Hodnocení čtenáři[13]:
17751x
31.01.2006
janahasan

Pýcha a předsudek - Pride and prejudice

Film pro romantickou duši, dojemný, obrazově krásný a vtipný.

Zelená krajina, mlha, východ slunce a na pozadí klavírní melodie. Dívka s mírně rozcuchanými vlasy, začtená jde směrem k svému domovu, kde nás kamera seznámí s celou její rodinou. Spatříme její věčně rozesmáté sestry, její matku se stálými připomínkami na jejího otce, který již po dvaceti letech manželství bere vše tak trochu z nadhledem. Takto začíná další z adaptací knih Jane Austenové, tentokrát jde o Pýchu a předsudek.

Režisér Joe Wright natočil film, který rozhodně nikoho neurazí a to platí především o ženách. Přenesl nás do 18. století, do doby, kdy bohatý muž musel mít svou choť, a kdy neprovdaná dívka byla jen na obtíž a pro ostudu. Společenské postavení bylo důležitější něž cokoliv jiného. Vzdělaná žena měla umět malovat, hrát na klavír, vyšívat a ladně chodit, pokud se jí některá z těchto vlastností nedostávala, byla v očích výše postavených dam pokládána za někoho méněcenného. Těžká doba, hlavně pak pro Elizabeth Bennetovou, která nejenže na klavír hraje příšerně, ale dokonce si dovoluje být hrdá a mít své názory. Naštěstí je zde pan Darcy, prototyp dokonalého muže, zprvu však nepřístupný protiva. Elizabeth si ukradne místo v jeho srdci a jak to s nimi skončí je jasné každému romantikovi, nebo každému, kdo viděl Deník Bridget Jonesové, který se na tuto knihu dosti odkazuje (nejen jménem mužského hrdiny). Ale vždyť to je na takovýchto příbězích to nejkouzelnější, že hned z prvních scén víte, jak to dopadne. Pak už se stačí jen svést hlouběji do křesla a nechat se unášet až do konce.

Keira Knightley coby Elizabeth je místy opravdu krásná, místy hodně svérázná a místy dokonce zapomenete, že ji hraje ta Keira, která pobíhala po trávníku v Blafuj jako Beckham a bojovala v Králi Artušovi. Darcy v podání Matthewa MacFadyena je vám sympatický hned od první chvíle, což vzhledem k tomu, že má zezačátku vzbuzovat spíš odpor není tak úplně správně. Za pozornost však stojí hlavně Darcyho tetička, protože právě ta vám tehdejší dobu a společnost přiblíží nejvíce ze všech. Judi Denchová, její představitelka, je natolik sošná a chladná až vám v některých momentech připomene svou královnu Alžbětu ze Zamilovaného Shakespeara.

Po dlouhé době zde máme film, který potěší nejedno srdce. Není tam krev, sex ani „cool“ hlášky, a přesto je to dobrá podívaná. Doporučuji každému, kdo se chce zasnít a pobavit.

VB 2005, drama/romantický, 127 minut; Scénář: Deborah Moggach (podle románu Jane Austen);

Režie: Joe Wrigh