2005
11654x
08.02.2006
Swaii

Svěrací kazajka - The Jacket

Od filmu začínajícího slovy: ,,Bylo mi 27 když jsem poprvé zemřel‘‘ očekáváte již od samého začátku hodně. A v úvodní hodině toho taky hodně dostanete.

Adrien Brody jako Jack Starks příslušník americké armády je roku 1991 ve válce v Zálivu zasažen střelou do hlavy, kterou na něj vypálí malý irácký chlapec. Překvapivě to přežije a z války se vrací s poškozením mozku projevujícím se ztrátou paměti. Na cestě zpět potkává mladou ženu s dcerou,kterým pomůže spravit auto a následně se nechává svézt neznámým řidičem. Nebyl by to ale pořádný film, kdyby hlavní hrdina neměl velkou kupu smůly. Řidič při silniční kontrole zabíjí policistu a nechává na místě ležet raněného Jacka a zbraň.

Jack je sice odsouzen, ale s ohledem na jeho poškození mozku je umístěn do psychiatrického zařízení. Tam potkává dalšího pacienta Mackenzieho, kterého excelentně zahrál Daniel Craig (i když mi místy trochu připomínal Brada Pitta v roli šílence ve filmu 12 opic). Mackenzie pomůže Starksovi proniknout pomocí experimentální léčby doktora Beckera do cestování v čase,a tak se Jack ocitá v roce 2007 kde znovu potkává onu malou holčičku, která už ovšem dospěla (Keira Knightley).

A právě tady je nejvíce zjevné, že Svěrací kazajka je film, který diváka nenechá jen tupě sledovat děj, ale žádá od něj aby trochu spolupracoval. Záběry kdy Becker Jacka Starkse napumpuje léky, narve do kazajky a zavře do jednoho boxu v ústavní márnici jsou sice stejně působivé jako efektivní pohled dovnitř Jackovy duhovky, zároveň ale díky neustálým přeskokům v letech, musí divák sám zapojit mozek svůj, což ovšem není úplně na škodu.

Snímek Svěrací kazajka patří určitě mezi ta díla, která ve vás po jeho shlédnutí zanechá na chvíli zvláštní pocit, i když je stejně tak možné že za dalších pět minut na film klidně zapomenete. Hlavní roli v tom hraje okolnost, že po ambiciózní úvodní hodině film začne trochu klopýtat a zapadat do klišé, vše to ale nakonec zachraňuje velmi dobře odvedená práce herců, ať už Adriena Brodyho, nebo již zmíněného Daniel Craiga.

Scénář: Massy Tadjedin

Režie: John Maybury
Hrají: Adrien Brody, Keira Knightley, Daniel Craig, Kris Kristofferson, Jennifer Jason Leigh