Dneska je pátek, 26.04.2024, svátek má Oto, venku je 3°C, 237 online
TV 01:57:26

2004
13171x
12.03.2005

Vybíjená - Dodgeball: A True Underdog Story

Než se pustím do samotné recenze, ještě bych upozornil na to, že se můžete setkat i se „stručným“ názvem Vybíjená: Jdi do toho na plný koule. Jde o tentýž film (ona také není moc velká pravděpodobnost, že vyjdou dva tituly o sportu jako je vybíjená ve stejné době).

Většina z nás si na základní škole svou „schůzku“ s letícím míčem mířícím nekompromisně do středu obličeje užila. Možná proto není vybíjená zrovna nejoblíbenější aktivitou během hodin tělocviku. Já osobně s ní ale nemám až tak negativní zkušenosti a musím se přiznat, že mě i docela bavila. Rozhodně víc než třeba skákání přes kozu (myslím tím skutečně to hrozné náčiní, žádné dvojsmysly vás určitě nenapadly).

Ať už patříte mezi ty, které hrůza z vybíjené probouzela uprostřed noci nebo ty, kteří si míření balónem na bezmocné spolužáky užili podívejte se na Vybíjenou. A vlastně, pokud ani nevíte, co to slova znamená, tak si jí stejně pusťte. Nepotřebujete žádný nostalgický důvod, abyste se pořádně zasmáli, a že se vám to u tohoto filmu stane několikrát, to je téměř jisté.

Možná by vám mohlo tak trošku vadit, že ve Vybíjené se dočkáme jednoho komediálního klišé vedle druhého. Režisér s ne zrovna krátkým jménem Rawson Marshall Thurber (kratší pseudonym by nebyl od věci :) ale dokázal z tradičních postupů vyždímat vše, co bylo možné a vdechnout jim nový náboj.

Ústřední děj není nějak složitý. Malá tělocvična Normální chlapi vedená Peterem (Vince Vaughn) je místem, kde se scházejí typy, které nejsou až tak, řekněme úspěšní. Jeden by se chtěl stát roztleskávačem, aby oslnil dívku svých snů, další se nerozčílí ani po dobře mířené ráně do „gulí“ a jiný si myslí, že je pirát. Je to opravdu zajímavé uskupení lidí. Ale hlavní je, že si navzájem rozumí. To vyhovuje i Peterovi, která je do placení poplatků za návštěvy zrovna nenutí. A tak se nemůže divit, že jednoho dne ho navštíví přitažlivá právnička Kate (Christine Taylor). Ta mu má za úkol oznámit, že pokud nezaplatí padesát tisíc dolarů přijde o svou posilovnu. Jenže, kde je vzít? To je přece jasné, vyhrát turnaj ve vybíjené. Škoda jen, že jí nikdo z nich v životě nehrál…

Hlavní zápornou roli si střihl komediální veterán a to Ben Stiller. Ten hraje majitele konkurenčního (to není správný výraz, protože Normální chlapi jsou spíše dobrovolná příspěvková organizace) fitness studia Globo Gym. Jeho postava je prostě a jednoduše dokonalým prototypem komediálního charakteru. Dobrovolně si vpraví elektrický proud do těla (skrze bradavky), když se málem zakousne do koblihy a s pizzou (snad proto, aby jí nesnědl a nedostal tak do těla nechtěné množství kalorií) si tak trošku zalaškuje. To je jen malý výčet toho, co White Goodman předvádí.

Navíc, když si uvědomíte, že Stiller a Christine Taylor jsou ve skutečnosti manželským párem, jejich společné scény (ve kterých se nemají zrovna v lásce) si užijete dvojnásob. Například „rada“ Kate Peterovi, když se chystá na konečný střet (míčový) s Whitem: „Nakopej mu prd*l“ potěší každého obdivovatele silných vtahů :).

Nebudete se smát jen během momentů, kdy se na scéně objeví některý z těchto tří (kteří odvádějí skvělou práci), ale vaše mimické svaly si procvičíte téměř neustále. Budete se smát, když někdo dostane pořádnou ránu míčem/kovovým klíčem do intimní oblasti (je to „nízké“, ale stejně je to sranda :) a budete se smát i během dialogových scén. Gagy a vtípky jste bombardováni téměř v každé minutě a valná většina z nich je povedená. A když si myslíte, že jedna sranda skončila, scénář jí ještě nasadí nějakou korunu, která vás dorazí (v dobrém slova smyslu).

Vybíjená nenabízí jemný humor, na druhou stranu platí i to, že jeho situační vtípky nejsou trapné ale opravdu k smíchu. Zvládnout něco podobného není zrovna lehké. Naštěstí, když je scénárista (a režisér v jedné osobě) šikula a dokáže využít všeho, co už někde jinde viděl, pak se to podaří. Pokud k tomu ještě přizve vynikající herecký ansábl (kromě standardních charakterů uvidíte v kameo rolích Hanka Azariu, Lance Armstronga, Chucka Norrise, Williama Shatnera nebo Davida Hasselhoffa), tak to už rozhodně není co řešit. Vybíjenou prostě musíte vidět, jinak si vážně pořádnou pecku do hlavy zasloužíte.

Proč byste měli film vidět?
  • Protože se opravdu nasmějete.
  • Protože je skvěle obsazený.