Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 6°C, 129 online
TV 16:32:51

2005
16188x
27.02.2006

Škola superhrdinů - Sky High

Není vůbec lehké najít dobrou rodinou komedii. Dobře, máme tu Harryho Pottera, ale to je zábava pro hodně drsné rodinky, protože poslední filmy s pubertálním čarodějem atmosférou připomínají temný thriller. Naštěstí se objevil poměrně nepropagovaný titul, který překvapil jak kritiku, tak diváky. A to výjimečně obě skupiny stejně – kladně. Hodně mě zklamalo, že i přes skvělé přijetí (a příjemné finanční výsledky) v USA u nás film putoval rovnou na VHS a DVD, ale s tím už asi nic nenaděláme.

Škola superhrdinů je rodinou komedií, ale také potěší všechny fanoušky comicsů. Podle trošku kostrbatého českého názvu určitě pochopíte, která sorta lidí bude hrát v tomto titulu hlavní roli. Jistě, že ti, kteří byli obdařeni výjimečnými schopnostmi a rádi zachraňují svět. Jsou to přesně oni, kteří zaplňují stránky papírových comicsů. Jenže zatímco takoví X-Meni jsou spíše dramatem, Škola superhrdinů se řadí k titulům jako Úžasňákovi (Sky High je ale samozřejmě hraný film) nebo Fantastická čtyřka, kterou bych se klidně nebál zařadit do žánru akční komedie. Škola superhrdinů se zaměřuje na středoškolský život a comicsově parodický nádech je tu kulisou. Ale velmi důležitou. Pokud bychom si jí totiž odmysleli, tak získáme dobrou komedii se skvělými hereckými výkony, ale chyběla by jí troška originality. Ale naštěstí je tu i zajímavý námět.

Will (Michael Angarano) je na první pohled sympatický dospívající kluk, který řeší stejné problémy, jaké jsme měli i my v jeho věku. Jenže, on má jednu velkou starost navíc. Jeho rodiče Velitel (Kurt Russell) a Raketa (Kelly Preston) jsou nejobdivovanější superhrdinové světa. Logicky se tak od Willa očekává, že půjde v jejich stopách. Také je přijat na Školu superhrdinů, kde by měl patřit mezi premianty. Jenže je tu „malinký“ zádrhel. U Willa se ještě žádné výjimečné schopnosti neprojevily…

Kromě toho, že vás na této střední škole klidně někdo zmrazí nebo tým roztleskávaček tvoří jen jeden člověk (ve skutečnosti herečky dvojčata Malika a Khadijah Haqq), se tu řeší naprosto běžné problémy. Ať už láska nebo dělení do různých skupin (znáte to, buďto jste oblíbení nebo vám strkají hlavu do záchodu), které je podpořeno tím, že jsou studenti oficiálně označeni buďto za hrdiny nebo za parťáky. Will si ještě navíc musí dávat velký pozor na spolužáka Warrena (Steve Strait), jehož matka je superhrdinka, ale otec superpadouch (kterého Velitel dostal do vězení).

Nebudu vám lhát, všechno skončí tak jak předpokládáte – Will se zamiluje do své kamarádky Layly (Danielle Panabaker), která k němu chová hlubší city už dlouho, ale tajně. Z Warrena se stane dobrý kamarád hlavních charakterů. Z outsiderů se stanou hrdinové. Vždyť víte, jak to ve filmech ze střední školy chodí. Naštěstí tu máme spoustu povedených gagů a utahování si z comicsových adaptací, takže vám troška toho klišé nebude vadit. A mimo to, například já jsem ten typ, který má rád, když jsou nakonec kamarádi i ti, u kterých se to nečeká :). Možná jsem naivní a idealistický, ale co, pořád věřím v klasické hodnoty typu přátelství a spol. :).

Herecké výkony už jsem vyzdvihl, ale ne dostatečně. Michael Angarano mě potěšil už v Legendách z Dogtownu, a příjemný dojem ve mně zanechal i teď. Jdou mu jak trošku vážnější okamžiky, tak s přehledem zvládá i ty humornějšího rázu. Stačí jen pár vteřin v záběru a už vám bude sympatický. To ovšem platí i pro Steva Straita, který sice ztvárňuje drsnou postavu, ale i tak bude za okamžik jeden z vašich hlavních favoritů. Nebudu tu jmenovat všechny dospívající, kteří se ujali ostatních charakterů, ale jsou to hlavně oni, kteří vdechují filmu život. Co se týče dospělých, tak ty tu trošku ustupují vzdat, ale i oni potěší tím, že záměrně neberou své role tak úplně vážně. Kelly Preston je roztomilost sama a Kurt Russell jako přátelský tatík také nezklame. K „sežrání“ je Bruce Campbell jako nekompromisní trenér.

A když už jsem se rozjel, tak ve chvále budu pokračovat. Přestože na hollywoodské poměry byl rozpočet filmu poměrně skromný (něco kolem 35 milionů dolarů), tak triky jsou zvládnuty dobře (až na pár drobných zaškobrtnutí). Stejně jako celá vizuální stránka, nezapřou to, že Škola superhrdinů vznikla v produkci společnosti Disney (kulisy, kostýmy jsou laděny do pestrobarevných odstínů). Ale nebojte Sky High je zábavná i pro starší ročníky, které už odrostly rvačkám o hračky.

Mohl bych se rozčilovat nad tím, že se občas dočkáme trošku větší dávky sentimentu, než je pro neamerického diváka zdrávo. Ale film ani tyto scény nebere tak úplně vážně, takže si ve výsledku není na co stěžovat. Naopak v podstatě mohu na film pět jen chválu. Nejvíce mě potěšilo vynikající obsazení, ale i další aspekty Školy superhrdinů mají divákovi co nabídnout. Je toho tolik, že se pro mě tento film stal jednou z nejlepších rodinných komedií za dlouhou dobu.

A mimochodem, pokud se Vám dostane do rukou DVD verze, tak doporučuji dokument ze zákulisí. Uvidíte, že hercům rozhodně smysl pro humor nechybí, a že si natáčení umí užít.

Režie: Mike Mitchell
Hrají: Michael Angarano, Steven Strait, Kurt Russell, Kelly Preston, Danielle Panabaker, Dee Jay Daniels, Nicholas Braun, Kelly Vitz, Malika & Khadijah Haqq, Bruce Campbell, Lynda Carter, Mary Elizabeth Winstead

acidofil RE: FILM DOBRY
guest FILM DOBRYtip
guest COOL Wilkomen5/10