TV 19:27:14

2001
Warp
19054x
10.09.2001

Autechre - Confiled

Autechre spolu s Aphexem Twinem patří k nejdůležitějším jménům labelu WARP. Od té doby co si Aphex vydává na vlastním Rephlexu, jsou Autechre pro stáj WARP nejdůležitějším dostihovým koněm. Jejich nové album "Confiled" vyšlo v letoším roce a obsahuje 63 minut čerstvého zvuku rozděleného do devíti tracků.

Zvuky co Autechre vyplodili na albech Icnambula a Amber dělaly dobře uším snad každého vyznavače ambientu a experimentální muziky. Byly to rozléhající se syntézy, křečovité bicí a samply co lidský mozek zaregistroval poprvé ve svém krátkém životě. Na Confiled předvádějí Autechre opět nadstandardně kvalitní a inteligentní muziku. Dočkáte se hustých ambientních zvuků které prosakují do trhaně lámaných beatů a vykrývají masivní útoky pískavých, vrčících a řvoucích samplů.

Zpěvu se samozřejmě nedočkáte, protože Autechre, jsou kapelou instrumentální. Jejich genialita spočívá v umění vyhrát si se zvukem a seskupit ho do takové podoby, aby posluchače vtáhl hlouběji do jeho představ. Oproti předešlým albům se na Confiled nachází méně klasicky syntezátorových zvuků. O to pak více přidává kapela na úchylnosti a zajímavosti samplů. Beaty spřadené z noisových nítí, "naechované" klasické nástroje, přebuzené basy, zvuky brzdícího vlaku a továrny za plného provozu, to všechno můžete slyšet na novém albu pánu Bootha a Browna.

Autechre nevytvářejí písně s klasickou gradací a popovým tvarem. Jsou to ucelené zvukové tvary které prostě plynou jak se jim zachce a jednoduše jsou. Nemají žádný refrén, začátek nebo konec, je to prostě zvuk který je a rozvíjí se a vytváří jako život.

První takový, ucelený, zvukový tvar nazvali Autechre "VI scose poise". Začíná naprosto geniálním zvukem který zní jako když necháte skákat pingpongový míček na skleněné ploše v nějeké hluboké jeskyni. K tomu hraje pár temných klavírních tónů a hlubokých syntéz. Další audio stopa nese název "cfern". Zde je už cítít jakýsi rytmus sestavený z elektronických zvuků vzdáleně připomínajících bicí které se potkávají se zajímavou melodií a ke konci této koláže se přídá zmutovaný zvuk hammondek. Třetí track se jmenuje "pen expers" a je to hyper-breakbeatová smršť noisových bicích které se hekticky derou kupředu a nenechávají za sebou dokonalou postapokalyptickou syntézu. Bezesporu patří k nejlepším sedmi minutám zvuků co jsem kdy slyšel. "Sim gishel" je čvrtým v pořadí a skládá se z hypnotického škvrčení, bručení a temně hlubokých basů které spolu s vysokým praskáním tvoří zajímavý rytmus. Pořadové číslo 5 má "Parhelic Triangle" což je šest minut naprosto úchvatných zvukových mystifikací. Šestou šíleností je "bine". Track, který, neskutečně rychlým rytmem vzdáleně připomíná, počiny Squarepushera, či již zmiňovaného Aphexe Twina. Za žádných okolností však nejde o kopírování nebo napodobování. Sedmička "eidetic casen"., to jsou zvuky jako při nepovedeném startu letadla provázené naprosto nesourodými beaty, které tvoří praskavé samply a vysoce hrané basy. Ambient jak vystřižený je osmý, zroveň předposlední track s názvem "uviol". "Lentic catachresis" nám uzavírá devatero zvukových děl z alba "Confiled". Tento závěrečný, osmi a půl minutový zvukový terror Vám nádherně zamotá mozek a přivede Vás do stavu blaženosti.

Tak, tímto by jsme mohli uzavřít výlet do světa magické hudby "Autechre". Jejich styl není žádný hardcore, ale to co ze sebe na všech albech vydali je neuvěřitelně energická a silná muzika. Albem "Confiled" jen dokazují, že mají stále co nabídnout a že se jejich umění tvořit zvuk stále zlepšuje.

guest Dobré, ale mohlo to být lepší... :-(6/10
guest Confield10/10
lajlatof Autechre9/10