Dneska je čtvrtek, 28.03.2024, svátek má Soňa, venku je 9°C, 98 online
TV 10:09:17

2005
14779x
11.01.2006

Serenity

Smůla. Přesně tu máme my, kteří se rádi podíváme na kvalitní akční sci-fi. Přestože je v tomto žánru v poslední době docela okurkové období, bylo nakonec rozhodnuto, že Serenity vůbec do naší kinodistribuce nepůjde. Z marketingové hlediska je to snad pochopitelné. Serenity je filmová podoba seriálu Firefly, který u nás zatím neběžel, takže na rozdíl od USA tu nemá rozsáhlou fanouškovskou základnu. Ovšem z pohledu standardního diváka jsou pro mě finanční stránky až druhořadým faktorem, takže mám právo být trošku naštvaný, že Serenity na velké plátně neuvidím (a dokonce se mi ani nepodařilo zjistit kdy a zda vůbec u nás vyjde na DVD). Ale protože názory jak diváků, tak kritiků jsou velmi kladné, tak jsem se nakonec rozhodl, že film prostě musím vidět. Naštěstí je tu internet a mezinárodní platební karty, takže to nebylo až tak nemožné.

Opravdu netuším nakolik film navazuje na seriál, ale alespoň to, že obsazení je u obou projektů totožné vím. V centru pozornosti je posádka lodi Serenity, která je tvořena dost rozličnými, ale veskrze sympatickými charaktery. Nejsou to žádní Mirkové Dušínové, občas si přivydělají nějakou tou krádeží, ale jinak jsou to celkem zásadoví lidé. Zatím jim všechno docela vycházelo. Dokonce na palubu přibrali dva uprchlíky Doktora Simona (Sean Maher) a jeho sestru River (Summer Glau). Oba jsou vítanou pomocí, navíc dívka je telepatka, což se hodí. Jenže, nikdo kromě Simona netuší, že byla cvičena jako výkonný zabiják.

Děj je zasazen samozřejmě do budoucnosti, do doby, krátce po válce mezi seskupením planet zvaném Aliance a nezávislými systémy. Aliance zvítězila, zdánlivě ve jménu dobra. Ale je to právě River, která získala indicie napovídající tomu, že to není až tak úplně pravda. Tak se stává pro Alianci nepohodlnou a oni za ní vysílají nájemného vraha. Tím to nekončí. Na scénu vstupují ještě brutální Reavers, kteří žijí jen pro násilí.

Jakkoliv zmateně to může znít, pokud budete pozorně sledovat příběh, vše vám do sebe zapadne. I když hádám, že pokud bychom viděli seriál, měli bychom trošku víc jasno o vztazích mezi všemi charaktery. Ale pokud se vám Firefly do ruky nedostala, tak nevadí, Serenity na ní není přímo fixovaná. Dokonce si myslím, že pokud uvidíte jako první filmovou podobu, budete okamžitě lační po té seriálové.

Proč? Protože pokud je Firefly tak dobrá jako Serenity, tak je to povinnost pro každého, kdo má jen trošku rád sci-fi. Film není unikátní po příběhové stránce, ale má natolik dobré herecké obsazení a vynikajícím způsobem napsané hlavní postavy, že absenci originálnější zápletky s klidem přehlédnete. Scénárista a režisér v jedné podobě Joss Whedon (mimochodem, „otec“ Buffy, premožitelky upírů) dokáže využít klišé akčních sci-fi a ve vhodný okamžik je okořenit dokonalou hláškou, takže pachuť stokrát viděného je ihned pryč. Ovšem nepleťte se, Whedon se nepokouší parodovat, zůstává věrný svému žánru, ale nebojí se vytvářet hrdiny s neodolatelným smyslem pro humor. Neznamená to, že by je některé z nich nenechal zemřít. Žádný happyend, kdy všichni vyváznou šťastní a živí není na skladě. Při trošce štěstí si někteří odnesou hluboké šrámy na těle i na duši, v opačném případě je čeká odpočinek pod náhrobkem s holografickou projekcí.

Nebudeme si lhát, pokud by, i přes přítomnost vypilovaných dialogů, chyběly slušné trikové efekty, byli bychom zklamaní. Naštěstí i s poměrně skromným rozpočtem 40 milionů dolarů jsou speciální efekty zvládnuté velmi dobře. Například závěrečná vesmírná bitevní scéna si nezadá s podobnými momenty z mnohem dražších konkurentů. Dojde i na pozemní střety, které se spravedlivě dělí na boj holýma rukama a divoké přestřelky. Obojí je zvládnuté slušně. River se velmi zkušeně ohání (do hongkongské svižnosti jí ještě něco chybí, ale s ohledem na to, že její představitelka Summer Glau se věnovala baletu a navíc je ještě mladá, jí to jde více než dobře) a scény, kde přicházejí ke slovu zbraně jsou střihově přehledné, ale nechybí jim svižnost.

Pokud vás zajímá kdo další se ve filmu objeví, tak jsou to zatím ještě příliš neokoukané tváře. I když některé jsme měli možnost vidět. Kapitána lodi hraje Nathan Fillion (Dracula 2000), jeho pobočnici ztvárnila seriálová hvězda Gina Torres. Jejího manžela hraje Alan Tudyk (Příběh rytíře). Technický chod Serenity zajišťuje Kaylee v podání Jewel Staite. Exčlenku posádky představuje Morena Baccarin. Drsňákem je tu Adam Baldwin (který očividně hodně posiloval). Zabijáka, který jim jde všem po krku hraje Chiwetel Ejiofor (Láska nebeská). Známý vám bude určitě David Krumholtz, který se obvykle objevuje v komediích.

Jestli jste tedy máte rádi podobný typ filmu, neměli byste čekat až se distributoři rozhoupou a měli byste se trošku přičinit sami (objednání ze zahraničí je trošku zdlouhavé, ale stojí to za to). Mám sice ještě pořád vztek, že Serenity u nás v kině premiéru neměla, ale distribuční společnost musí z něčeho žít, a k tomu potřebuje co nejvíce diváků. Jako pesimista, bych si dovolil tvrdit, že neznalost Firefly v našich končinách by návštěvnost hodně ovlivnila. Jako optimista bych upozornil na to, že kvalita filmu by diváky do kin přitáhla. Kdoví, jaká by byla skutečnost…

Režie: Joss Whedon
Hrají: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Jewel Staite, Morena Baccarin, Adam Baldwin, Chiwetel Ejiofor, David Krumholtz, Ross Glass

Pedro RE: Serenity9/10