Dneska je pátek, 29.03.2024, svátek má Taťána, venku je 11°C, 172 online
TV 09:16:00

2006
9835x
30.01.2007

Undisputed II: Last Man Standing

Pokud byste tento film hledali v policích českých videopůjčoven, budete pátrat marně. Narazil jsem na něj jen náhodou, když jsem brouzdal svými oblíbenými zahraničními stránkami, které se zabývají tituly s tématikou bojových umění. Velmi kladné reakce diváků mě přesvědčily, že je o co stát. Vřele doporučuji spolehnout se na některé z internetových obchodů s DVD a tento film si objednat. Zatím se totiž nezdá, že se Undisputed II do české distribuce vůbec dostane. A je to nesmírná škoda, protože opravdu stojí za to. Naneštěstí, zatím nám nezbývá než využít služeb kreditní karty a pilovat své znalosti angličtiny, protože české titulky na DVD nejsou.

Ale dost stěžování si, teď pár základních informací. Undisputed II je pokračování filmu Neporazitelný s Wesley Snipesem, který vyšel v roce 2002. Nebyl to zrovna velký hit, diváky příliš nenadchl, šlo jen o průměrné vězeňské drama s prvky akce o boxerovi, který se musí vypořádat s životem za mřížemi. I přes hvězdné obsazení (zmiňovaný Snipes nebo Ving Rhames) se závratné výdělky nekonaly. Přesto o čtyři roky později vyšel na DVD další díl. Ten je sice nízkorozpočtový a nedočkáte se žádných celebrit, které berou 20 milionů dolarů za to, že pronesou ve filmu čtyři věty. Přesto nejde o žádnou třikrát převařenou nastavovanou kaši, ale o pokračování, které překonává svého předchůdce.

Je to opravdu tak. Příběh je sice plný klišé, ale v ostatních ohledech je vše zpracováno na nejvyšší úrovni. Obsazení kralují dvě osoby. Michael Jai White a Scott Adkins. Jejich jména zatím nejsou tak proslulá, jak by si zasloužili, ale ani jeden z nich není ve filmovém světě nováčkem. Každý z nich je specialista na akční tituly. Michaea Jai Whitea (který je držitelem černého pásu v sedmi bojových umění a vítězem desítek prestižních soutěží bojových sportů) jste mohli vidět například v Silver Hawk nebo Lovci policajtů (hrál také hlavní roli ve filmu Spawn a objevil se i v Kill Billovi 2, ale scéna s ním byla bohužel vystřižena). Scott Adkins má zkušenosti z Hong Kongu, kde spolupracoval s nejproslulejšími hvězdami v oboru (například s věhlasným choreografem Yuenem Wo Pingem), vidět jste ho mohli třeba ve skvělém akčním dramatu Utržený ze řetězu.

Undisputed II: Last Man Standing je také akční drama. Ale originální prvky byste ve scénáři hledali těžko. White hraje boxerského šampióna v těžké váze Chamberse, jehož sláva pomalu upadá a on se musí spoléhat na výdělky z reklamy. Jednu (jak jinak než na alkohol) natáčí v Rusku. Tam je na něj ovšem ušita „bouda“ a on je poslán do vězení, které ovládá Uri Boyka (Scott Adkins), zdejší hvězda nelegálních zápasů. Ukáže se, že důvodem uvěznění Chamberse je to, aby se právě s Boykou utkal. Další vývoj už asi odhadnete – odmítání, boj, zmanipulování zápasu, trénink zdejším podivínem, finální střet.

Tvůrcům se musí přičíst k dobru, že jsou si vědomi toho, že přílišná snaha o hlubokomyslné drama by vyšla naprázdno, takže se spíše věnují akčním sekvencím. A ty jsou skvělé. To není žádné přehánění, za mou „kariéru“ filmového diváka už jsem viděl desítky a desítky akčních filmů, ale jen málokterý z nich měl tak poctivě zpracované souboje. Jsem nesmírně vděčný, že nedošlo na používání závěsných lan (nejsem zrovna fanouškem trendu, který spočívá v tom, že se herci prohánějí po zdech a zvládnou osm kopů v jednom výskoku), ale spoléhá se na fyzické dispozice aktérů. Ovšem ti jsou vybaveni tak, jako málokdo. Bitky kombinují box, thajský box, kickbox a wrestling, ale také jsou do nich zakomponovány různé akrobatické prvky. Překvapivě to nepůsobí přehnaně, ale přidává to akčním sekvencím na atraktivnosti. Je až s podivem, že choreografii bojových scén nevytvořil Asiat, protože v takhle vypiplaných bojových scénách mají většinou prsty oni. Na starosti je měl J.J. Perry, který je zkušený kaskadér (Král Škorpion, xXx: Nová dimenze, Blade nebo seriál Alias), ale i akční herec (Mortal Kombat Conquest). Jeho léta zkušeností s bojovými sporty se vyplatila a výsledkem spolupráce White, Adkins a Perry jsou jedny z nejlepších soubojů v akčních amerických filmech vůbec a vysoký nadprůměr i ve srovnání s hongkongskými projekty.

Přestože to, že Undisputed II byl natáčen přímo pro video, v podstatě tak nepůsobí. Bojovými momenty by se měly inspirovat kdejaké 100 milionové blockbustery a podobné tvrzení by se dalo použít i pro nasnímání. Kamery během bitek zabírají takové úhly, abyste si připadali jako byste vy sami stáli za provazy a sledovali oba borce a někdy máte skoro pocit, že krev doletí až k vám. Čas od času dojde k oblíbeným „zpomalovačkám“, které přichází v ten pravý moment. I když je kamera dynamická, není zmatené a k tomu, že byste netušili, co se vlastně děje a kdo koho bije po hlavě, nedojde snad vůbec.

Díky vizuálním zpracování se daří navodit i atmosféru bezvýchodnosti a marného odboje proti zdejšímu zkorumpovanému vedení. Věznice je vylíčena v temných barvách a všudypřítomná špína celkový nepříjemný dojem z tohoto místa jen podtrhuje.

Trošku zbytečný je až příliš sentimentální konec a momenty, ve kterých spoluvězni zběsile tleskají svému hrdinovi a skandují jeho jméno. Podobné chvíle ocení americký divák, ale chladnější Evropané mají ještě problémy tuto „přesládlost“ překousávat. Ovšem podobných chvilek není příliš a nejsou až tak vyhrocené, takže to lze v klidu přejít.

Z filmu (a především jeho akční a vizuální stránky) jsem vysloveně nadšený, děj už tak třpytivý není, ale to Undisputed II nějak výrazně na kráse neubírá. Z čeho jsem zklamaný je to, že čeští distributoři zásobují videopůjčovny desítkami filmů s kdysi slavnými akčními hvězdami, které v současné době vypouštějí takové škváry, že se u nich divákovi udělá v lepších případech mdlo, ale tak kvalitní kousek jako Undisputed II: Last Man Standing nechají bez povšimnutí. Ostuda pánové distributoři, ostuda. Měli byste se poučit, do čeho investovat a do čeho ne.

Režie: Isaac Florentine
Hrají: Michael Jai White, Scott Adkins, Eli Danker, Ben Cross, Velizar Binev, Michael Elenov, Maria Iieva, Daisy Lang

Už jste si něco objednali ze zahraničních internetových obchodů?