TV 04:02:07

2006
Hodnocení čtenáři[3]:
11092x
07.04.2007

Slimák - Slither

Horor nám jako žánr vzkvétá. Ani ne, co se týče kvalitativní stránky, ale spíše pokud jde o kvantitu. Logicky si tak má divák šanci vybírat z široké nabídky, takže pokud chtějí filmaři uspět, musejí (nebo by měli) nabídnout něco, co by zaujalo. Vymyslet originální námět se zdá jako úkol skoro nemožný, takže je tu šance vyrazit dech mrazivou atmosférou (ne moc častý jev), nechutnou brutalitou (velmi častý jev) nebo natočit film, který se nebere až tak vážně a nešetří jak krví, tak černým humorem.

Slimák patří do poslední zmíněné skupiny, která nemá mnoho povedených zástupců. A je příjemným překvapení, že Slither je jedním z nich. Je jasné, že titul, ve kterém jde zhruba o to, že z vesmíru se zřítí nerost v jehož nitru je ukryta mimozemská entita, která infikuje lidská těla, která poté touží sežrat veškeré maso v dosahu (nevyjímaje lidské) vlastně ani nelze brát vážně. To bylo režisérovi a scénáristovi Jamesovi Gunnovi jasné hned od začátku, takže nepsal a netočil standardní horor, ale stylově krvavou komedii plnou černého humoru.

Slimák je krvavý opravdu dost. Ono je poměrně brutální, když je zasaženo celé město a většina jeho obyvatel se pustí do konzumace nejen domácích, ale i divokých zvířat a také sousedů. Odlehčení se nám dostává hlavně skrze vtipné hlášky, kterými zúčastněné postavy nešetří. Zkušení žánroví Fanoušci také ocení utahování si z hororů, které mají ve zvyku uvrhnout malá nudná městečka do spárů zabijáckého hmyzu, zabijáckých plazů, zabijáckých mutantů, zabijáckých mimozemšťanů…

Jsou tu dodržována nepsaná pravidla podobných titulů, takže do středu pozornosti se dostává skupina přeživších, která zahrnuje sympatického policistu (Nathan Fillion), kterému se líbí sexy, ale skromná blondýnka (Elizabeth Banks), doprovází je pohledná brunetka (Tania Saulnier), která ví něco více o útočnících. Dále je tu nepříjemný starosta města (Gregg Henry) a pár dalších charakterů, které ale nedostanou příliš prostoru a skončí nepěknou smrtí jako je rozseknutí na dvě symetrické poloviny nebo s ustřelenou hlavou.

Příběh si pro vás nic překvapivého nechystá a ke konci nezvládá stupňovat atmosféru, takže finální střet s „taťkou slimákem“ (Michael Rocker) postrádá gradaci a než se pořádně nadějete, už se přeživší vydávají vstříc novému životu přes zahradu posetou mrtvolami místních obyvatel. Menší úpravy konce by nebyly vůbec špatné.

Nemůžete od Slimáka chtít, aby se tvářil jako pravověrný horor. Neoznačil bych ho rovnou za parodii, ale spíše za černou komedii. Krev, humor a nadhled, to jsou hlavní ingredience, kvůli kterým filmu odpustíte jak průměrnější speciální efekty, tak plochý scénář.

Režie: James Gunn
Hrají: Nathan Fillion, Elizabeth Banks, Gregg Henry, Michael Rocker, Tania Saulnier, Don Thompson

guest Ptakovian nejvetsi