TV 03:35:05

2004
6060x
13.07.2006
svexa

Život je zázrak

Děda v roztrhaných hadrech jde pustinou a na zádech si nese rakev, osel stojí na železniční trati a nechce uhnout, pestré barvy a komické výjevy zaplavují obrazovku a do toho všeho hraje svižná dechovka. Zkrátka Emir Kusturica je zpět a už od začátku vidíme, že se (k divákovu štěstí) vůbec nezměnil.

Nejslavnější balkánský režisér nám znovu nabízí zástup pitoreskních figur. Prostomyslný pošťák, sympatický vekslák, maďarská cimbálová hvězda a další se radují ze života až do momentu vypuknutí války. Když se o jejím vyhlášení dozví souložící starosta, okomentuje to slovy: "Teď se teprve bude jebat." S příchodem krvavého konfliktu sice většině aktérů zmrzne úsměv na rtech a do té doby humorný film se mění spíše v drama (což ovšem nijak neubírá jeho zajímavosti).

Středoevropský divák se pozastaví nad přehnanou absurditou některých scén, například fraškovitého otevření nového úseku železnice, ale to patří ke koloritu kinematografie jihovýchodní Evropy. Zmínit se musím o výborné kameře a zdánlivě nedůležitých obrazech odehrávajících se na pozadí děje, bez nichž by však vyjádření některých věcí nebyla tak sugestivní (typickým příkladem je obraz nelehko postřehnutelné krvavé stopy táhnoucí se za saněmi, na kterých leží postřelená dívka). Dalším typickým rysem zatím posledního Kusturicova dílka jsou poetické scény ve vteřině usazené zemitými vesničany zpět do špinavé balkánské přítomnosti.

Nepřijde mi jako dobrý nápad prozrazovat děj a ochudit vás tak o to, co vám u televize, DVD přehrávače či v kině předvede nadpřirozeně přirozený Slavko Štimac v roli pohodářského nádražáka, talentovaný Vuk Kostić v roli jeho syna a ostatní herci. Snad jen vyzdvihnu moment, kdy nádražák Luka Djukič prožívá výměnu zajatců s protichůdnými dojmy. Jeho láska odchází do rodné Bosny, naproti tomu oplakávaný syn se vrací na rodné nádraží v srbském pohraničí. Štimac i tento herecky obtížný moment zvládá bravurně. Pokud jste byli unešeni předchozími autorovými filmy Underground a Černá kočka, bílý kocour, ale i pokud tyto tituly neznáte a chcete se jen dobře bavit, Život je čudo, jak zní název v originále, je správná volba.

Režie: Emir Kusturica
Hrají: Slavko Štimac, Nataša Šolak, Vesna Trivalić, Vuk Kostić

guest MAGORE