Dneska je čtvrtek, 25.04.2024, svátek má Marek, venku je 2°C, 163 online
TV 06:31:51

2005
10970x
14.03.2006

Utržený ze řetězu - Danny the Dog/Unleashed

Akční film. Pokud hodláme sledovat titul, který patří do tohoto žánru, čekáme hlavně a především divoké honičky v autech, zběsilé přestřelky a rychlé pěstní souboje. Příběh? Dobrá, dobrá, nějaký by měl být. Ale většinou je jeho hlavní funkcí, aby slepil dohromady sérii akčních scén. Utržený ze řetězu je akční projekt, jenže ne obyčejný. Jedné z hlavních rolí se ujal Morgan Freeman. To napoví, že nejde jen o obyčejný biják, který sází na to, že rozbíjení hlav bude co nejefektivnější. Hlavního arcislizouna ztvárnil Bob Hoskins, který také není zrovna častým jménem v titulcích akčních filmů. Hlavní role Dannyho sice připadla Jet Liemu, který naopak kope rád, dobře a často. Ale i když by bylo očekávatelné, že on se bude starat o likvidování záporáků a Morgan Freeman a Bob Hoskins si vezmou na starost charakterní herectví, není tomu tak. Mrštný Asiat se jim stává rovnocenným spoluhráčem a ukazuje, že je vybavený nejen fyzicky, ale že zvládne uvěřitelně podat i psychologicky hlubší postavy.

A tentokráte to bylo potřeba. Příběh Utrženého ze řetězu z pera Luca Bessona je totiž mírně přehnaný, ale zároveň také netradiční a promyšlený. Danny (Jet Li) byl od dětství vychovávaný Bartem (Bob Hoskins), který se sice nechá nazývat jeho strýčkem, ale ke svému svěřenci se chová jako ke zvířeti. Jedná s ním jako se psem a současně od něj vyžaduje jen to, aby poté, co mu sejme obojek, zabil každého na koho mu ukáže. Až svůj úkol splní, je zavřen do své klece. Danny neumí číst, psát, ani řádně mluvit, zvládá jen několik základních frází. Nikdy nic podobného ke svému životu nepotřeboval. Musí být rychlý a silný. To je vše, co je po něm žádáno. Jednoho dne je, ale Bart postřelen a Danny uprchne pryč v domnění, že je jeho pán mrtvý. Shodou okolností se dostává ke slepému ladiči pian Samovi (Morgan Freeman) a jeho nevlastní dceři Victorii (Kerry Condon). Teprve tady pozná, co je to „být“ člověkem.

Můžeme diskutovat o tom, na kolik je děj uvěřitelný, ale jasné je to, že zápletka je originální a poskytuje dostatek prostoru pro herectví i akční scény. Určitě není překvapením, že Morgan Freeman je výtečný jako ostatně téměř vždy. Ale nejvíce mě okouzlil Jet Li. Jeho Danny, který se s dětinskou naivitou a roztomilostí seznamuje s reálným světem, je výtečný (scény, ve kterých se jako malý kluk schovává pod postelí, jsou bezchybné). Kerry Condon je jediným výraznějším ženským elementem ve filmu, ale není jen sympatickým doplňkem ústřední trojice, avšak dobrou hereckou partnerkou. Ano, kvalit ostatních ústředních postav nedosahuje, ale s ohledem na její věk se nebojím prohlásit, že za pár let z ní bude vynikající herečka. Bob Hoskins sice nebudí strach svým vzhledem, ale díky tomu, že Bartovi vdechl notnou dávku slizkosti, úlisnosti, ale také brutality, je záporák, kterého zákonitě nenávidět musíte.

Jako drama Utržený ze řetězu funguje. A jak je na tom akce? Vůbec ne špatně. Jet Li už se sice pomalu vzdává kariéry akční hvězdy (ještě se můžeme těšit na Fearless), přesto neztrácí formu a stále dokáže dechberoucí kousky. Tentokrát není frekvence bojových scén tak častá, ale upřímně to vůbec nevadí, díky hereckému koncertu hlavních představitelů. Kromě toho, pokud přece jen budete toužit po pořádné bitce, tak se ke konci dočkáte.

Utržený ze řetězu ještě pořád patří do žánru akčního filmu. Jenže na rozdíl od drtivé většiny svým konkurentů má duši. A díky tomu se dostává před ostatní, i když byste našli tituly, kde jsou bojové scény choreograficky lépe zvládnuté. Ovšem tentokráte vás bude zajímat, jak budou hlavní hrdinové prožívat své osudy a nejen to, kolik zářezů na pažbě si udělají.

Režie: Louis Leterrier
Hrají: Jet Li, Morgan Freeman, Bob Hoskins, Kerry Condon, Vincent Regan, Dylan Brown, Tamer Hassan, Michael Jenn

guest RE: Dany ťů dog