2006
Hodnocení čtenáři[13]:
14187x
23.05.2006
Endroo

Šifra mistra Leonarda - The DaVinci Code

Už když jsem četl knížku, tak jsem si říkal, že by z toho byl superní film. No a když jsem se pak dověděl, že se film opravdu chystá, tak jsem se nemohl dočkat. Reakce kritiků na film byla chladná. Označovali jej, jako těžkopádný, temný, bez špetky humoru. Říkal jsem si, dyť co chtějí, přece to nemá být žádná komedie. Tak jsem jel do kina, abych si udělal svůj názor.

Musím říct, že kritici měli zčásti pravdu. Ze začátku jsem byl z filmu nadšený, hodně scén jsem si při čtení knížky představoval uplně stejně. Jak tak film pokračoval, tak jsem ale začal objevovat ty nedostatky. Jde o to, že ve filmu mi chyběly nějaké detaily, které knížce dávaly smysl. Ale ve filmu mi to chybělo. Na mě snímek působil jako takový dost neuhlazený, rozhádaný. Hodně věcí se tam stalo jakože zničehonic, přitom v knížce všechno mělo svůj důvod. Kdybych neměl knihu přečtenou, tak bych ten film asi vůbec nepochopil. Jako příklad uvedu situaci, kdy ze začátku filmu profesor Langdon nastupuje s detektivem do výtahu a není mu dobře, potí se. Divák by si mohl myslet, že Langdon nemá čisté svědomí. Ale on má ve skutečnosti klaustrofobii, to se ale divák dozví až v půlce filmu. Co mě ale nejvíc na filmu zklamalo, tak to byla absence postupného a logického odkrývání hádanek a jejich řešení. Tato část je na knize ta nejlepší. Díky tomu se kniha čte skoro sama, protože autor vám umožní odkrývat tajemství a poznávat pravdu současně s hrdiny knihy. Jenže ve filmu prostě jen vyjmenovávali fakta a řešení doplňovali automaticky bez přemýšlení. Napětí a vzrušení z odkrývaní záhad tu vůbec nebylo.

Teď se ještě zmíním o hercích. Roberta Langdona hraje Tom Hanks. Taktéž zklamání. Během filmu jsem na jeho tváři nezpozoroval ani náznak nějakých emocí (kromě klaustrofobie - to se aspoň potí). Stejně se tváří, když mu Sophie oznámí, že je hlavní podezřelý z vraždy, stejně se tváří, když na něho někdo míří pistolí a stejně se tváří, když se mu povede rozluštit nějakou hádanku. Pravda, člověk může mít takovou povahu. Ale já jsem si Roberta Langdona představoval v knížce, jako člověka s emocemi. Když už to měl být klidný muž s želvíma nervama, kterého nic nerozhází, tak bych si tam líp uměl představit Antony Hopkinsona. Kdo mi tam ještě nějak nepasoval, tak to je Silas, resp. Paul Bettany. Na jeho místo bych dal spíš Tobina Bella (to je ten šílený chlápek, co vymýšlel "hry" v hororech Saw a Saw 2). Při čtení knihy jsem si Silase představoval přesně takhle.:)

Aundrey Tautou se mi v roli Sophie Neveu líbila. Možná by ještě bylo zajímavé, vidět v téhle roli Rachel Weisz. :) Ostatní obsazení mi celkem pasovalo. Jean Reno v roli policejního komisaře neměl chybu. A Ian McKellen mi v roli Sira Leighta Teabinga taky nevadil.

Co říct závěrem. Chápu, že kdyby filmaři chtěli dát do snímku úplně všechno, co bylo v knize, tak by film trval asi tak 6 hodin. Ale ono málokdy je film lepší jak knižní předloha. Ikdyž knihu můžete "jenom" číst, tak i přesto je daleko bohatší na zážitky, než filmové plátno. V knize můžete kromě hlavního děje také detailně poznat hrdiny, jejich povahy a pocity. A i to, co autor přesně nepopíše, tak si v hlavě lehce představíte. Jenže film na vás může působit jen obrazem a ten je pevně daný, resp. dokáže nabídnout mnohdy pouze hlavní děj. Tudíž můžete vnímat jen to, co vidíte, ale nemáte už čas současně přemýšlet nad tím, co se hrdinům honí hlavou, proč dělají to, co dělají.

Přednostně doporučuju, přečíst si knihu. A film pak už jen jako takový doplněk.

Režie: Ron Howard
Hrají: Toma Hanks, Jean Reno, Audrey Tautou, Ian McKellen, Paul Bettany