aphex twin - drukQs

Od roku 1990 jde muzika cornwallského zrzavo-vousatého géniuse
Richarda D. Jamese (Aphex Twin) z
extrému do extrému. V roce 1994 - minimalistické mistrovské dílo
'Selected Ambient Works Volume 2',
každý kousek je neuvěřitelný, pomalý, dlouhý, jako by byl
samostatným organismem. Album z roku 1996 'The
Richard D. James Album' spojilo krkolomný beat s naivními
smyčci, synthetizéry a Aphexova osobitého popu plného humoru
a citlivé nostalgie.
Nyní, jeho první album v novém tisíciletí, 2-CD s 30
skladbami 'Drukqs', všechny extrémy
jeho osobnosti jsou přítomny, vytvořil zde mnoho zvrhlých,
ale efektivních kontrastů. Vyskytuje se zde klavír v kousku
jako 'Avril 14.' přes psychotický
acid/jungle jako je 'Cock/ver10', připomínající
klid před bouří. Muž s darem pro melodii, posedlí kvalitou
zvuků, a se zájmem o avantgardu rád požívá mocný akustický
nástroj jako je právě klavír. A s originalitou sobě vlastní
si s ním náležitě hraje, tu nechá percuse kopírovat přesně
rytmus klavíru, tu mu přídá kovový zvuk, v 'Kladfvgbung Micshk' ho používá víc pro
rytmus než pro melodii. Skladba jako 'Jynweythek
Ylow' by byla opravdu příhodné doplnění nějakého
filmu, který se odehrává v zimě, takže výborně by mohla
podkreslovat 'Fargo' jenž nedávno
opět česká televize vysílala. Stylisticky není na albu nic
nového, můžeme zvolat "Come on, cunts! Let's have
some Aphex acid!" a "I'm taking control of the
drum machine!" (což připomíná "I want your
soul!" v 'Come to Daddy'),
pravdou je že skladby jsou neuvěřitelně komplexní a je to
opravdu pěkný poslech.
'Drukqs' je plné kontrastů, které
se vyskytují hlavně uvnitř jednoduchých částí skladeb, ne
jen lineárně, ale také ve vrstvách, jako například ve 'Vordhosbn' v pozadí jede velice silný
syntetizér, s kterým ovšem nahoře reflektují tvrdé ostré
fragmenty beatu. 'Ziggomatic v17',
pravděpodobně nejvíce vystihuje technickou stavba většiny
dalších skladeb, křečový acid groov a trylkující syntetizátor,
který usiluje o zvukovou nadvládu, a tak se spolu často překrývájí
a blokují. Nakonec rytmus prohraje a náhle se postupně začne
snižovat, odcházející vítězný synth namaluje světelný mžik
noční oblohy, a zdvořilý robot nás nabádá ke spánku
("thank you for your attention.bye"). Takhle
to je podobné u většiny skladeb, rozdíl někdy bývá, že
namísto vzorkování tvoří Richard zvuky sckratchingem. Mnoho
skladeb na 'Drukqs' má opravdu
nekonvenční struktury. Oproti extrémního opakování jeho
nejrannějších prácí nebo vracení se k melodické tématice,
jsou tyto kousky mírně jiné. Uprostřed hrubých rytmických
útoků jako '54 Cymru Beats' a 'Omgyjya Switch7', kde krátké synthetické
průchody zdají se jako letmé pohledy do nových tříd nebo
celých světů možností, ale pak náhle zmizí.
Jednoznačně se nedá říct názor na každou skladbu tvlášť,
či dokonce říci, co která vyjadřuje. Žádné z nich nemůže
být dán štítek či nálepka, přestože skrz pedantskou
instrumentaci každého odstínu melodie, rytmusu se dá
definovat jak se cítil když to psal. Ve skutečnosti, jeho
hudba o pocitu, když jeho písně obsahují texty, jsou tam vždy
jen pro jednoduchý žert a ne pro jakýkoliv druhu sdělení. Na
většina jeho skladeb je nemožné tančit, proto on je opravdovým
jediným geniem, neboť jeho hudba nás opravdu přiměje ji
poslouchat a ještě mnohem lépe, cítit. Tentokrát bez
jednotlivého přístupu ke skladbám, jeho nálada zdá se je
tvrdší, temnější. Jeho tma se odráží v názvech
nevyslovitelných písní jako například 'Bbydhyonchord',
'Petiatil Cx Htdui', 'Beskhu3epnm' (což by se dalo brát jako náznak
jeho pokračujících problému se slovy: na 'Selected Ambient Works Volume 2' názvy
skladeb představovaly obrázky, ne jména). Jeho veselý výstřední
humor bezmála zmizel, při skladbě 'gwarek2'
jsem dokonce dostal strach a jen 'Avril 14.'
se přibližuje nostalgickému pocitu 'Richarda
D. James album'. Nálada tohoto alba, zdá se je plná
tajemství jeho nervové nestability a ďábelsky využívá současnou
Richardovu zlepšenou technickou odbornost, jak v hudební
kompozici tak v programování, důsledkem je tedy skladba důvtipnější
a ještě komplikovanější. 'Drukqs'
je nejvíce deprimující tech-čarodějnictví jaké jsem vůbec
kdy slyšel, avšak jeho hluboké efekty staví na citech stejně
jako na rozumu. Rušivé nelibozvučné disharmonie a evokující
struktury spojují se s nádhernou bohatou a velmi zvláštní
atmosférou, často výjimečně krásnou 'Meltphace
6', občas spíš jen náznakovou 'Omgyjya
Switch7', ale vždy fascinující.
tracklist CD1
- Jynweythek
- Vordhosbn
- Kladfvgbung Mischk
- Omgyjya-Switch7
- Strothatynhe
- Gwety Mernans
- Bbydhyonchord
- Cock/ver10
- Avril 14th
- Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount
- Gwarek2
- Orban Eq Trx 4
- Aussois
- Hy A Scullyas Lyf Adhagrow
- Kesson Dalek
tracklist CD2
- 54 Cymru Beats
- Btoum-Roumada
- Lornaderek
- QKThr
- Meltphace 6
- Bit 4
- Prep Gwarek 36
- Father
- Taking Control
- Petiatil Cx Htdui
- Ruglen Holon
- Afx237 v.7
- Ziggomatic 17
- Beskhu3epnm
- Nanou2
Copyright © 2000-2023 teenage.cz. ISSN 1213-9564. Jakékoliv šíření toho článku, nebo jeho částí (zvláště pak na BLOGY) je bez souhlasu autora zakázáno!!!
TIP: Slyšeli jste i Vy toto album? Podělte se v komentářích o Váš názor a přidejte vlastní bodové hodnocení!