Dneska je čtvrtek, 25.04.2024, svátek má Marek, venku je 11°C, 150 online
TV 16:14:25

2006
11664x
18.02.2007

Super náhradník - She's the Man

Už legendární komedie „Někdo to rád horké“ ukázala, že když vezmete kvalitní herce, pak je scénář může vsadit i do role opačného pohlaví a oni si s tím hravě poradí a ještě vykouzlí opravdu vtipné momenty. To se podařilo i o něco mladší Tootsie, ve které byl také hlavním hrdinou muž, který byl shodou okolností donucen stát se „ženou“. Samozřejmě, že tento námět je poměrně často využíván i dnes. Je pravda, že o jemnosti humoru z obou zmíněných filmů si mohou nechat projekty jako Někdo to rád blond, jen zdát, ale tím není řečeno to, že by snad nedokázaly pobavit.

Sympatickým překvapením je, že Super náhradník nevyznává laciné fekální fórky (řekněme si to na rovinu – většina dnešních komedií pro teenagery sází na to, že sperma stříká horem dolem, žvýkají se psí lejna a dějí se další věci, u kterých se nejednou zvedne člověku „kufr“), ale naopak téměř maximálně těží z toho, že mladá dívka je nucena přežít v mužském světě, kde se přece jen na určité věci nahlíží jinak.

Onou mladou ženou je Viola (Amanda Bynes), která se poté, co je rozpuštěn dívčí fotbalový tým, rozhodne pro dost neortodoxní řešení. Nastoupí místo svého bratra na školu, jejíž fotbalisti se mají za pár týdnů utkat se svěřenci jejího bývalého trenéra. Štěstím je, že jsou s bratrem Sebastianem (James Kirk) dvojčata. Stačí tak zásah homosexuální kamaráda - kadeřníka, který provede pár úprav a z Violy se stává Sebastian. Jenže plán, který spočíval v tom, že Viola stráví pár dní na škole, zvítězí nad těmi, kteří nevěří, že dívky mají ve fotbale co dělat a vše se vrátí do normálu, nefunguje tak, jak by měl. Viola se totiž zakouká do svého spolubydlícího Duka (Channing Tatum), ten ovšem netuší, že kluk, který leží ve vedlejší posteli je vlastně žena. Ovšem to neví ani Olivia (Laura Ramsey), které se Sebastian (respektive Viola v mužském poddání) líbí. Olivia se ale líbí Dukovi. A nejen jemu, ani nesympatickému Malcolmovi (James Snyder) není Olivia lhostejná, takže se rozhodne vyšťourat nějaké tajemství na Sebastiana. Situaci navíc zkomplikuje přítelkyně pravého Sebastiana Monique (Alex Breckenridge), která neustále pronásleduje Violu, v domnění, že jde o jejího bratra.

Je to trošičku složitější, ale co se dá čekat od komedie, která je inspirována Shakespearovským dílem Večer tříkrálový. Jistě, vše je upraveno tak, aby to oslovilo dnešní mládež, takže tu máme prostředí fotbalových hráčů, ale současně si děj zachovává promyšlenost a preciznost.

Zpestření v podobně fotbalových zápasů, které jsou nasnímány dynamickým stylem, jenž sází na zpomalené záběry, netradiční úhly atd., přijde k duhu. Je sice vidět, že Amanda Bynes není zrovna velká fanynka míče (a to poznám i já, který není zrovna oddaný fanoušek tohoto sportu), ale Channing Tatum kope jedna radost (zajímalo by mě, jestli je něco, co tento kluk neumí, v Let´s Dance ukázal, že zvládá skvěle tancovat, v tomto filmu zase působí jako zkušený fotbalista…).

pic

Ale o kopanou tu jde až v druhé řadě. Hlavní pozornost je věnována tomu, jak se Viola vypořádá s tím, že se dostane do prostředí, které jí je naprosto cizí. Nakonec se ovšem ukazuje, že my tvrdí nekompromisní chlapi umíme také dát city najevo, i když to děláme neradi. Amanda Bynes se sice zbytečně šklebí a přehrává, ale když je dáte dohromady s Channigem Tatumem, který sází spíše na umírněnější herectví, dočkáte se zajímavých momentů.

Je opravdu úctyhodné, že se scénář nesnaží za každou cenu podbízet publiku lacinými a hlavně nechutnými fóry. Maximální úchylností je to, když Viole vypadnou tampóny z batohu a ona si jeden z nich strčí do nosu, aby vysvětlila, proč je má. A to je ve srovnání s většinou dnešních teengerovských komedií opravdu hodně jemné pojetí. Dokonce ani kamarád gay není vyhublý uvřískaný zženštilý typ v růžovém bolerku, ale naprosto obyčejný kluk. Nic tu není hnáno do extrému, sází se tu na mírnější pojetí, které je ale ve výsledku mnohem vtipnější než zbytečné přehánění a hrocení humorných situací.

Nabízena je spousta vtipných momentů, které těží ze střetu ženského a mužského elementu téměř maximum. Někdy by to snad šlo o trošku lépe, ale to platí jen o několika málo případech. Pravděpodobně se asi nebudete válet smíchy po zemi, ale příjemně bavit se budete téměř neustále. Tedy, pokud nevyžadujete to, aby se hlavní hrdinové neustále mlátili o zeď do hlavy a zakopávali na každém kroku. Několik takových chvilek tu je, ale není jich mnoho. Super náhradník je spíše určen pro ty, kteří ocení scény, ve kterých pánové machrují před holkami, aby v zápětí svému spolubydlícímu svěřili to, že vlastně není úplně nedůležitější, aby holka měla hýžďovou oblast podobnou šťavnatému jablku, ale je pro ně taktéž podstatné, aby si mohli s holkou i promluvit.

Super náhradník se nese ve stylu komedií jako je například Deset důvodů, proč tě nenávidím (taktéž inspirované Shakespearovým dílem), ale je o něco rozjuchanější a vtipnější. Nabízí jak slušný příběh, tak humorné momenty. A to je mnohem více, než může poskytnou většina konkurence.

Režie: Andy Fickman
Hrají: Amanda Bynes, Channing Tatum, Laura Ramsey, Vinnie Jones, David Cross, Robert Hoffman, Jessice Lucas, James Snyder, James Kirk

Teenagerovské komedie...