Dneska je čtvrtek, 18.04.2024, svátek má Valérie, venku je 2°C, 58 online
TV 06:15:58

2004
10487x
15.12.2005

Vánoce naruby - Christmas With The Kranks

Můžete peskovat nad mnoha věcmi, které se vánoc týkají. Snad nad tím, že pár dní před Štědrým dnem vás v obchodech čeká skoro boj o život, možná nad tím, že v posledních letech nás místo bělostné sněhové pokrývky „těší“ spíše déšť. Pokud na to máte náturu, pak si něco špatného na vánocích najdete. Jenže přiznejme si, že jde skutečně o nejhezčí období v roce, kdy jsou všichni (nebo alespoň většina) lidé milejší, nálada je lepší a radosti v jednom dni je skoro stejně jako za půl předchozího roku. K svátečnímu období neodmyslitelně patří i několik filmů. Alespoň já si tedy nemohu představit vánoce bez Popelky, Mrazíka, ale také sérii Sám doma (respektive mám rád první dva díly) a Vánočních prázdnin. Už delší dobu se neobjevil další titul, který bych do své vánoční sbírky zařadil. Nevím, zda tam budou mít Vánoce naruby své stálé místo, ale nebudu vůbec proti se na ně před svátky podívat.

Nemohu říct, že by Vánoce naruby byly filmový klenot, jde o naprosto standardní komedii. Současně se jim však daří vytvořit příjemnou vánoční atmosférou, díky povedenému vizuálním ztvárnění, které sází na klasické motivy – zasněžená ulice plná roztomilých domů ozdobených pestrobarevnými světly nebo obrovské vánoční huňaté stromky. Díky tomu, že ve vás film skutečně probudí (pokud nejste škarohlídi) vánoční náladu, odpustíte mu i morální poselství. Respektive, odpouštět není co, kdy jinde než o vánocích bychom si měli neustále připomínat, že rodina a přátele jsou pro život naprosto nezbytní a důležití a bez nich by vánoce nebyly to, co jsou.

Krankovi jsou klasický pár středního věku. Luther (Tim Allen) je úspěšný úředník a Nora (Jamie Lee Curtis) žena v domácnosti, která lpí na rodině. Vánoce jsou pro ně jedním z nejdůležitějších období v roce a logicky je tak tráví se svou dcerou Blair (Julie Gonzalo). Ale ta se tento rok chystá do Jižní Ameriky, jakožto členka Mírových sborů. Její rodiče se rozhodnou, že vánoce budou jednoduše ignorovat. Jenže, ono to není tak lehké. Hlavně, když vás obklopují lidé, kteří tyto svátky bezmezně milují. V jejich čele stojí Vic Frohmeyer (Dan Aykroyd). Ten, když chce, aby na každé střeše byl obří sněhulák Frosty, pak toho dosáhne…

Jistě, že nakonec vše skončí tak, že se Blair vrátí a dojde na výjimečnou vánoční oslavu. V podstatě z tohoto motivu těží celá druhá polovina filmu. Krankovi musí za pár hodin stihnout zvelebit dům, připravit večírek, a to vše tak, aby jejich dcera nepoznala, že vánoce slavit nechtěli. Díky solidaritě sousedů se jim to nakonec podaří a my už se můžeme jen těšit na sladké finále, kdy se mají (téměř) všichni rádi a vše končí dobře. Přestože, že v nesezónním filmu bychom to mohli odsoudit jako zápor, ve vánoční komedii je takový konec povinností.

Příjemné jsou výkony Tima Allena (už je na vánoční komedie specialista), Jamie Lee Curtis a Dana Aykroyda, a přestože v jiných svých projektech podávají často výraznější výkony, ani tentokrát si ostudu nedělají. Některé gagy jsou napsány mírně nešťastně (což mě překvapuje, když na scénáři pracoval mistr rodinných komedií Chris Columbus), ale právě tato herecká trojice tyto situace zahraňuje. Díky nim se nakonec titul vyvaruje většině trapností, kterými často bláznivé komedie disponují.

V celkovém výsledku to dopadlo dobře. Vánoční soundtrack, okouzlující obrazové ztvárnění a talentovaní herci film zachraňují. Jeden bod navíc si film zaslouží za to, že se mu daří navodit vánoční atmosféru.

Režie: Joe Roth
Hrají: Tim Allen, Jamie Lee Curtis, Dan Aykroyd, M. Emmet Walsh, Elizabeth Franz, Erik Per Sullivan, Cheech Marin, Jake Busey, Austin Pendleton, Tom Poston, Julie Gonzalo, René Lavan, Caroline Rhea

Vánoce travím...