Dneska je čtvrtek, 28.03.2024, svátek má Soňa, venku je 10°C, 95 online
TV 10:22:03

2001
7841x
19.11.2002

Point men

Příběh celého filmu se točí kolem krví provlhlých konfliktů mezi Izraelem a Palestinou. Mezi zeměmi, kde lidé místo do kina chodí do mešit a ke Zdi nářků a místo sledování magické skříňky zvané televize se ve jménu Boha, který hlásá mír a lásku, neustále vraždí. Celá situace na středním východě by se dala přirovnat k práci systému Windows: každou chvíli je zde něco v nepořádku, ale vy za Boha (ať už jakéhokoli) nemůžete přijít na důvod. Oprava je náročná, často pomůže jen přeinstalace; tuto metodu však na konflikt Arabů a Židů aplikovat nelze.

Hlavním hrdinou je Tony Eckhardt (Christopher Lambert), Voják cizinecké Legie, který má se svým týmem v Lucemburku zneškodnit teroristu Amara Kamila. Akce je naplánována do nejmenšího detailu, vše probíhá hladce až do okamžiku, kdy dojde na samotnou likvidaci. Tony s kolegou Rainerem zastřelí nesprávného muže a ukazuje se, že se ocitli v pasti. Z nedaleko stojícího auta vyběhnou zabijáci se samopaly a spustí olověný pozdrav, jenž odrovná Rainera a zraní Tonyho, kterého zachrání kolegyně. Lambertova postava se pak musí nějaký čas zotavovat, jelikož Tony není Connor McLeod. Amar Kamil podstoupí v Curychu plastickou operaci a chystá se na další krvavé akce proti zbylým členům Tonyho skupiny. Jeho hlavní úkol je prozatím neznámý.

Nečekejte od tohoto filmu podívanou kalibru Jamese Bonda nebo politický thriller podle Toma Clancyho, snímek se pevně drží v kategorii béček, i když se domnívám, že by se tato látka klidně dala rozpracovat do formátu filmu pro kina, jelikož politická situace mezi Palestinou a Izraelem je neustále vyhrocená. V tomto video-titulu má bohužel málo prostoru a slouží pouze jako zápletka pro honičky a přestřelky. Děj dává smysl, není to nic světoborného, ale neodporuje si to. Ocitneme se jako v každém pořádném špionážním snímku v několika zemích, nejvíce samozřejmě v Izraeli. Akční scény jsou zpracovány standardně, není to božská kompozice záběrů Johna Woo, ale ani křečovitost německých tvůrců.

Postavy nejsou nikterak originální, někdy mám pocit, že autoři béček mají snad jakési nařízení od společností, pro které filmy vyrábějí, jaké postavy musí snímky obsahovat. Bude to asi podobné jako KFC směs, která se přidává do všeho, co se v tomhle bufetu starého šedivého pána z Kentucky smaží (a proto taky všechny ty části kuřat chutnají stejně), jsou to jejich osvědčené ingredience. Takovéhle ingredience v podobě typů postav používají pravděpodobně autoři filmů spadajících pod písmeno „bé“. Sigmund Freud by se u sledování pravděpodobně unudil. Chtělo by to změnit přísady, propracovat lépe postavy (a zabít všechna kuřata). Na druhou stranu však musím připustit, že v těchto filmech jde spíše o tu akci a psychologie postav stačí být pouze slabě nastíněna, zvlášť když to jsou filmy z kategorie druhého písmena abecedy.

Největším lákadlem je bezesporu Christopher Lambert, jehož jméno přeci jenom nějakého toho diváka přitáhne, bez něj by se na obalu kazety v půjčovně pouze hromadil prach. Jeho cesta filmovým světem je krkolomná a zatím to na happyend nevypadá, spíše je to o sestupu. V roce 1986 ho proslavil Highlander a vypadalo to, že se objevila nová hvězda, ale na úspěch tohoto filmu se mu už navázat nepodařilo. Zpočátku natáčel snímky pro kina (např. Štvanice), ovšem kvalita nebyla nic moc. Nyní točí výhradně filmy podobného ražení jako je tento. Jsou to béčka, ale pořád to jsou ty lepší, stále to naštěstí není úroveň Olivera Grunera.

Point men není špatný film. Není to nádherná restaurace s dlouhým a rozmanitým jídelním lístkem, je to spíše takový bufet typu KFC, ne však nějaký zaplivaný na Hlavním nádraží, kde se to jen hemží Ukrajinci, bezdomovci a absolventy Filozofické fakulty. Je to zkrátka ten podnik, do kterého každý z nás občas rád usedne.

Režie: John Glen
Hrají: Christopher Lambert, K. Foxová, V. Regan, D. Sumpter, M. D’Aboová