2004
Hodnocení čtenáři[19]:
23741x
02.10.2004

Riddick: Kronika temna - The Chronicles of Riddick

Černornočerná tma 2? Těžko…

Hned na začátku bych vás měl upozornit na to, že pokud čekáte film ve stylu Černočerná tma, tak čekáte marně. Riddick: Kronika temna je stylově velice odlišný film. Ano, oficiálně jde o pokračování Černočerné tmy, ale jediné, co mají společného je vlastně jen hlavní postava zločince Riddicka (který je pořád stejně skvělý:)) a několik dalších charakterů. Je to od tvůrců zvláštní tah. Černočerná tma byla bezesporu hitem, takže bych spíše očekával, že pokračování se ponese ve stejném duchu. Přece jen, není příliš filmařů, kteří se ve druhých dílech pokouší o radikální změny. Ale očividně jich pár existuje. Ti, kteří pracovali na Riddickovi: Kronice temna se rozhodli riskovat a od základu změnit styl. A pokud vás zajímá, jestli se risk vyplatil, tak ano, tento titul se povedl.

Samozřejmě, záleží na tom, s jakým očekáváním se budete na Riddicka: Kroniku temna dívat. Jestliže čekáte „komorní“ horor, ve kterém se hrstka trosečníků snaží přežít na nehostinné planetě plné netvorů žijících ve tmě (tak by se dal ve stručnosti shrnout první díl), tak to na Riddicka: Kroniku temna zapomeňte. Paradoxně je film spíše určen lidem, kteří Černočernou tmu neviděli popřípadě těm, kterým nevadí radikální změna žánru (mezi které se počítám já).

V podstatě jediné, co spojuje Černočernou tmu a Riddicka: Kroniku temna je hlavní (anti)hrdina Riddick a několik málo dalších postav. Proto se nemusíte bát zhlédnout film, aniž byste předem neviděli první díl. Sice vám unikne několik málo odkazů, ale to v žádném případě neznamená, že by vám nebyly jasné důležitější souvislosti.

Lehké nastínění příběhu vás dokonale přesvědčí o tom, že Riddick: Kronika temna je naprosto jiný žánr než Černočerná tma – Smrtivládci, bezcitná, krvelačná despotická rasa létá z planety na planetu a jejich obyvatele konvertuje na svou víru (v případě, že se dobrovolně podvolí) nebo je likviduje (v případě, že se podvolit odmítnou). Riddickovi (vynikající Vin Diesel), zločinci na útěku, je to celkem jedno. Pokud se to netýká jeho, ať si dělají, co chtějí. Jenže, netuší, že je jedním z posledních členů rasy, která jediná může porazit velitele Smrtivládců, mocného Lorda Vládce (Colm Feore). Ale i kdyby to tušil, tak by ho to pravděpodobně nepřesvědčilo o tom, plést se do toho. Nakonec se tomu, ale jednoduše nevyhne, protože Lord Vládce o hrozbě ví a nehodlá čekat, až si pro něj Riddick přijde…

Děj, ani vzdáleně, nepřipomíná sci-fi horor, kterým Černočerná tma byla. Podobné tvrzení platí i pro vizuální pojetí. Riddick: Kronika temna je plný monumentálních trikových efektů, z nichž některé vám vyrazí dech (pár jich je malinko horších, například během pobytu ve vězení se Riddick setká s podivnými bestiemi, které nezapřou svůj „počítačový“ původ). Animátoři nebyli žádní troškaři, takže nás s radostí „bombardují“ svým uměním. Triky podbarvují příběh valnou většinu času a v doprovodu s opravdu povedenou orchestrální hudbou vytvářejí skvostnou atmosféru.

Co by, ale byly povedené triky a hudba bez charismatického hlavního hrdiny. A toho Riddick: Kronika temna má. Pokud jste viděli první díl, tak víte, že Riddick není žádný typický skautík, který se může přetrhnout pro záchranu nevinných (ať už jsou dva nebo je jich plná galaxie). Do „hry“ se zapojuje jen v případě, že mu jde o krk, popřípadě jsou v nebezpečí jeho přátele, kterých je, ale vážně jen pár (není se čemu divit, nenajde se mnoho lidí, kteří by si za nejlepšího kamaráda vybrali jednoho z nejproslulejších zabijáků, i když někdy je to praktické). Když už se přece dostane do víru dění, tak nezapomíná okořenit své činy (většinou hodně brutální) skvělými hláškami. Výsledkem toho je, že i když je vlastně Riddick zločinec, který má na svědomí pár (desítek) mrtvých, tak si ho stejně oblíbíte.

Není se čemu divit, Vin Diesel je ve své roli skvělý, i přes další nesporné klady, kterými titul disponuje, je tím nejlepším co film nabídne. Ale nejen on ztvárnil svůj charakter na výbornou. I další herci vás určitě zaujmou svým výkonem. Ať už je to Colm Feore jako Lord Vůdce, Thandie Newton jako lady Vakoo, Karl Urban jako velitel Vakoo, Alexa Davalos jako divoká Kyra (jeden z mála charakterů, který byl i v prvním díle, tehdy jako malá dívka jménem Jack) nebo Judi Dench jako Aereon.

Abych jen nechválil, tak mám dvě menší poznámky. Ta první směřuje ke jménům různých ras, upřímně, názvy jako Smrtivládcové nebo Elementálové by se mi líbily spíše ve fantasy než v temné sci-fi, ale dá se to překousnout. Stejně tak i střih, který je občas tak nepřehledný (jen v několika málo případech), že budete občas zmatení a chvilku vám zabere než se zorientujete.

Riddick: Kronika temna je film, který svou stylizací připomíná kombinaci Duny a historických eposů (davové scény). Nabízí atmosférickou hudbu a sympatické obsazení. Ti, co čekali přímočaré pokračování Černočerné tmy asi nadšení nebudou, ale ti, kteří se nebojí radikálních změn a mají rádi epické sci-fi, těm Riddicka: Kroniku temna určitě doporučím. Pokud nebude hodně šťouraví, neobjevíte žádnou větší chybu a Riddicka: Kroniku temna si vychutnáte stejně jako já.

Režie: David Twohy
Hrají: Vin Diesel, Colm Feore, Thandie Newton, Judi Dench, Karl Urban, Alexa Davalos, Linus Roache, Nick Chinlund, Keith David, Mark Gibbon, Christina Cox

guest Husty10/10