TV 02:07:23

8598x
10.07.2004

Samourais

(Úspěšný) francouzský pokus o akční film v asijském stylu…

Musím přiznat, že režisér Giordano Gederlini je hodně odvážný. Rozhodl se totiž skloubit v jednom filmu samuraje, démony, počítačové hry, japonskou krásku a francouzského sympaťáka.

Poslední dvě volby chápu – křehká asijské dívka, která se umí zatraceně rychle ohánět a pohledný mladík, který kromě šarmu disponuje i znalostmi bojových umění, to je sázka na jistotu. Ovšem, samurajové, démoni a počítačové hry v jednom titulu? To zní hodně hodně zmateně. A upřímně, měl strach, že Samourais bude nedodělaný amatérský pokus o akční film.

Naštěstí jsem se spletl, protože Samourais je velmi vydařený film, který mísí jen ty nejlepší ingredience v zábavnou podívanou. Samozřejmě je určený především pro mladší diváky. Čtyřicetiletou matku v domácnosti asi nenadchne (i když ta se určitě ráda povídá na pohledného modela, herce a moderátora Cyrila Mouraliho, který se ujal hlavní role), ale nás mladší zaručeně pobaví.

Je více než jasné, kde se scénáristé Matt Alexandr a Giordano Gederlini inspirovali – v počítačových hrách. A právě z nich si Samourais bere to nejlepší, a to konkrétně:

1) Příběh – Nejdříve se vydáme do Japonsko v dobách samurajů, tehdy jeden z nich, když jeho klanu hrozila zkáza, vyvolal krutého démona, aby mu pomohl porazit jeho nepřátele. Když se tak stalo, pokusil se muž vrátit bytost zpět do hlubin zapomnění, ale bylo pozdě. Zrůda se ukryla v lůně jeho dcery… A toto Prokletí si sebou nese celý jeho rod už po staletí. Démon tentokráte vstoupil do těle pohledné Akemi (Mai Anh Le), aby se znovu zrodil… Filmu se celkem zdařile snaží kombinovat několik žánrů. Výsledek je takový, že děj není ani zmatený a překombinovaný, ale ani neoriginální.

2) Soundtrack – ten je z valné většiny poskládán z kvalitního techna a hip-hopu. A pravdou je, že hudba je pro všechny akční scény vybrána dokonale a skvěle podbarvuje to, co se zrovna děje na obrazovce.

3) Bojové scény – ty jsou zpracovány velmi dobře. Samozřejmě nemohou konkurovat hongkongským trhákům. Jsou pojaty trošku více civilně (tedy až na závěrečný souboj – ten je kombinací boje v reálu a ve virtuálním světě) – (většinou) žádná trojitá salta s čtyřnásobným přemetem, spíše reálnější střety, které se obvykle nesou ve stylu „street fight“ (pokud nevíte, o čem mluvím, tak v podstatě připomínají skutečné zápasy). Někdy se ale také dočkáte scén, které navodí atmosféru starých samurajských filmů – soupeři na sebe dlouhé vteřiny tiše hledí, lesknoucí se katany ozdobené kapkami krve svírají nad hlavami, aby se na sebe vzápětí ve zběsilém tempu vrhli a jedním seknutím vše ukončili. Choreografie bojových scén je na velmi slušné úrovni.

4) Úhlavní nepřítel – Tak to je klasická „počítačová“ postava. Krutý, bezcitný, mocný, děsivý. Nemluvný démon, který se neštítí zabít ženu, která ho zplodila. Jeho výrazový rejstřík zahrnuje jen různé verze nenávisti, popřípadě pohrdavého úšklebku. Antihrdina jedna radost.

Hlavních rolí se ujaly nám asi nepříliš známé tváře, krásná Mai Anh Le, která si zahrála Akemi a model, herec a moderátor Cyril Mourali jako Marco. Oba dva jsou sympatičtí a hned jak je uvidíte, budete je mít v oblibě a filmu jejich přítomnost velmi pomáhá. To se, ale nedá říct o Sardovi Serrarim, který hraje (pravděpodobně) komický charakter Nadira. Jenže problém je v tom, že z 90% jsou jeho výstupy spíše trapné, než veselé a snad jediným světlým okamžikem jeho role je scéna s teniskou a shurikenem (podívejte se na Samurais, pochopíte). Pokud by se trošku mírnil, popřípadě by z filmu úplně zmizel, asi by to nebylo na škodu.

Samurais určitě není filmem pro každého, je určen pro ty, kteří mají rádi neotřelost, filmy se samurajskou tématikou, ale i současné asijské tituly, počítačové hry, dynamickou hudbu a stylové souboje. Tím vším Samurais disponují a navíc přidávají ještě nesmírně sympatické obsazení. Pokud tedy máte zájem o počítačovou hru ve filmovém provedení, budete spokojeni.

Režie (a podíl na scénáři): Giordano Gederlini

Režie: Giordano Gederlini
Hrají: Cyril Mourali, Mai Anh Le, Yasuaki Kurata, Said Serrari, Dara-Indo Oum, Santi Sudaros, Yusuke Hirayama, Omar Sy