TV 15:13:34

1999
Schema Records
11249x
06.07.2005

Break´n´Bossa - Compiled by Bruno Bolla

Když v roce 1999 vyšel u vydavatelství Schema Records tento výběr, asi málokdo možná tehdy tušil, kolika dalších pokračování se dočká. Vzhledem ke své kvalitě, díky níž ho hodnotím jako prozatím nejlepší, bych jej rád přiblížil čtenářům této internetové stránky. Jsem přesvědčen, že si to zaslouží.

Jak je zmíněno v nadpisu, autorem prvního dílu byl Bruno Bolla. Vybral 10 skladeb, reprezentujících z hlediska autorů průřez zásadnější částí nu-jazzové scény. Sluší se připomenout jméno německých Rainer Trüby Trio, dále pak Jazzanova či Les Gammas, kde první dvě přinášejí v daném žánru převážně tanečnější rytmy. Každý však zvolil jinou cestu. Zatímco Rainer Trüby Trio se ve své Galicia přibližuje klubové taneční scéně, Jazzanova se nechávají ovlivňovat hodně latinou (zejména skladba Atabaque). Kdo je lepší, těžko soudit. Asi jak komu co vyhovuje;-) Možná by oním pověstným jazýčkem na vahách ve prospěch Jazzanovy mohla být spolupráce s Nickem Kirsey na remixu Welcome To The Party v němž tradičně převažuje jazz.

Vyskytují se tu ale tři hudební věci o nichž stojí za to se pořádně rozepsat. Začnu jménem DJ Matsuoka. Velice lituji toho, že o něm nevím více a nemám od něj jinou skladbu než tuto - The Will Of Life. Od začátku šlape naplno a chvílemi jsem měl pocit, že jsem hozen přímo doprostřed dravé řeky, jejíž proud mne unáší neznámo kam, kde každý nástroj (kytara, piano, basa, bicí atd.) je jednou z mnoha vln co se neustále kolem mne přelévají a smýkají mnou jak se jim zachce. Pěkná divočina do které když se člověk zaposlouchá, obejví, jak moc je krásná - jak všechno mezi sebou navzájem ladí, ačkoliv první dojmem je chaos. Hluboce smekám, protože něco takového se neslyší každý den.

Podobná perla pochází od dua Dominic Jacobson & Mike Patto alias Modaji s názvem Outboard Jeopardy. Nejedná se o originální verzi, nýbrž o Club Mix úpravu. Ale hýbavější poloha jí moc svědčí. Bicí mají švih, co se pořád a pořád dokola opakuje jako kolovrátek na nějž se nabaluje všechno ostatní. Hlavně piano zde v kladném slova smyslu "jede".

Poslední kousek mají na svědomí Jask. Trojice Meredith, Golomb a Corkins mu dala název Eclipse a jako jiní v předešlých případech se na něm i oni vyřádili takovou měrou, že mi nezbývá než uznale pokývat hlavou. Zejména kytarová sóla Boba Corkinse společně s živou basou J.Mereditha, byste si neměli nechat ujít. Na téměř deseti minutách dostali oba dva spousty prostoru ukázat co umí.

Tolik tedy, podle mého mínění,  o nejzajímavějších věcech. Nerad bych ovšem, abyste nabyli dojmu, že zbývající jsou nějak nepovedené. Určitě ne. I ony dobře reprezentují nu-jazz a při jejich poslechu se zrovna třeba vám mohou zdát lepší než ty, jimž jsem věnoval nejvíce prostoru. Tohle CD oceníte, pokud si ho pustíte někde pěkně v klidu celé a bez přepínání mezi jednotlivými skladbami. Pak budete mít o hudební zážitek postaráno. Přirovnal bych tuhle muziku k vínu. Také zraje s věkem a na rozdíl od vína tu i mnoho roků navíc nehraje v podstatě žádnou roli. Obsah se nezkazí.

Seznam skladeb:

1. Les Gammas - Servus Mr. Bond
  2. Balanco - Metti Una Sera A Cena - Jazzanova Remix