Dneska je čtvrtek, 25.04.2024, svátek má Marek, venku je 3°C, 119 online
TV 01:35:18

2008
10872x
10.08.2008

Temný rytíř - The Dark Knight

O Temném rytíři jste prostě slyšet museli, básní o něm kritici (a ti jen tak o něčem nepějí chvalozpěvy), básní o něm diváci, básní o něm každý, kdo měl tu čest ho zhlédnout. I ke mně se tato vlna (respektive tsunami) nadšení dostala a tak byla má očekávání před návštěvou kina hodně, ale opravdu hodně vysoká. A když se na něco tak moc těšíte, obvykle jste z výsledku trošku zklamaní. Jenže to se stává u filmů, které nerežíruje Christopher Nolan. Ovšem Temného rytíře na starosti měl a díky tomu byla má očekávání nejen naplněna, ale překonána.

Batman alias Bruce Wayne (Christian Bale) není žádný obdivovaný superhrdina, jehož billboardy zdobí každý druhý roh a lidé nadšeně skandují, když roztáhne svůj syntetický plášť připomínající netopýří křídla. Pro některé je sice ochráncem spravedlnosti, ale pro další je zločincem, který patří za mříže stejně jako ti, které stíhá. Naštěstí jsou mu politici ve městě víceméně nakloněni a silného zastánce má v policejním poručíkovi Gordonovi (Gary Oldman). Stejně tak s ním sympatizuje i nový státní návladní Harvey Dent (Aaron Eckhart), který je současným přítelem Brucovy lásky Rachel (Maggie Gyllenhaal). Batman se tak stává tím, který si v honbě za spravedlností může dovolit nerespektovat pravidla.

Ovšem zatímco policie ho nechává dělat jeho práci, mafie z něj zrovna nadšená není. Ale nejsou schopni se Batmana zbavit. Dokud se neobjeví psychopatický Joker (Heath Ledger), který zaplete Batmana do komplikované hry, ve které poteče mnoho krve nevinných.

Joker je sice šílenec, ale šílenec s dobře fungujícím mozkem. Rád si hraje, hlavně s lidmi, výbušninami a noži. Nezajímají ho peníze, má jiné cíle a za těmi si jde přes mrtvoly a není jich málo. Scénář nám několikrát dokáže, jak má vše dobře promyšlené. Ale veškeré dějové zvraty jsou pochopitelné a dobře vysvětlené.

U stopáže delší než dvě a půl hodiny jsem se obával toho, že se Temný rytíř nevyhne hluchým místům a dlouhým psychologickým dialogům o všem a o ničem, ale nic takového. Hned od začátku startuje akční jízda, která neztrácí na tempu a nabídne pár hodně zajímavých scén. Ale promluvy mezi postavami nejsou odsunuty na druhou kolej, plynule se prolínají filmem a obvykle mají divákovi co říct. Dialogy nejsou laciné a prvoplánovité, ale vždy jsou „o něčem“.

Nolan také šťastně zvolil herecké osazenstvo, Christian Bale předvedl, že mu postava Batmana sedí už v Batman začíná a tentokráte to jen potvrdil. Stejně tak nezklamali i další herci, kteří se objevili už ve zmíněném filmu, tedy Gary Oldman, Morgan Freeman a Michael Caine. Nově se představila Maggie Gyllenhaal (která nahradila Katie Holmes) nebo Aaron Eckhart. A samozřejmě je tu výtečný Heath Ledger. Určitě víte, že ten se premiéry už nedožil, ale malou útěchou budiž to, že jeho ztvárnění Jokera je natolik unikátní, že se nesmazatelně zapsal do filmového světa. V poměrně výrazné roli se objeví i Eric Roberts, který předvedl, že je neprávem obsazován hlavně do „béčkových“ filmů, které jsou všechno, jen ne zábavné a kvalitní.

Postav se na scéně pohybuje poměrně dost, ale v podstatě se neobjeví nikdo, kdo by zde neměl své místo. Všichni jsou ve filmu s určitým účelem a ten plní. Temný rytíř trošku postrádá silnější ženskou postavu, Rachel není „šedá myška“, ale není dost výrazná, aby se stala jednou z těch zajímavějších postav. Proto určitě potěší zvěsti (zatím naneštěstí nepodložené), že v dalším pokračování by se konečně mohla objevit Catwoman.

Temný rytíř vydělává a vydělává, láme rekordy a není divu. V současnosti se drží v žebříčku nejlepších filmů na www.imdb.com (Internet Movie Database) na nejvyšší pozici s více než 216 tisíce hlasy. A není divu, nejen, že se jedná o snad nejlepší comicsových film (paradoxně s minimem comicsových prvků), který prozatím vznikl, ale jde o jeden z vůbec nejlepších filmů, které zatím vznikly.

Režie: Christopher Nolan
Hrají: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal, Michael Caine, Morgan Freeman, Eric Roberts, Gary Oldman, Michael Jai White

Temný rytíř...