2000
10054x
22.02.2002
marthy

Osudové Setkání - Finding Forrester

Příběh:

Bronx. Ghetto. Místo, kde se nelehce žije, velká chudoba zde panuje, vraždy jsou v této části státu New York na denním pořádku. Místo prolezlé drogovými dealery, násilníky, masovými vrahy, lehkými děvami či ať už černošskými, hispánskými nebo bělošskými gangstery. Prostě dolní smetánka jak má být :).

A právě v jižním Bronxu bydlí náš hlavní šestnáctiletý hrdina, který se jmenuje Jamal Wallace. Jeho hlavní koníček tkví v hraní košíkové na asfaltovém hřišti u parku. Tráví na basketbalovém plácku s kamarády většinu svého volného času. Není to samozřejmě jeho jediná záliba, moc rád čte. V jeho pokoji se najde narozdíl od ostatních svých přátel moře uměleckých knih a dělá si častokráte zápisky do sešitů, ne že by hodnotil knihy, ale píše si své dojmy, různé příběhy a podobně. Nosí si zmíněný sešit v baťůžku.

Naproti basketbalovému hřišti stojí postarší, ne moc udržovaný dům, v němž žije jeden muž, kterému se přezdívá Okeňák a mimochodem kolují kolem jeho osoby zajmavé legendy. Nikdo 'Okeňáka' nikdy venku nespatřil, ale často se jeho tvář objeví v okně(asi proto už jste pochopili, z jakého důvodu se mu říká Okeňák že:), také monitoruje ze svého domácího útočiště vše, co se děje na čerstvém vzduchu. Jednoho dne kluci vyprovokují Jamala a uzavřou s ním dohodu, aby přinesl z bytu Okeňáka nějaký jeho předmět, nějakou věc. Jamal se tak vydává po požárních schodech do onoho domu, provází ho nervozita, kluci i ještě zkoušejí zrušiti jejich slovní dohodu, marně. V bytě objevuje plno knih, daleko více než má on sám ve své bírce, nakonec si do svého batohu strčí větší nůž, který našel na stolku. Nakonec ho vyruší sám Okeňák, v té černočerné tmě mu však Jamal nevidí do tváře, nakonec vezme nohy na ramena, ale zapomene si vzít s sebou svůj baťoh.

Druhý den, kdy jako obvykle klucka hrají basketbal, Okeňák vyhodí z okna na ulici Jamalův baťůžek a doma si teprve všimne, že mu Okeňák napsal červeně do sešitu zajímavé kometáře k Jamalovým poznámkám. Jamal je pochopitelně ohromen ale i trochu rozčarovaný. Vydá se tentokráte už normálním způsobem za Okeňákem, jak se obyčejní lidé vydávají, tedy dveřmi. Starý muž s ním ale disktuje jen přes zavřené dveře, Jamal se ptá z jakého důvodu mu okomentoval jeho příběhy, posudky do sešítku. Ze začátku byl Okeňák nevrlý. Ale později, po mnoha Jamalových příchodech k šedivému pánovi, se z něj vyklubal příjemný v jádru dobrý člověk a postupem času Jamal zjišťuje, že Okeňák je vlastně vynikající skotský spisovatel William Forrester, který napsal bohužel jen jednu knihu.

Jamal a William si vzájemně pomáhají, William dává Jamalovi lekce ze spisovatelské práce, pomáhá mu s řešením jeho problémů a to jest například nová střední škola, nesnáze s jedním autoritativním nepříjemným kantorem panem Crawfordem(který mimochodem též byl spisovatelem, ale neúspěšným), první láska, hraní basketbal za školu a jiné důležité překážky v životě. Mezi Jamalem a Williamem Forresterem tak vzniká zvláštní přátelské pouto, které jen stěží vyprchá. Na konci filmu dochází k dramatickému rozuzlení, najdeme tu střet mezi Williamem a Crawfordem, kteří se už předtím znali, takže film má též spád.

Zajmavé momenty:

Mimoto se dozvíme také od Jamala část historie kolem německé automobilky BMW, podíváme se s Bustou Rhymesem na překrásný baseballový stadion hráčů Yankees nacházející se v New Yorku a ještě uvidíte další zástupy zajímavých okamžiků.

Hodnocení:

Samozřejmě, film má mnoho společného se snímkem s názvem Dobrý Will Hunting, ale podle mého osobního názoru je Osudové Setkání zdaleka lepší. Tento film považuji za jeden z nejlepších v roce 2000, obsahuje prvky humoru, napětí, ale hlavně se jedná o snímek, ve kterém hlavně dominuje téma jako přátelství, spolupráce, porozumění, láska, souhra, atd. .

Hlavní role:

Williama Forrestera hraje Sean Connery, který se ujal této role vskutku famózně, obvyklý šarm a například lehká ironie zde určitě nechybí. Takže očekával jsem přesně to, co Connery předvedl.

Ale kdo mě moc překvapil byl představitel Jamala Wallace, Rob Brown. Pro něj to byl jeho filmový debut. Opravdu hrál též skvěle jako Sean Connery, na debutanta exceluje, ohromný výkon, bravurní přirozenost. Role učitele literatury Crawforda patřila F. Murray Abrahamovi, který taktéž předvedl kvalitní výkon. Claire Spenceovou si zahrála Anna Paquin, roli bratra Jamala ztvárnil rapper Busta Rhymes.

Scénář: Mike Rich

Režie: Gus Van Sant

guest RE: William Forester10/10