Dneska je čtvrtek, 18.04.2024, svátek má Valérie, venku je 3°C, 56 online
TV 04:19:32

2005
7142x
07.06.2006

Výzva - Kampfansage – Der letzte Schüler

Mám „malé“ akční filmy rád. Nejsou peníze na gigantické přestřelky, monumentální výbuch a podobné výdobytky filmového průmyslu, takže musí projekt zaujmout jinak. Dost často je to například bojovými scénami. Aby byly dobré, není potřeba ani několik milionů v rozpočtu, ani výkonných počítačů, stačí fyzicky talentovaní herci a zkušený choreograf. Obojí Výzva měla a využila toho naplno.

Nejdříve si odbudeme těch pár výtek, které k filmu mám. Opět se dostáváme k velkému nešvaru akčních filmů – příběhu. Respektive tomu, že děj je to poslední, čemu se věnuje pozornost. Popravdě u tohoto žánru je sice důležitější dynamika a líbivost soubojů, ale to neznamená, že by scénář byl stejně důležitý jako papír od svačiny.

Výzva je zasazena do blízké budoucnosti (někam do poloviny 21. století), kdy je svět v područí dvojice maniakálních sourozenců, jejichž otci se podařilo ovládnout svět, ale byl zabit jedním z posledních mistrů bojových umění. Jenže jablka nepadla daleko od stromu a potomci diktátora - zbraně milující Kleo (Zora Holt) a bojovým sportům holdující Bosco (Christian Monz) nejen, že starce zavraždili, ale ještě ukradli knihu, která skrývá největší tajemství umění boje beze zbraně.

Jistě, že tím to nekončí. Zastřelený mistr měl studenta jménem Jonas (Mathis Landwehr), který musí získat ukradenou příručku, a k tomu hodlá přidat pomstu. Není to žádný samotář, takže neodmítne pomoc podzemní rebelské organizace vedené Vinzentem (Volkram Zschiesche) a jeho sestrou Marií (Sinta Weisz).

Osobně bych ocenil, kdybychom se příběh odehrával spíše v současnosti a vyhnul se sci-fi motivům, současně ale musím poznamenat, že scény zničeného světa nejsou ztvárněny špatně. Samozřejmě nejsou nějak megalomanské, exteriérů je jen několik, ale i tak dokáží evokovat atmosféru temných časů, které lidstvo zažilo. Mým problémem ale bylo, že mi představa toho, že v budoucnu lidé zahodí střelené zbraně a spolehnout se na pěsti a kopy přijde trošku nereálná (i když bych to jako milovník bojových umění uvítal).

Zápletka je ale jediná věc, ke které mohu mít výtky. Jinak už v podstatě není co kritizovat. Naopak najde se plno věcí ke chvále. Začnu například tím, co vás určitě zaujme na první pohled – způsob snímání. Obraz je stylizován do hnědých a šedých odstínů, kamera najíždí a vzdaluje se od snímaných objektů ve správný čas, vizuálnímu pojetí má spád a ještě podtrhuje kvalitu i tak vynikajících soubojů.

Ty jsou skutečně skvěle zvládnuté. Mathis Landwehr, Volkram Zschiesche i Christian Monz jsou výteční sportovci, a každý z nich se věnuje bojový uměním už od věku, kdy jsme my stěží vylezli na tříkolku. Střety si nezdají s tím lepším co k nám přichází z Hongkongu a je překvapením, že v choreografii nemá prsty někdo z kontinentu zvaného Asie. Zmíněná trojice si totiž (s přispěním Mike Möllera a Wolfganga Stegemanna) vzala to, jak budou rvačky vypadat, na starosti sama.

Naštěstí se film nezvrhnul v přehlídku zběsilého střihu (až na jednu výjimku – scéna v techno rytmu). Nebylo to totiž nutné, protože představitelé jsou natolik fyzicky talentovaní, že nepotřebovali šikovné ruce střihaře, aby jejich výkony vypadaly svižně. Mimo to chlapci neztrácejí dech ani v momentech, kdy nedojde na násilí. Jejich herecké výkony jsou sympaticky civilní a nenucené. Mathis Landwehr i Volkram Zschiesche si vás jistě získají svou bezprostředností, charismatem a uvolněností. Christian Monz jako ústřední záporák trošku ztrácí dech, ale jeho kolegyně Zora Holt je antihrdinkou jak má být.

Nemohu než nepochválit i soundtrack, který se nese v hiphopovém stylu, jehož rytmičnost podtrhuje dynamiku akčních sekvencí. Jednou dojde i na techno scénu, u které se vám prostě nemůže nevybavit Zion a jeho „pařba“. Je ale pravda, že náhlá změna hudebního stylu je trošku rušivá (přestože zvolený song je povedený a utkvěl mi v hlavě nejvíce).

Je vidět, že kluci v hlavních rolích bojová umění milují a z jejich výkony je to jasné. Plně se oddali tomu, aby bylo na co koukat a rozhodně jim jejich záměr vyšel. Je tak očividné, že filmy s tématikou bojových umění nejsou jen doménou asijského světa, ale konkurence se může objevit i v zemi, ve které byste to možná ani nečekali.

Režie: Johannes Jaeger
Hrají: Mathis Landwehr, Volkram Zschiesche, Christian Monz, Ron Malz, Mike Möller, Zora Holt, Kristina Papadopolou, Sinta Weisz

guest :-)