Dneska je čtvrtek, 25.04.2024, svátek má Marek, venku je 11°C, 163 online
TV 16:10:08

2009
6147x
22.06.2009

Terminator Salvation

Druhý díl Terminátora je považován za jedno z nejlepších filmových sci-fi, které jsme kdy mohli na vlastní oči vidět. A málokterý režisér má tolik odvahy, aby si dovolil navazovat na legendu takového kalibru. Je to spíše „sebevražda“, protože, i když se snažíte, seč můžete, zarytí fandové Vás stejně obvykle roznesou na kopytech a jestliže z Vás něco zbude, tak se o to postarají filmoví kritici.

Režisér třetího dílu Johnathan Mostow to ví a uchopil látku po svém, přidal na humoru, zvolil vlastní osobitou formu, která sice nekopírovala předchozí styl, ale na druhou stranu neurazila a pobavila. McG měl situaci ještě složitější. Dostal dvě stě milionů, scénář zasazený do roku 2018, Christiana Balea a Sama Worthingtona. Jeho úkolem bylo natočit úspěšný spektákl, který otevřete vrátka pro novou trilogii.

McG není špičkový režisér, je to specialista na rozjívené taškařice jako Charlieho andílci, popřípadě si vydělává klipy. Usadit ho na režisérskou sesli bylo rozhodnutí zvláštní, zarážející, ale osobně mohu říct, že mě překvapil. Podařilo se mu vytvořit temný postapokalyptický svět plný zmaru deprese a beznaděje, podařilo se mu vytvořit příjemný letní blockbuster a podařilo se mu zviditelnit herce, který má velkou budoucnost (Sam Worthington). Navázat na silnou dějovou linii, která skrze předchozí filmy prochází, to ovšem nezvládl.

Děj čtvrtého dílu je trošičku plošší, mnohem méně se tu filozofuje a dialogy vyznívají poněkud na prázdno. Je to trošku škoda, protože v ostatních ohledech je Terminar Salvation vysoce nad průměrem.

Je zasazen do roku 2018, v době, kdy je konflikt mezi Skynetem a lidmi v plném proudu. John Connor (Christian Bale) ještě není vůdcem odboje, byť mu lidé naslouchají. Jeho žena Kate (Bryce Dallas Howard) je těhotná a pracuje pro Odboj jako lékařka. Do centra dění se ovšem dostává někdo jiný, tajemstvím opletený Marcus (Sam Worthington).

Pokud se v universu Terminátora vyznáte, dočkáte se spousty narážek na ostatní filmy ze série. Ale současně je tu i několik novinek. Představí se nové postavy, nové stroje, McG se jednoduše snaží tak něco nabídnout.

Jde to na přímo, bez otálení, servíruje poctivou hutnou dávku akce, je tu spoustu přestřelek, honiček, výbuchů, Terminator Salvation neubírá na tempu, ale bohužel v té rychlosti prostě zapomíná na to, že nejde jen o vynikající technické zpracování a adrenalinovou zábavu, ale také o to, že jsme byli zvyklí na spoustu zamyšleníhodných otázek, které by měl děj přinést.

I v tomto ohledu to zčásti zachraňuje Sam Worthington, respektive jeho postava. Marcus Wright je nejzajímavějším charakterem, který film nabídne. Vytvoříte si k němu sympatie, budete s ním cítit, prožívat, budete mu věřit, budete mu fandit. Sam Worthington byl castingovým esem v rukávu a utrhuje si (zaslouženě) podstatnou část pozornosti pro sebe. V podstatě se stávám největším kladem Terminator Salvation.

Film je ovšem velmi precizně zvládnutý i po technické stránce, triky jsou přinejhorším vynikající, akční scény vcelku přehledné a dynamické. Hudba je na tom trošku hůře, bohužel tu chybí nějaký výraznější motiv, který by utkvěl v paměti.

Co se týče tolik omílané účasti Arnolda Schwarzeneggera, řekněme, že se ho dočkáte tak na půl.

Rozhodně nejsem zklamaný, ani rozčarovaný, McG na to jde od podlahy. Trošku pozapomíná na děj, ale zase přidává na tempu u akce. Není to nejlepší řešení, ale pravděpodobně pochopil, že v jeho pojetí by byla hlubší mytologie spíše k smíchu, než aby potěšila. Jinak řečeno, Terminator Salvation funguje skvěle jako svižná letní akční hitovka. Jménu ostudu nedělá, ale na druhou stranu, sérii neposouvá dál.

McG to ale nezpackal tak, jak mnozí prorokovali. Ale naneštěstí, výdělky nejsou tak vysoké, abychom se dočkali ujištění, že se začne pracovat na dalším dílu. Při rozpočtu 200 milionů má v současné chvíli (červen 2009) na kontě něco málo přes 282 a to není dobré… Škoda, Terminátor si ještě další šanci zaslouží.

Režie: McG
Hrají: Christian Bale, Sam Worthington, Moon Bloodgood, Anton Yelchin, Helena Bonham Carter, Jadagrace, Bryce Dallas Howard, Common

Endroo vic akce