čtenáři[3]:
11349x
04.06.2005
ICB

Pink Floyd - THE FINAL CUT (POSLEDÍ STŘIH)

Pink Floyd, rocková legenda, která rostla od roku 1965. Její konec je opravdu těžké určit, jedna terminace by mohla být rok 1983, kdy se začali tvořit materiály pro desky The Wall a The Final Cut a kdy se poprvé členové skupiny začali mít opravdu neradi. Nebo rok 1994 v kterém vyšlo zatím poslední album  The Division Bell a nebo žádný konec této rockové legendy doopravdy není - David Gilmour, Roger Waters, Nick Mason, Rick Wright žijí dál.

Deska The Final Cut vznikla v roce 1983. Tato deska, v které jsou nikdy nepoužité písničky a texty z alba The Wall, vznikala pod silným snad až usurpátorským vedením Rogera Waterse a je nejvíce podobná právě již se jmenovaným projektem The Wall. Texty, nálada, emoce, to vše se točí okolo války, smrti, zbraní hromadného ničení a samozřejmě kolem osobních zkušeností a pocitů samotného Rogera Waterse. Otec tohoto hudebně talentovaného textaře a zpěváka zemřel v druhé světové válce. A možná že tato Watersova zkušenost vedla k jeho zkázonosné snaze dominantně vést  CD The Final Cut. Jeho snaha vložit do hudebních projektů The Final Cut nebo The Wall  co nejvíce svých věcí nesli ostatní členové skupiny velice nelibě, zdálo se jim že oni hrají jen "druhé housle" a to je, zřejmě, hlavní důvod, proč se skupina Pink Floyd rozešla ne zrovna v dobrém.

O čem tedy deska je ? První písnička, která otvírá ponurou, temnou ale možná snad naději prosvícenou cestu k uzdravení skrze Rogerovu válkou poznamenanou duší, se jmenuje The Post War Dream a hned první texty znějí : "Řekni mi pravdu, řekni mi proč byl Ježíš ukřižován, a proto táta musel zemřít ?" v pozadí slyšíme vzdálující se, tlumené korky a slabé cinkání zvonků. V tomto duchu se vlastně nese celá deska a její hlavní kouzlo, podle mého, spočívá v tom, že je téměř stále v pozadí slyšet živý, originálním, vlastním životem žijící svět - tichý nářek, náhlý smích, cinkání mincí, kroky, mumlání, chrápání, výkřik bolestí, bručení letadel, výbuchy bomb. Poprvé, když jsem slyšel tuto hudbu, říkal jsem si , že by bylo dobré vidět i film. Teď vím že filmová verze existuje jen u CD The Wall, avšak podle mého názoru právě The Final Cut by si to zasloužil o něco více. Číslo dvě - Your possible

foto

foto

Past je pojat, jak krátký výstřižek do něčího života, do života muže který se právě vrátil z války. One Of The Few je tichou předehrou k rockové baladě Hero´s Return, který je jakoby vyvrcholením předešlé písničky Your Possible Past. A právě tato provázanost je druhým faktem, který dělá toto CD tím čím je. Jednu píseň nelze oddělit od druhé a celé dohromady tato deska dává válečný příběh, který se pomalu před námi rozvijí.

The Gunner´s Dream je skladba o přáních a protikladné realitě jednoho z vojáku obsluhující protipěchotní dělo - (jeden z mnoha - One Of The Few). zaznívají zde texty jako "Nikdo nezabije dítě, nikdy víc", "Jeho sen ho zabijí, zevnitř". Rogersův zpěv je jakoby ničím nerušené vodítko dostat se tam, právě tam do strašlivého snu jednoho bezejmenného střelce.  Následuje Paranoid eyes, Get your filthy hands off my desert. The Fletcher memorial home je kritika mezinárodní politiky Spojených států a také vzpomínka na otce Rogera Waterse, jmenval se totiž Fletcher Waters. V ironickém duchu se objevují jména jako Thatcher, Brežněv, McCarthy, Nixon.

Southampton dock - jméno přístavu v Hampshire kde se účastníci druhé světové váky vraceli domů.

The Final Cut -  vypráví o bolesti a zoufalství člověka v traumatu po válce. O snaze dostat se zpět, a jaké to vlastně je, být tu, ale ostatní nechat na bojišti. Hlavní hrdina v písni  u konce své marnosti vypořádat se s minulostí pokouší o sebevraždu, ale náhle zvoní telefon... Not now John - snad tématický podobné, akorát mnohem více důraznější a drzejší. texty : "Ser na všechno, zkus se z toho dostat ven" a nebo : "Proč tak moc domovů hoří ve větru..."

Celou osobní výpověď uzavírá klidná písnička Two Sun In Sunset, jak už je z názvu patrné, přes svoje klidné tempo popisuje hrůzu ze zbraní hromadného ničení - atomové bomby.

V celém příběhu je tu znatelná přítomnost vypravěče a zároveň hlavního hrdiny v jedné osobě. Že by Waters osobně ? Jeho pouť trvá dál skrze píseň Two Sun In Sunset až dál po cestě na které pomalu zapadá slunce.

„...And As windshield melts
my tears eveaporate
leaving only charcoal to defend