TV 00:53:06

2002
Hodnocení čtenáři[6]:
17048x
16.06.2002

Spider-Man

Svatá komiksová trojice je nyní kompletní. Po Supermanovi a Batmanovi se na plátnech kin konečně objevuje i přední superhrdina Marvel comics Spider-Man. Jeho nástup na scénu je nejlepší, neboť během prvního víkendu vydělal v USA rekordních 114 miliónů dolarů.

Je to neuvěřitelné, ale od vydání prvního čísla Spider-Mana uplynulo již čtyřicet let. U zrodu stál král komiksu Stan Lee, který mimo jiné pro nakladatelství Marvel vymyslel i X-Men, Fantastic Four, Hulka, Thora, Daredevila či Iron mana. Kostým, který se od šedesátých let v podstatě nezměnil, pak pochází ze štětce malíře Steva Ditka. Průběhem času si Spider-Man získal mnoho fanoušků a podle některých statistik to je nejoblíbenější superhrdina vůbec. Začal vycházet hned v několika řadách a vystřídalo se na něm mnoho tvůrců zvučných jmen. Za všechny budu jmenovat alespoň Todda McFarlena, který vymyslel Spawna; tento hrdina se také dočkal převedení na filmové plátno, ale adaptace se moc nepovedla, tvůrci snímku nedokázali vystihnout atmosféru komiksu. V současné době se uvažuje o tom, že by do jedné série Spider-Mana nastoupil režisér Kevin Smith (z poslední doby Dogma nebo Jay a Mlčenlivej Bob vrací úder). Vznikli také celkem tři animované seriály, ten poslední z roku 1995 nyní vysílá Fox kids, a několik hraných filmů, kde poskakuje chlápek v pyžamu a houpe se na provaze, nemůžu si pomoct, ale takhle to ne mě působí. Tyto snímky se nedají vůbec sledovat, kvalita je tak mizerná, že by se za ní styděl i Ed Wood. Satisfakce přišla až nyní.

Děj filmu se liší od komiksu pouze v drobných detailech, režisér Sam Raimi (Evil dead, Armáda temnot, Rychlejší než smrt) vypráví příběh od úplného začátku, kdy maturant Peter Parker (Tobey Maguire) získal díky kousnutí geneticky upraveného pavouka superschopnosti. Dříve byl Peter docela obyčejný šprt, který žil u starostlivého strýce a tety a byl zamilován do spolužačky Mary Jane (Kirsten Dunst), tento vztah je hlavním motivem snímku, ale nyní se jeho život významně změnil. Postupně objevuje své nové schopnosti a stává se z něj, poté co de facto zapříčiní smrt strýce, muž se dvěma tvářemi, stává se z něj Spider-Man. Ale není tu sám, kdo má dvojí identitu. Norman Osborn (Willem Dafoe), excentrický milionář a zároveň otec Peterova spolužáka Harryho, na sobě vyzkouší novou, jeho laboratořemi vyvíjenou látku, aby dokázal její účinnost a tím si udržel smlouvu s armádou, která chce zrušit kontrakt. Získává kromě obrovské síly i druhé ďábelské já, které s ním neustále zápasí o nadvládu nad tělem. Druhá Normanova osobnost má jméno Green Goblin a terorizuje New York.

Výrazným kladem je režie Sama Raimiho, který je pro vyprávění komiksových příběhů zrozený. Jako fanoušek Spider-Mana (prý má ještě stále vyvěšený plakát s tímto superhrdinou ve svém pokoji) přesně ví, jak má příběh podávat. Podařilo se mu výborně vystihnout atmosféru komiksových dobrodružství Spider-Mana a vytvořit tak pravděpodobně jednu z nejvěrnějších komiksových adaptací. Blade i X-meni jsou za poslední dobu nejlepší komiksové snímky, ale duch originální verze zde nebyl vystižen. Zatímco Blade je pojat videoklipově, X-meni vsází na charakteristiky hlavních hrdinů a akční sekvence tomu pouze sekundují. Spider-Man je čistě komiksový a to se vším všudy, při sledování má člověk občas pocit jakoby listoval stránkami nového čísla Amazing Spider-Man. Děj plyne lehce a nenaleznete zde žádné nudné pasáže. Sam Raimi vás baví od začátku až do úplného finále; zajímavé jsou i závěrečné titulky, kde mimo jiné zazní hudba z prvního animovaného seriálu. Je zábavné sledovat jak Peter Parker objevuje své schopnosti v první půli filmu i Spider-Manovi kousky v druhé části.

Tobey Maguire se role chopil výborně a vdechl Peterovi Parkerovi přesně ty vlastnosti, pro které je obdivován na stránkách komiksů. Divák se s hlavním hrdinou může snadno ztotožnit, protože Peter je obyčejný kluk, který má problémy se ženami a má strach vzít na sebe zodpovědnost, kterou musí jako Spider-Man převzít, není to žádný kamenný, emoce postrádající drsňák, jemuž se všechno povede hned na poprvé a bez jediné chybičky. To by byla nuda a ta v tomhle filmu rozhodně není. Tobey Maguire dokáže Spider-Manovi přesvědčivě vtisknout přátelský lidský rozměr, díky kterému ho mají všichni rádi.

Normana Osborna/Green Goblina si zahrál Willem Dafoe a podal také dobrý výkon. Výborné je, že tato postava není úplně záporná, vždy tu probíhá nelítostný vnitřní boj. Ďábelská smích, který ke Green Goblinovi neodmyslitelně patří, je pěkně ujetě zlomyslný. Kirsten Dunst předkládá svou Mary Jane rovněž bez chyby a vydatně Tobey Maguiremu sekunduje. Z dalších hereckých představitelů stojí za zmínku snad ještě Bruce Campbell (Evil dead, Armáda temnot, seriál Brisco County jr.), jenž ztvárnil komentátora zápasů, na kterých Peter bojoval, když si potřeboval vydělat peníze. Je to právě on, kdo vymyslí přezdívku Spider-Man.

Největší práci ovšem odvedli tvůrci speciálních efektů. Ve starších filmech působily všechny scény, kde se Spider-Man houpal na svých pavučinách vyloženě směšně, protože neexistovala technika, pomocí níž by se vše dalo realizovat tak, aby Spideyho pohyb vypadal věrohodně. Takový Batman to má jednoduché. Chodí si a maximálně skáče nebo jezdí ve svých batmobilech, batmotorkách, battříkolkách apod. Jenže Spider-Man se pohupuje, což je nesmírně složité. Spása pro Pavoučího muže (tento název se objevil na několika plakátech, nám jen zbývá doufat, že překladu na video se ujme nějaký komiksů znalý jedinec) přišla až s nástupem digitálních technologií. Spideyho pohyb nad městem byl kompletně stvořen v počítači. Kvalita je ovšem kolísavá, některé záběry vypadají úchvatně, ale na jiných je zase hodně vidět, že jsou „made in computer.“ Rušivě naštěstí nepůsobí nikdy.

Jestli máte rádi komiksy, pak je Spider-Man pro vás jasná volba. Tato filmová adaptace vás určitě nezklame a zajisté pobaví. Po obrovském úspěchu na celém světě se již začíná připravovat dvojka a nejlepší zprávou je, že otěží se chopí opět Sam Raimi. Vypadá to, že pro hororové režiséry nastaly zlaté časy. Po Peteru „Pánovi prstenů“ Jacksonovi dobyl kina další filmový génius.

Scénář: David Koepp

Režie: Sam Raimi
Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst, James Franco, Rosemary Harris, J. K. Simmons, Bruce Campbell