Dneska je pátek, 19.04.2024, svátek má Rostislav, venku je 5°C, 115 online
TV 08:57:10

2007
8359x
09.06.2007

Norbit

Další hollywoodská lahůdka u které kritici omdlévali hrůzou a zděšeně hořekovali nad tím, kam to je film spěje je tady. Jenže takových filmů při jejichž sledování recenzenti prskali vztekem, ale u kterých se standardní diváci bavili tu už bylo.

Nevím, jestli je Norbit komedie, která vás pobaví, ale i když její kvality jsou hodně sporné, nemůžu říct, že bych u ní byl znechucený nebo, že bych její sledování považoval za utrpení. Jistě, není to žádný klenot, který by zaručeně rozesmál, ale pár světlejších okamžiků by se tu našlo.

Upřímně řečeno, Norbit je špatný titul, povedených gagů je tu jen pár, za to trapných momentů je tu až to hezké není, ale v poslední době jsem viděl mnohem horší projekty. Filmovému fajnšmekrovi se u Norbita hrůzou stočí i chlupy v nose, ale člověk, který si občas pustí nějaké DVD jen tak pro ukrácení volné chvíle, se na film povídá, několikrát se usměje, občas zakroutí očima nad nepovedeným vtípkem a přežije jeho sledování bez jakýchkoliv kladných nebo záporných následků.

Příběh o zakřiknutém šišlajícím podivínovi Norbitovi (Eddie Murphy), který padne do spárů korpulentní Rasputii (Eddie Murphy) těží hlavně z toho, že Eddie Murphy si roli obtloustlé rázné ženy vysloveně užívá. Slušně paroduje pohled na podobný typ zástupkyň (asi) křehkého pohlaví, které se objevují snad v každé komedii (určitě si vybavíte hodně uřvaných robustních černošek, které zběsile gestikulují). Za to ztvárnění Norbita se mu moc nepovedlo. Nic proti ňoumům, kteří se obvykle dočkají happyendu v podobě ženy svých snů (v tomto případě jí ztvárňuje pohledná Thandie Newton), ale Norbit je až příliš uhozený. A to tolik, že k němu v podstatě nebudete cítit žádné sympatie.

Překvapivě se film vyhýbá větším nechutnostem. Takže žádné „fekální“ vtípky. Jediné, co by vás mohlo zaskočit je depilační scéna, ve které je Rasputii z intimního místa odtrženo tolik chlupů, že by se z nich daly vyrobit tři kožichy na zimu. Humor se scénář snaží vytřískat hlavně z věčných útoků na obezitu manželky hlavního hrdiny. Někdy se to povede (například, když musí ve vodním parku dokazovat, že má i spodní díl plavek), ale často spíše ne. Někdy jde o vysloveně trapné momenty.

Jestli máte trošku nadváhu, tak vás asi neustále zesměšňování faldíků (no spíš faldů) zrovna nepobaví, ale musí se ocenit, že masky jsou na výborné úrovni. Na rozdíl od mnoha jiných převlekových komedií se u Norbita takřka nedá poznat, že tukové zásoby nejsou pravé a „kůže“ Rasputie působí poměrně reálně a ne gumově. A abyste o umění maskérů neměli žádné pochyby, tak Eddie Murphy se skrývá i za tváří asijského šéfa restaurace a sirotčince, kde Norbit vyrostl. Mimochodem, je to asiat, pan Wong.

Masky jsou skutečně jediná věc, kterou lze na filmu vyzdvihnout. Jinak na něm lze najít tisíce chyb, ale jestli za to nejste placení nebo to není váš koníček, tak to nedělejte. Nečekejte víc, než občas trapnou komedii, která vás někdy docela pobaví, ale obvykle vás nechá spíš zmatené s otázkou: „To mělo být vtipné?“. Osobně se mi docela líbilo s jakým elánem Murphy ztvárnil Rasputii, ale hádám, že ne každému se jeho pojetí černošské amazonky bude líbit. Uvidíte sami.

Režie: Brian Robbins
Hrají: Eddie Murphy, Thandie Newton, Terry Crews, Clifton Powell, Mighty Rasta, Cuba Gooding Jr., Eddie Griffin, Katt Williams, Floyd Levine, Anthony Russell, Pat Crawford Brown

guest RE: Norbit